Wsparcie na początek pracy w szkole
🗓️ Konferencja online | sobota,30 sierpnia 2025
📍 godz. 10:00–17:00
Konferencja „Start w edukacji” to wyjątkowe wydarzenie dla nauczycieli, którzy:
🔸 dopiero zaczynają swoją pracę i potrzebują konkretnego drogowskazu,
🔸 są już w zawodzie, ale chcą poczuć nową energię, uporządkować wiedzę i zyskać świeże spojrzenie.
W programie spotkania znajdziesz praktyczne wskazówki, gotowe materiały i inspirację do działania – od spraw prawnych, przez organizację pracy, aż po relacje, psychologię i innowacyjne metody nauczania.
📌 Jak wziąć udział?
🎁 Wstęp na konferencję otrzymasz w prezencie przy zakupie dowolnych materiałów edukacyjnych na stronie Złoty Nauczyciel za minimum 30 zł.
📩 Po zakupie otrzymasz osobny mail z linkiem do wydarzenia oraz dodatkami.
🧾 Co otrzymujesz?
✔️ Udział w całodniowej konferencji 30 sierpnia (7 wystąpień)
✔️ Prezentacje z linkami do materiałów od prelegentów
✔️ Imienny certyfikat uczestnictwa oraz dyplom
✔️ Wgląd w praktyki, które działają w realnej szkole
✔️ Początek roku bez stresu – z planem i wsparciem
📚 Program wystąpień – 30 sierpnia (sobota)
🕙 10:00–11:00 | Alicja Soszka
Najważniejsze zagadnienia z zakresu prawa oświatowego dla początkujących nauczycieli
🕚 11:00–12:00 | Beata Zgoła
Od chaosu do pojęcia – czyli jak nie zgubić matmy w głowie ucznia
🕛 12:00–13:00 | Aneta Górzyńska
Co nauczyciel biologii (i każdy inny „przedmiotowiec”) powinien przygotować na początek roku szkolnego
🕐 13:00–14:00 | Marcin Michalik
Nauczycielskie lifehacki, czyli sprawdzone sposoby, jak ułatwić sobie pracę podczas lekcji
🕑 14:00–15:00 | Justyna Pawełek
Kreowanie przestrzeni sprzyjającej uczeniu się – by nawet trudne lekcje stały się przyjemne
🕒 15:00–16:00 | Anna Kaim
Psycholog w oświacie, czyli kto?
🕓 16:00–17:00 | Joanna Heftowicz
Co zamiast kartkówki? Kreatywne sposoby sprawdzania wiedzy uczniów
Dla kogo jest ta konferencja?
Ta konferencja jest dla Ciebie, jeśli:
- stoisz u progu swojej pracy jako nauczyciel lub psycholog szkolny,
- chcesz wejść w nowy rok z większym spokojem i planem,
- szukasz prostych rozwiązań, które działają w klasie,
- potrzebujesz uporządkować swój warsztat i na nowo poczuć sens swojej pracy.
📖 Opisy prelekcji i sylwetki prelegentów
◉ 10:00–11:00 | Alicja Soszka
Najważniejsze zagadnienia z zakresu prawa oświatowego dla początkujących nauczycieli
Rozpoczęcie pracy w szkole to nie tylko spotkanie z uczniami i prowadzenie lekcji, ale również wejście w świat przepisów, obowiązków formalnych i ram organizacyjnych, które regulują życie szkolne. Dlatego właśnie ta prelekcja to prawdziwa mapa drogowa dla początkujących nauczycieli, którzy chcą czuć się pewnie i bezpiecznie w nowej roli.
Podczas spotkania z Alicją Soszką – doświadczoną edukatorką i specjalistką w zakresie prawa oświatowego – uczestnicy poznają kluczowe zagadnienia prawne, bez których trudno poruszać się w zawodzie nauczyciela. Tematy takie jak:
◆ czas pracy nauczyciela i jego organizacja
◆ zakres obowiązków wynikający z Karty Nauczyciela
◆ podstawowa dokumentacja, którą należy prowadzić
◆ organizacja pracy szkoły z perspektywy nauczyciela
zostaną omówione w sposób zrozumiały, uporządkowany i praktyczny.
Prelekcja to nie wykład z przepisów – to praktyczne kompendium wiedzy, które pozwoli:
◆ zyskać poczucie orientacji i kompetencji w pierwszych tygodniach pracy
◆ unikać błędów wynikających z nieznajomości obowiązujących regulacji
◆ budować swój profesjonalizm i pewność siebie w relacji z dyrekcją, rodzicami i zespołem nauczycielskim
◆ lepiej rozumieć swoje prawa i obowiązki, co ułatwia stawianie zdrowych granic
To godzinne spotkanie to WIEDZA NA START, która ułatwia miękkie lądowanie w szkole – niezależnie od tego, czy to Twoja pierwsza praca, czy zmieniasz placówkę lub wracasz po przerwie.
◉ O prelegentce: Alicja Soszka
„Kiedy inspiRYSUJĘ – uczniów motywuję!” – to motto doskonale oddaje jej misję: niestrudzenie zachęca uczniów i nauczycieli do rozwoju.
◆ Od niemal 20 lat jest nauczycielką oraz pełni funkcję dyrektora szkoły
◆ Edukacja to dla niej nie tylko praca, lecz także pasja i sposób na realne wspieranie młodych ludzi
◆ Ambasadorka Złotego Nauczyciela – platformy umożliwiającej dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i pomysłami
◆ Laureatka I miejsca w konkursie „Edukator na Mazowszu” (2020)
◆ Twórczyni notatek wizualnych wspierających proces uczenia się i rozwijanie wyobraźni uczniów
◆ Prelegentka webinarów i konferencji edukacyjnych, dzieląca się sprawdzonymi praktykami
◆ Zaangażowana w budowanie społeczności nauczycielskiej – wierzy w siłę współpracy i kreatywności
◉ 11:00–12:00 | Beata Zgoła
OD CHAOSU DO POJĘCIA – CZYLI JAK NIE ZGUBIĆ MATMY W GŁOWIE UCZNIA
To inspirujące szkolenie adresowane jest do nauczycieli matematyki pracujących stacjonarnie w szkołach podstawowych. Jego celem jest wsparcie w budowaniu skutecznych strategii nauczania matematyki – tak, by wiedza przekazywana uczniom była nie tylko zrozumiała, ale i trwała.
Podczas spotkania zostaną omówione sprawdzone sposoby na kształtowanie i porządkowanie pojęć matematycznych, które – w odpowiednim ujęciu – mogą stać się logiczną i przyjazną dla ucznia całością.
Poruszone zostaną między innymi następujące zagadnienia:
◆ jak uczyć mądrze i zrozumiale
◆ w jaki sposób kształtować pojęcia matematyczne, które zostają w głowie na długo – od długości, przez pole powierzchni, aż po objętość i ułamki zwykłe
◆ dlaczego nauczanie „na konkretach” to nie tylko etap wstępny, ale konieczność w skutecznym nauczaniu
◆ jak stopniowo i logicznie budować pojęcie jednostek i ich przeliczeń
◆ co robić, by ułamki nie były dla ucznia czarną magią ani przypadkiem z kalkulatorem
Uczestnicy otrzymają również:
◆ sprawdzone materiały
◆ gotowe pomysły do wykorzystania od zaraz
◆ praktyczne rozwiązania wypracowane przez lata pracy w klasie
To szkolenie jest dedykowane nauczycielom, którzy chcą:
◆ przekazywać wiedzę z sensem i skutecznie
◆ poznać konkretne narzędzia, które działają w realnej klasie
◆ uczyć matematyki tak, by uczniowie naprawdę coś z niej rozumieli
Wiedza i doświadczenie przekazane podczas tej godziny mogą stać się solidnym wsparciem w codziennej pracy i pomóc w zmianie matematyki z przedmiotu „trudnego i abstrakcyjnego” w dziedzinę zrozumiałą, logiczną i przyjazną.
◉ O prelegentce: Beata Zgoła
◆ Dyplomowana nauczycielka matematyki, egzaminatorka CKE, ambasadorka platformy ZłotyNauczyciel.pl
◆ Członkini Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
◆ Autorka bloga i fanpage’u „Matmistrz”, skierowanego do nauczycieli, rodziców i uczniów – z zasobami edukacyjnymi i inspiracjami metod nauczania matematyki
◆ Jej celem jest uczynienie matematyki przyjazną, codzienną i angażującą
◆ Wierzy, że edukacja to inspirowanie do odkrywania, samodzielnego myślenia i wspólnego rozwiązywania problemów
◆ Prowadziła warsztaty podczas Krajowych Konferencji SNM, m.in. „Garść inspiracji Matmistrza”, „Szukanie reguł”, „Proste i szybkie gry dydaktyczne”
◆ Na blogu matmistrz.blogspot.com udostępnia gotowe pomysły i materiały do pracy w klasie i online: labirynty matematyczne, konspekty, łamigłówki, gry edukacyjne
◆ Na portalu ZłotyNauczyciel.pl opublikowała m.in. prezentacje konferencyjne, karty pracy, stacje zadaniowe, sztafety zadaniowe, sudoku i inne aktywności
◆ Promuje uczenie przez działanie, kreatywność, krytyczne myślenie i uczenie się przez całe życie
◆ Prywatnie: miłośniczka górskich wędrówek, jazdy na rowerze, pływania i podróży
◉ 12:00–13:00 | Aneta Górzyńska
Czego nie uczą na studiach, a co powinien wiedzieć początkujący nauczyciel?
To niezwykle praktyczne i inspirujące wystąpienie skierowane jest przede wszystkim do nauczycieli biologii, ale skorzystać z niego może każdy nauczyciel przedmiotowy, który staje przed wyzwaniami organizacyjnymi na starcie roku szkolnego. Temat „Czego nie uczą na studiach, a co powinien wiedzieć początkujący nauczyciel” nabiera wyjątkowej mocy, ponieważ Aneta Górzyńska – bazując na własnych doświadczeniach – doskonale rozumie, z czym mierzy się nauczyciel, który z dnia na dzień musi sprostać licznym obowiązkom, nie zawsze mając jasność, od czego zacząć.
Podczas tej godziny uczestnicy poznają konkretne strategie i narzędzia, które realnie zwiększają komfort pracy, skuteczność nauczania oraz poczucie panowania nad nowym rokiem szkolnym. Wystąpienie skoncentrowane będzie na pokazaniu, jak systematyczność i organizacja pracy przekładają się na realne korzyści – zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów.
Omówione zostaną następujące obszary:
◆ Pewność i klarowność działań – dzięki rocznemu planowi nauczania oraz szczegółowemu rozkładowi materiału z podziałem na tygodnie, nauczyciel zyskuje pełną kontrolę nad przebiegiem zajęć, a uczniowie mogą liczyć na uporządkowany i przewidywalny proces edukacyjny.
◆ Spójny i przejrzysty system oceniania – przedstawienie kryteriów oceniania zgodnych z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (WSO) oraz przedmiotowego systemu oceniania pomaga budować zaufanie, motywację i jasność zasad dla całej klasy.
◆ Efektywna organizacja przestrzeni i zasobów dydaktycznych – dzięki wcześniejszej weryfikacji wyposażenia pracowni biologicznej (np. mikroskopy, pomoce dydaktyczne, modele, atlasy), każda lekcja może być bardziej angażująca i wspierać uczenie się przez doświadczenie.
◆ Optymalne wykorzystanie materiałów dydaktycznych – przygotowanie kart pracy, prezentacji i pomysłów na doświadczenia jeszcze przed rozpoczęciem zajęć pozwala na płynny start i sprzyja kreatywności uczniów oraz głębszemu przyswajaniu wiedzy.
◆ Budowanie pozytywnej atmosfery i relacji w klasie – podkreślone zostanie znaczenie lekcji integracyjnych, wspólnego ustalania zasad i postawy otwartości ze strony nauczyciela, które sprzyjają budowaniu zaufania, zmniejszają stres i zwiększają zaangażowanie uczniów.
◆ Sprawne zarządzanie sprawami technicznymi i komunikacją – poruszone zostaną kwestie związane z dziennikiem elektronicznym, kontaktami z rodzicami oraz kalendarzem szkolnym – tak, by nauczyciel mógł skutecznie łączyć obowiązki administracyjne z misją edukacyjną.
Wystąpienie Anety Górzyńskiej będzie cennym drogowskazem dla tych, którzy chcą wejść w nowy rok szkolny zorganizowani, pewni i spokojni, gotowi do pracy w duchu nowoczesnej dydaktyki i dobrego kontaktu z uczniem.
◉ O prelegentce: Aneta Górzyńska
◆ Nauczycielka biologii w Niepublicznej Szkole Podstawowej z ponad 8-letnim doświadczeniem w pracy w zawodzie
◆ Na co dzień pracuje z uczniami, ale również przygotowuje kompleksowe materiały dla nauczycieli biologii, którzy chcą prowadzić lekcje w sposób angażujący i efektywny
◆ Jej podejście opiera się na aktywnym zaangażowaniu uczniów, przejrzystości systemu nauczania oraz konsekwentnym porządkowaniu materiału
◆ Znana z praktycznego podejścia, które pozwala nauczycielom uporządkować codzienną pracę i zyskać spokój w planowaniu zajęć
◉ 13:00–14:00 | Marcin Michalik
Nauczycielskie lifehacki, czyli sprawdzone sposoby, jak ułatwić sobie pracę podczas lekcji
To spotkanie to inspirujący zestaw nauczycielskich trików, które pomagają przetrwać nie tylko trudne dni w klasie, ale też budować trwałe zaangażowanie uczniów i zachować swój entuzjazm do pracy. Idealne dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę w szkole, a także dla tych, którzy chcą odświeżyć swój warsztat i odzyskać oddech.
Podczas webinaru zostaną zaprezentowane pomysły sprawdzone w praktyce przez nauczyciela z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem – zarówno w roli przedmiotowca, jak i wychowawcy. Przedstawione rozwiązania są na tyle uniwersalne, że można je wykorzystać na każdym etapie edukacyjnym i w każdej klasie.
Uczestnicy poznają praktyczne lifehacki związane z:
◆ notowaniem, zapamiętywaniem i koncentracją
◆ wykorzystywaniem wiedzy w praktyce
◆ organizacją pracy i przestrzeni lekcyjnej (od początku do końca lekcji)
◆ planowaniem i przechowywaniem materiałów
◆ tworzeniem własnych pomocy dydaktycznych
◆ współpracą, samodzielnością i odpowiedzialnością uczniów
◆ przeciwdziałaniem wypaleniu zawodowemu
◆ budowaniem relacji i utrzymywaniem wysokiej energii w klasie
Całość osadzona będzie w duchu edukacji daltońskiej – opartej na samodzielności, odpowiedzialności, współpracy i refleksji.
Na uczestników czekają:
◆ konkretne wskazówki do pracy
◆ inspirujące materiały
◆ adresy internetowe, które warto znać
◆ triki takie jak: liść kapusty, szybkie randki, pudełka i kostki wiedzy, papierowy film, odwrócona klasa, testy czujności grupowej – i wiele innych, gotowych do wdrożenia od razu.
◉ O prelegencie: Marcin Michalik
◆ Dyplomowany nauczyciel języka polskiego, terapeuta pedagogiczny i logopeda
◆ Pracuje w Zespole Szkół nr 1 z oddziałami integracyjnymi w Mielcu, z uczniami od szkoły podstawowej po liceum
◆ Fascynuje się ocenianiem kształtującym, myśleniem wizualnym, neurodydaktyką i nowoczesnymi technologiami
◆ Współorganizator akcji: „Egzaminocka”, „Nauczyciele grają dla WOŚP”, „Zaproś mnie na swoją lekcję”
◆ Konsultant Fundacji Plan Daltoński, prelegent wielu konferencji edukacyjnych i warsztatów
◆ Wspiera Fundację Kosmos dla Dziewczynek i Program Projektor
◆ Pasjonat pracy z uczniami i edukacyjnej zmiany przez praktykę i współodpowiedzialność
◉ 14:00–15:00 | Justyna Pawełek
Kreowanie przestrzeni sprzyjającej uczeniu się – by nawet trudne lekcje stały się przyjemne
To spotkanie to zaproszenie do refleksji nad tym, jak tworzyć atmosferę w klasie, która wspiera uczenie się, nawet gdy temat zajęć wydaje się trudny czy z pozoru mało atrakcyjny. Wystąpienie skierowane jest do nauczycieli wszystkich przedmiotów, którzy pragną uczyć nowocześnie, z empatią i w zgodzie ze sobą – bez rezygnowania z autorytetu, ale z nastawieniem na autentyczny kontakt i budowanie relacji.
Justyna Pawełek – bazując na swoim doświadczeniu – pokaże, jak zmiana perspektywy z „mistrza” na „przewodnika” otwiera drogę do prawdziwego zaangażowania uczniów i współtworzenia lekcji, które są bezpieczne emocjonalnie, inspirujące i efektywne.
Podczas wystąpienia uczestnicy dowiedzą się m.in.:
◆ jak działanie mózgu wpływa na proces uczenia się i dlaczego stres blokuje rozwój
◆ w jaki sposób stosować ocenianie kształtujące na przedmiotach ścisłych
◆ jak wprowadzać innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, które pomagają oswoić trudne treści i zwiększyć zaangażowanie uczniów
◆ jak rozwiązywać trudne sytuacje z empatią, wykorzystując język porozumienia (NVC)
◆ gdzie szukać wsparcia i inspiracji, by nie zagubić siebie w wymaganiach systemu
◆ jak zachować autentyczność i spójność jako nauczyciel, jednocześnie budując relacje oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu
To wystąpienie będzie szczególnie cenne dla nauczycieli, którzy chcą nie tylko przekazywać wiedzę, ale również tworzyć klasę jako przestrzeń do rozwoju, zrozumienia i współpracy. Zainspirowani nauczyciele mogą wrócić do szkoły z nowym spojrzeniem na swoją rolę – jako tych, którzy towarzyszą uczniom z uważnością, nowoczesnym warsztatem i wewnętrzną zgodą.
◉ O prelegentce: Justyna Pawełek
◆ W sieci znana jako Pani Atomówka – nauczycielka chemii i fizyki w szkole podstawowej
◆ Ambasadorka platformy Złoty Nauczyciel
◆ Od ponad dekady z pasją zajmuje się nauczaniem i popularyzacją nauki na wszystkich szczeblach edukacji
◆ Tworzy innowacyjne materiały edukacyjne, które zyskały uznanie i cieszą się dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli
◆ Odczarowuje przedmioty ścisłe, stawiając na relacje, kreatywność i ocenianie kształtujące
◆ Zwolenniczka myślenia wizualnego, wykorzystania gier planszowych w edukacji i kreatywnych kart pracy
◆ Prywatnie: mama i miłośniczka książek
◆ Więcej inspiracji: www.paniatomowka.pl
◉ 15:00–16:00 | Anna Kaim
Psycholog w oświacie, czyli kto? Jak zaplanować swoją pracę, wywiązywać się z obowiązków, a przy tym budować właściwe relacje z uczniami, rodzicami i nauczycielami
To spotkanie jest niezastąpionym kompasem dla psychologów rozpoczynających pracę w oświacie, którzy chcą nie tylko odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości, ale również działać w sposób świadomy, skuteczny i z poszanowaniem własnych granic.
Anna Kaim, czerpiąc ze swojego doświadczenia, zaprosi do refleksji nad tym, jak w złożonej przestrzeni szkolnej zbudować swoją rolę z jasnością, spokojem i poczuciem sensu.
Wystąpienie skierowane jest do tych, którzy chcą rozpocząć pracę mądrze – z planem działania, ale bez rezygnacji z autentyczności i dobrostanu.
Poruszone zostaną m.in. takie zagadnienia jak:
◆ jak zaplanować swoją pracę i uporać się z dokumentacją w sposób przejrzysty i efektywny
◆ jak stworzyć narzędzia i strategie, dzięki którym psycholog stanie się osobą, do której uczniowie, rodzice i nauczyciele chcą przychodzić, a nie muszą
◆ jak zorganizować swój czas i działania w świecie pełnym oczekiwań, chaosu i wyzwań
◆ jak godzić rolę wsparcia, doradcy i „ratownika” z wymogami systemu oraz tajemnicą zawodową
◆ jak znaleźć swój własny styl i przestrzeń w szkole, czerpiąc z dobrych praktyk i inspirujących przykładów
Spotkanie stworzy przestrzeń do zdobycia praktycznych wskazówek, uporządkowania wątpliwości i zbudowania fundamentu zawodowego zaufania do siebie – tak potrzebnego na początku drogi w zawodzie psychologa szkolnego.
◉ O prelegentce: Anna Kaim
◆ Psycholog, nauczycielka, autorka książek i propagatorka zmian w edukacji
◆ Od 15 lat pracuje z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, tworząc narzędzia wspierające rozmowy o emocjach i budowanie relacji opartych na zaufaniu
◆ Jej działania łączą psychologię z praktyką nauczycielską
◆ Kocha innowacje – autorka setek projektów, programów i inicjatyw edukacyjnych
◆ W centrum jej pracy zawsze znajduje się dziecko – jako osoba, która potrzebuje nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim więzi
◆ Wierzy w moc relacji i siłę społeczności
◆ W swoich projektach inspiruje dzieci, rodziców, szkoły i przedszkola do tworzenia miejsc opartych na zaufaniu, wsparciu i zrozumieniu
◉ 16:00–17:00 | Joanna Heftowicz
Co zamiast kartkówki? Kreatywne sposoby sprawdzania wiedzy uczniów
To wystąpienie to prawdziwa gratka dla nauczycieli, którzy chcą oceniać mądrze, z empatią i w sposób wspierający rozwój myślenia, a nie tylko zapamiętywanie. Zamiast tradycyjnych testów i kartkówek – propozycje aktywności, które nie stresują, a angażują, rozwijają i budują relację.
Joanna Heftowicz zaprezentuje sprawdzone, analogowe i twórcze sposoby weryfikacji wiedzy, które można wdrożyć natychmiast – bez użycia technologii, za to z dużą dawką pomysłowości i radości uczenia się.
Podczas spotkania uczestnicy:
◆ poznają alternatywy dla kartkówek, które wspierają samodzielne myślenie i refleksję
◆ dowiedzą się, jak oceniać, nie oceniając testowo
◆ otrzymają pomysły na działania, które można zrealizować od razu – niezależnie od przedmiotu
◆ zainspirują się drobnostkami, które robią dużą różnicę w atmosferze lekcji i nastawieniu uczniów do nauki
To propozycja dla nauczycieli, którzy chcą wzmacniać proces uczenia się, zamiast go kontrolować – i sprawić, by sprawdzanie wiedzy było dla uczniów nie tylko koniecznością, ale również okazją do twórczej aktywności.
◉ O prelegentce: Joanna Heftowicz
◆ Nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej, z pasją łącząca dydaktykę z technologią, by uczenie się było angażujące i oparte na relacji
◆ Ambasadorka portalu Złoty Nauczyciel
◆ Autorka materiałów pokazujących, że nowoczesne lekcje mogą być także „analogowe”
◆ Publikuje na blogu polonistkaprzytablicy oraz prowadzi profil na Facebooku o tej samej nazwie
◆ Współpracowała z WSiP jako recenzentka i konsultantka podręczników „Zamieńmy słowo”
◆ Dzieli się tym, co działa – z myślą o nauczycielkach i nauczycielach, którzy szukają sprawdzonych pomysłów na codzienność w klasie
◆ Wierzy w siłę wspólnoty nauczycielek i rozwój przez praktykę.
❓ Pytania i odpowiedzi
Czy mogę obejrzeć konferencję później?
Tak – nagranie będzie dostępne dla zarejestrowanych uczestników.
Czy dostanę certyfikat?
Tak – certyfikat oraz dyplom uczestnictwa zostaną wysłane drogą elektroniczną.
Czy mogę zaprosić innych nauczycieli?
Tak – zachęcamy do zaproszenia znajomych. Każdy uczestnik zapisuje się indywidualnie przez zakup na stronie.
📬 Gotowy_a na nowy początek?
👉 Zrób zakupy za min. 30 zł na stronie Złoty Nauczyciel
📩 Otrzymasz wiadomość z linkiem do konferencji i dodatkami.
