WYCHODZIMY Z ŁAWEK Pomysł na realizację lekcji języka polskiego w warunkach plenerowych

Materiał cyfrowy

Pytanie „Pójdziemy na dwór?” – wypowiadane z siłą dwudziestoosobowej grupy bywa bardzo przekonujące, szczególnie kiedy za oknem wspaniała pogoda. Z tyłu głowy drzemie jednak sakramentalne „a co z podstawą programową?”. Z tego powodu lekcje języka polskiego rzadko
odbywają się w otwartej przestrzeni. Może jednak warto pogodzić te dwa obszary? Wymaga to oczywiście dodatkowej pracy i odpowiedniej infrastruktury (np. trawnik, boisko).
Moje doświadczenie dydaktyczne upewnia mnie w przekonaniu, że lekcja języka polskiego nie musi polegać wyłącznie na pisaniu w zeszycie i siedzeniu w ławkach. Dlatego, wyjdźmy z nich!
W niniejszym tekście proponuję kilka działań plenerowych, które z sukcesem można wykorzystać do utrwalenia materiału polonistycznego oraz budowania relacji w grupie rówieśniczej. Kwestia ta wydaje się szczególnie ważna w sytuacji powrotu do szkoły. Poniżej proponuję kilka zadań. Pozostawiają one nauczycielowi dużo możliwości do kreatywności. Można je dostosować do potrzeb każdej przestrzeni (plener, sale o różnej wielkości), wieku uczniów oraz czasu pracy.

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .jpg
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 2
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności 15 - 30 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

tworcza-polonistka

Jestem absolwentką zielonogórskiej polonistyki i malarstwa. Ukończyłam również pisanie scenariuszy i dramatu w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk oraz studia podyplomowe z zakresu bibliotekoznawstwa; doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości; nauczania techniki, plastyki i muzyki, ilustratorstwa. Stopień doktora literaturoznawstwa uzyskałam w 2017 r. Jestem autorką dwóch monografii oraz kilkunastu artykułów na temat historii literatury i metodyki nauczania języka polskiego. Od 2016 roku organizuję Lubuski Konkurs Literacki. Pełnię funkcję sekretarz Olimpiady Literatury i Języka Polskiego oraz opiekunki Koła Naukowego. Współpracuję z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli oraz Zielonogórskim Ośrodkiem Kultury. Prowadzę szkolenia metodyczne oraz warsztaty rozwijające kreatywność. Pracę akademicką, w Pracowni Edukacji Polonistycznej i Badań nad Kulturą, łączę z praktyką szkolną. Uwielbiam pracę z młodymi ludźmi, od których uczę się współczesnego świata. Fascynuje mnie alternatywne podejście do edukacji, które staram się wdrażać we wszystkich moich zawodowych ścieżkach.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *