Notatka Cornella – kreatywny i efektywny sposób notowania

Materiał cyfrowy

Notatka Cornella to system organizacji informacji, który wspiera efektywne uczenie się poprzez aktywizację procesów poznawczych. Opracowana przez Waltera Pauka z Uniwersytetu Cornella. Metoda ta wykorzystuje specyficzny podział strony, aby ułatwić analizę, syntezę i retencję wiedzy.

Struktura notatki:

  • Kolumna główna (po prawej stronie): Służy do notowania kluczowych informacji podczas wykładu, lekcji lub lektury. Zaleca się stosowanie technik skracania zapisu, symboli oraz własnych słów, co sprzyja głębszemu przetwarzaniu treści.
  • Kolumna pytań (po lewej stronie): Pozwala na sformułowanie pytań dotyczących zanotowanych informacji, co stymuluje krytyczne myślenie i pogłębia zrozumienie tematu. Może również służyć do zapisywania słów kluczowych lub krótkich haseł ułatwiających późniejsze przypomnienie sobie treści.
  • Sekcja podsumowania (na dole strony): Daje przestrzeń na syntetyczne podsumowanie najważniejszych informacji własnymi słowami. Ten etap wymusza ponowną analizę notatek i sprzyja trwałemu zapamiętaniu.

Zalety stosowania notatki Cornella:

  • Aktywne uczenie się: Proces tworzenia notatki angażuje ucznia w analizę i interpretację informacji, co przekłada się na lepsze zrozumienie i zapamiętywanie.
  • Organizacja wiedzy: Struktura notatki ułatwia systematyzację i przyswajanie dużej ilości informacji.
  • Efektywne powtórki: Kolumna pytań i sekcja podsumowania stanowią doskonałe narzędzie do szybkiego i skutecznego przypominania sobie materiału.
  • Rozwój umiejętności uczenia się: Regularne stosowanie notatki Cornella kształtuje umiejętność wyodrębniania istotnych informacji, krytycznego myślenia i efektywnego notowania.

Podsumowując, notatka Cornella to narzędzie o udowodnionej skuteczności, które może znacząco wspomóc proces uczenia się i przyczynić się do osiągnięcia lepszych wyników w nauce.

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa, Edukacja dorosłych
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 1
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

askagorka

Jestem "dochtórką" nauk humanistycznych  :) pasjonatką edukacji niecodziennej, nieopresyjnej, angażującej, polonistką z wieloletnim doświadczeniem. Od blisko 18 lat pracuję w Szkole No Bell (najlepszej szkole na świecie), w której skupiam się na wprowadzaniu nowoczesnych metod nauczania, łamaniu schematów edukacyjnych i propagowaniu otwartego myślenia o potrzebach edukacyjnych dzieci.Działam na rzecz upowszechnia nowoczesnych metod i formuł kształcenia. Dzielę się swoją wiedzą z dyrektorami, nauczycielami i doradcami metodycznymi, prowadząc kursy i szkolenia. Koordynowałam projekt przygotowania i opracowania czterech innowacyjnych programów nauczania dla Ośrodka Rozwoju Edukacji: „Obywatel Świata”, „Odkrywca biznesu”, „Zainteresowania i pasje”, „Mały Wynalazca”. Współpracuję z uczelniami (Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Warszawski, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie), biorąc udział w badaniach i rozmaitych przedsięwzięciach edukacyjnych ogniskujących się wokół edukacji i efektywności kształcenia. Nawiązałam również współpracę z Holistik Think Tankiem - organizacją non-profit, której celem jest promowanie nowego sposobu myślenia o edukacji i dostarczanie szkołom konkretnych, systemowych rozwiązań.„Popełniłam" również publikacje artykuły i opracowań naukowych. Uczestniczyłam w debatach, konferencjach i spotkaniach eksperckich.  

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *