Materiał, który chcę zaproponować, zawiera zestaw dwudziestu sześciu tekstowych zadań matematycznych, dobrze pasujących do pracy metodą Petera Liljedahla – Myśląca Klasa. Poziom trudności jest dostosowany do wieku wczesnoszkolnego, a zadania pochodzą z mojej praktyki nauczycielskiej. Teksty można także wykorzystać, pracując innymi metodami.
Czym jest Myśląca Klasa?
To aktywizujący sposób pracy, stosowany podczas wybranych lekcji matematyki, oparty na wieloletnich badaniach. W moim odczuciu jest to całkowite przeciwieństwo „cichych” lekcji matematyki.
Jak pracować?
Scenariusz jest zazwyczaj taki sam. Kilka razy w miesiącu przerywamy pracę z programowymi podstawami matematyki. Organizujemy dzieci w trzyosobowe, losowo dobrane grupy. Pierwsza wylosowana osoba w każdej grupie otrzymuje rolę lidera. Zapewniamy przestrzeń do pracy, przedstawiamy zadanie do rozwiązania i określamy czas przeznaczony na jego wykonanie. Następnie aktywność przejmują grupy, a my ograniczamy się do roli życzliwego obserwatora. Po upływie wyznaczonego czasu przychodzi pora na prezentacje i dyskusje.
Jakie istnieje ryzyko?
Wszystkie grupy chcą przedstawić swoje pomysły, a my zdajemy sobie sprawę, że lekcja ma swoje ograniczenia czasowe.
Dlaczego warto pracować z Myślącą Klasą?
Największą wartością jest pobudzanie uczniów do myślenia, aktywnej pracy oraz wzmacnianie ich pozytywnego nastawienia do matematyki. Uczniowie wierzą we własne siły oraz w siłę grupy.
Metoda wymaga pewnych przygotowań (w internecie istnieje wiele publikacji na ten temat), a jednym z niezbędnych elementów są konkretne zadania do rozwiązania. Powinny to być teksty, które pobudzają do dynamicznego myślenia, rozmów, dyskusji i wzajemnego uczenia się. Dlatego proponuję zestaw przetestowanych zadań, gotowych do wydrukowania i wykorzystania. Wśród zadań znajdują się również takie, których nie wszystkim grupom udało się poprawnie rozwiązać. Jednak błędy w tej metodzie są bardzo cenne – to właśnie one pobudzają pracę mózgu. Zatem klasa myśli!
Na początku mojego materiału znajduje się krótki konspekt metody wraz z obrazami przedmiotów potrzebnych do realizacji.
Źródło materiału wizualnego: licencja Canva
GALERIA | |
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 1-3) |
Klasa/wiek | Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3 |
Przedmiot | Matematyka |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | canva, dodawanie, dzielenie, Jednostki długości, mnożenie, myślenie krytyczne, odejmowanie, pieniądze, zespół |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 17 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Nie |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne) |
Dodatkowe notatki dla rodzica | Materiał ten można także wykorzystać w domu – do wspólnego rozwiązywania w parach, zabaw w grupach, a nawet jako bazę do przeprowadzenia domowego konkursu matematycznego. |
Średni czas aktywności | do 15 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności | Czas 15 minut dotyczy wyłącznie samego procesu rozwiązywania zadania. Pozostała część lekcji będzie przeznaczona na prezentację, analizę i samoocenę grup. |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź