Innowacja matematyczna, grywalizacja, Ułamki dziesiętne, klasa 5

Materiał cyfrowy

Ten materiał jest przeznaczony dla nauczycieli, którzy są otwarci na innowacyjne podejście i potrafią nagrodzić uczniów oceną celującą (6) jako element motywacji. Szczególnie sprawdzi się w pracy z grupami, w których znajdują się uczniowie trudniejsi do zdyscyplinowania.

Metoda opiera się na grywalizacji – wykorzystaniu mechanizmów zaczerpniętych z gier komputerowych w celu zwiększenia zaangażowania uczniów na lekcji.

Na pierwszej lekcji, rozpoczynającej nowy dział, uczniowie otrzymują historyjkę, w której dzieje się coś niezwykłego. Ich zadaniem jest przejść przez kolejne misje, by zapobiec katastrofie.

Uczniowie dostają planszę do gry oraz zasady jej działania. Plansza przedstawia kolejne misje, czyli tzw. levele – wyzwania matematyczne, które należy wykonać. Za każdą poprawnie pokonaną umiejętność uczniowie zdobywają punkty przydzielane przez nauczyciela.

Na planszy znajdują się także trzy serduszka symbolizujące „życia”, podobnie jak w grach komputerowych. Uczeń może stracić życie za przeszkadzanie na lekcji, oszukiwanie lub inne niestosowne zachowania. Zachowanie wszystkich żyć jest premiowane dodatkowymi punktami.

Na zakończenie działu przewidziane są nagrody. Nagrodą główną jest zwolnienie z pisania sprawdzianu oraz natychmiastowe wpisanie oceny celującej (6). 

Realizacja poszczególnych tematów w ramach działu odbywa się w dowolnej formie: mogą to być lekcje ćwiczeniowe, zajęcia z metodami aktywizującymi czy inne podejścia wybrane przez nauczyciela. Postępy uczniów są sprawdzane różnorodnie – za pomocą ocenianych i nieocenianych kartkówek, odpowiedzi ustnych lub innych form.

Nauczyciel na bieżąco zaznacza na planszy osiągnięcia ucznia oraz liczbę zdobytych punktów w danej misji. Plansza ma charakter kolorowanki – uczniowie mogą pokolorować zdobyte levele, co pozwala im wizualizować swoje postępy i zwiększa zaangażowanie w naukę.

Ten model pracy nie tylko rozwija umiejętności matematyczne, ale także wprowadza element zabawy, ułatwiając naukę i budując pozytywną atmosferę na lekcjach.

Materiał zawiera:

  • opis
  • historyjkę dla ucznia
  • planszę do kolorowania i zaznaczania punktów
  • bony z nagrodami (zwolnienie ze sprawdzianu, 2 dodatkowe punkty na sprawdzianie)
Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 5
Przedmiot Matematyka
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 5
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności Materiał przeznaczony jest do wykorzystania podczas lekcji obejmujących cały dział "Ułamki dziesiętne"

ucz_jak_brzoza

Dzień dobry!

Jestem nauczycielem matematyki z ponad 20 letnim stażem. Od lat tworzę materiały dla moich uczniów, aby uatrakcyjnić im lekcje i zaciekawić matematyką. Kilka z nich pojawiło się bardzo dawno temu na łamach czasopisma "Matematyka w Szkole". Później przyszedł czas realizacji projektów pochłaniających dużo czasu. Największy z nich to budowa razem z uczniami szkoły podstawowej makiety naszej miejscowości. Teraz nadszedł taki moment w moim życiu, że chcę z Państwem dzielić się matematycznym dobrem i pomóc uatrakcyjnić Wasze lekcje. 

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *