Gra planszowa „Plotka. Rzecz o plotkowaniu i obgadywaniu” dla młodzieży 10+ Pomoc edukacyjna do druku

Materiał cyfrowy
Gra planszowa Plotka. Rzecz o plotkowaniu i obgadywaniu została zaprojektowana z myślą o młodzieży w wieku powyżej 10 lat – o nastolatkach młodszych, ale i tych starszych. Jej celem jest pogłębienie wśród młodych ludzi zrozumienia zjawiska plotkowania i obgadywania oraz rozwijanie ich umiejętności krytycznego myślenia w kontekście relacji społecznych. Dzięki angażującej formie gry uczestnicy mają okazję nie tylko brać udział w rozrywce, ale również analizować różne aspekty komunikacji, empatii oraz konsekwencji swoich słów i działań. Gra skupia się na kształtowaniu świadomości społecznej oraz wspiera rozwój umiejętności niezbędnych do budowania zdrowych relacji interpersonalnych.

Plotka składa się ze 100 pytań dotyczących tematyki plotkowania i obgadywania, podzielonych na 4 tematyczne kategorie (Co zrobisz, gdy…?, Konsekwencje, Wyjście z sytuacji, Prawda czy fałsz?), po 25 pytań w każdej. Kategorie te zostały starannie opracowane tak, aby stymulować u młodzieży rozwój umiejętności społecznych i krytyczne myślenie.

Prowadzący:

nauczyciel, pedagog, psycholog, terapeuta, trener umiejętności społecznych, doradca zawodowy, rodzic.

Gra składa się z:

  • zawierającej 40 pól (od START do META) planszy do samodzielnego złożenia,
  • 100 kartek z pytaniami.

Cele gry:

  • Gra nakłania do krytycznego myślenia o konsekwencjach plotkowania i obgadywania, wspiera rozwój samoświadomości i umiejętności radzenia sobie w złożonych sytuacjach społecznych.
  • Uczestnicy uczą się rozpoznawać różnice między faktami, opiniami a plotkami, co pomaga im podejmować bardziej świadome i etyczne decyzje w codziennym życiu.
  • Gra rozwija umiejętność skutecznej komunikacji, w tym wyrażania własnych myśli i uczuć oraz uczy konstruktywnego argumentowania swoich poglądów.
  • Uczestnicy pogłębiają zrozumienie emocjonalnych i społecznych skutków plotkowania i obgadywania. Patrzą na efekty plotkowania zarówno z perspektywy ofiary, jak i osoby rozpowszechniającej plotki.
  • Gra pomaga w rozwijaniu umiejętności analizy informacji i uczy unikania wyciągania pochopnych wniosków opartych na niesprawdzonych lub niepełnych danych.
  • Stymuluje rozwój umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów interpersonalnych w konstruktywny i etyczny sposób.
  • Uczestnicy uczą się rozpoznawać i przeciwdziałać negatywnym skutkom plotkowania w różnych środowiskach: szkolnym, online i w grupach rówieśniczych.
  • Gra wspiera rozwój asertywności i umiejętności stawiania granic w sytuacjach związanych z plotkowaniem i obgadywaniem.
  • Odpowiadając na pytania, uczestnicy rozwijają umiejętność krytycznej analizy przekazu medialnego, co jest szczególnie istotne w kontekście plotek i fake newsów, które pojawiają się w środowisku online.
Kategorie ogólne Innowacja pedagogiczna
Klasa/wiek Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Rozwój społeczno-emocjonalny
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .jpg
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 61 - 70
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

katarzynapluska

Trener TUS, magister komunikacji społecznej oraz absolwent studiów zarządzania zasobami ludzkimi, menedżer oświaty, trener soft skills, absolwent akredytowanych przez MEN kursów “Podstawy psychologii” oraz “Doradca zawodowy”; autor serwisu „Miękko o kompetencjach” www.katrzynapluska.pl oraz wielu publikacji, m.in. artykułów, e-booków, scenariuszy lekcji, kart pracy i kursów umiejętności społecznych i zawodowych. Pasjonuje się pracą z młodzieżą oraz tworzeniem ćwiczeń dotyczących umiejętności miękkich.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *