Scenariusz kilku początkowych lekcji matematyki w roku szkolnym (klasa 4-8)

Scenariusz „Recepta na dobry początek” jest zbiorem aktywności, którymi warto rozpocząć wspólną pracę z uczniami w nowym roku szkolnym. To, jak zaczniemy, jakie emocje wywołamy w uczniach, jak nastawimy ich do siebie i przedmiotu będzie procentowało w kolejnych tygodniach i miesiącach. W scenariuszu połączyłyśmy kilka aktywności takie jak:

  • historie nauczyciela na wyrównanie emocji uczniów,
  • ice braker w postaci bingo z wakacji,
  • drogę przez rok szkolny z działami, które będą omawiane i przytoczonymi przykładami „po co” tego się uczymy
  • powrót do przeszłości: powtórkowa przygoda, czyli 6 zadań/zagadek dla każdego poziomu (klasa 4-5, 5-6, 7-8) + karta odpowiedzi w formie drogi
  • wyzwania na szlaku: burza mózgów na start, czyli co może nas czekać na matematyce + przykładowe trudności, które mogą podać uczniowie
  • jak tworzy się mapy myśli + przykładowa mapa „Cechy podzielności”
  • pomysły na rozwiązanie tych trudności
  • co uczniowie chcieliby osiągnąć + dlaczego to jest takie ważne
  • reguły gry: nasza matematyczna umowa – nad czym warto się zastanowić

 

Zacznij tej rok szkolny inaczej niż zwykle!

Rozpoznanie potencjalnych trudności i omawianie sposobów ich pokonania pomaga uczniom czuć się pewniej i lepiej przygotowanymi na wyzwania, co w dłuższej perspektywie przekłada się na ich sukcesy w nauce.

Dlaczego warto pracować z naszym scenariuszem?

  1. Silne fundamenty: Rozpoczęcie roku w przemyślany sposób pomaga zbudować zaufanie i zaangażowanie uczniów. To, jak zaczniecie, wpłynie na całą Waszą współpracę – od pierwszego dnia aż po ostatni.
  2. Pozytywne emocje: Nasze aktywności są zaprojektowane tak, aby zniwelować stres związany z nowym rokiem szkolnym i zamienić go w ciekawość oraz motywację do nauki.
  3. Integracja klasy: Dzięki takim elementom jak ice breaker czy wspólne ustalanie zasad, stworzycie spójną grupę, która będzie się wzajemnie wspierać w nauce. To z kolei ułatwi Wam prowadzenie lekcji, a uczniom przyswajanie wiedzy.
  4. Jasne cele i motywacja: Uczniowie, którzy zrozumieją, dlaczego uczą się danego materiału, będą bardziej zmotywowani do pracy. Scenariusz pomaga im dostrzec sens nauki matematyki i wyznaczyć cele, które chcą osiągnąć.
  5. Lepsza organizacja: Wspólnie ustalone reguły gry i jasno wyznaczone cele ułatwią Wam zarządzanie klasą, a uczniom – zrozumienie, czego się od nich oczekuje.

 

Co to oznacza dla Was?

  • Mniej stresu związanego z przygotowaniem pierwszych lekcji.
  • Większa kontrola nad przebiegiem zajęć.
  • Silniejsza więź z uczniami, którzy będą chętniej uczestniczyć w lekcjach.

 

Co to oznacza dla Waszych uczniów?

  • Lepszy start w nowy rok szkolny.
  • Zrozumienie i docenienie sensu nauki matematyki.
  • Większa motywacja, zaangażowanie i chęć do nauki.

 

Dla kogo:

  • Uczniów szkół podstawowych (klasa 4-8)

 

Przeznaczenie:

  • Na 2-3 lekcje matematyki wprowadzające na początku roku szkolnego, przypominające podstawowe informacje i umiejętności po wakacjach (działania pisemne, ułamki, geometria, tabliczka mnożenia, zadania tekstowe).
  • Na zajęcia wyrównawcze, dodatkowe oraz zastępstwa.
  • Do pracy w parach.

 

Zestaw zawiera:

  • Zadanie na wyciszenie – historie nauczyciela
  • Bingo uczniowskie
  • 18 zagadek/zadań, po 6 dla każdego poziomu (klasa 4-5, 5-6 oraz 7-8)
  • Karta odpowiedzi w formie “drogi”
  • Odpowiedzi do zadań
  • Lista przykładów: po co uczyć się poszczególnych działów (przykłady dla 10 działów z matematyki)
  • Jak tworzyć mapy myśli?
  • Przykładowa mapa myśli z cechami podzielności
  • Podstawowe trudności w nauce matematyki – lista dla nauczyciela
  • Przykładowe rozwiązania tych trudności
  • “Moje cele i po co je wyznaczać.”
  • Zasady na matematyce – nad czym warto się zastanowić

 

Dane techniczne:

Format: PDF

Liczba stron: 26

Liczba plików: 1

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8
Przedmiot Matematyka
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 21 - 30
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności 90 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

przestrzenpozytywnejedukacji

Cześć! Nazywam się Ola Jakubczak, jestem matematyczką, absolwentką psychologii pozytywnej i twórczynią Przestrzeni Pozytywnej Edukacji. Razem z Dorotą Walter (również matematyczką) sprawiamy, że nauka matematyki jest łatwiejsza, a także dbamy o wyposażenie ucznia w kompetencje przyszłości, umiejętności przydatne w dalszej edukacji, pracy i życiu codziennym.

Naszą misją jest odczarowanie matematyki i edukacji. Tworzymy przestrzeń pozwalającą uczniom poczuć się pewnie i rozwinąć skrzydła. Dbamy o to, aby lekcje były ciekawe, angażujące, tworzymy własne materiały edukacyjne, gry oraz zabawy matematyczne. Nieustannie się rozwijamy, szukamy nowych form i metod nauczania, żeby każda lekcja była niezwykłą, pełną pozytywnych emocji, przygodą. Ucząc matematyki, uczymy kompetencji potrzebnych uczniom w kolejnych etapach nauki, pracy i życiu. Poza treściami matematycznymi i przygotowaniem do egzaminu, uczymy planowania nauki, tworzenia notatek, metod efektywnego uczenia się, sposobów na motywację, radzenie sobie ze stresem egzaminacyjnym i wielu innych potrzebnych umiejętności.

Wspieramy również rodziców i nauczycieli, ich rozwój, dbanie o siebie, swoje granice aby mogli czuć się spełnieni i szczęśliwi oraz mieli siłę, wiedzę i umiejętności potrzebne do wsparcia ucznia w procesie edukacji. Szerzymy edukację pozytywną, czyli opartą na zasobach, w atmosferze empatii, szacunku i akceptacji, bo wiemy, że to najlepsza droga, a zmieniając swoje “podwórko”, przyczyniamy się do czegoś większego i tym samym mamy wpływ na obraz edukacji w Polsce.

To od nas zależy jak będzie wyglądało jutro ?

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *