„Chłopcy z Placu Broni” – Notatnik Uważnego Czytelnika

Materiał cyfrowy

Notatnik Uważnego Czytelnika to sposób uczniów na przygotowywanie się do omawiania lektur szkolnych.  Poznałem tę metodę w czasie rocznego kursu w Szkole Edukacji przy Uniwersytecie Warszawskim. I jest to jeden z najlepszych moim zdaniem sposobów na pracę z dużym tekstem literackim. Nieco oczywiście to zmodyfikowałem, by dostosować do warunków pracy i nauki dzieci. 

Na mniej więcej miesiąc przed rozpoczęciem omawiania lektury, uczniowie otrzymują ode mnie zagadnienia. Dostają także puste Notatniki, które zazwyczaj robię kartek A3 lub A4 złożonych na pół, zszytych wzdłuż zgięcia. I podczas czytania książki wykonują poza lekcjami kolejne zadania. Sami wymyślają okładkę swojej pracy. Następnie w dniu rozpoczęcia omawiania lektury przynoszą opracowane przez siebie Notatniki, które już są formą sprawdzenia, czy uczniowie przeczytali książkę. Co więcej, gdy sam układam zadania, wiem, że nie znajdą opracowań do nich w Internecie. Są zatem zobligowani do samodzielnej pracy. Forma wykona oczywiście zależy od ich twórczej inwencji – zawsze daję im dowolność. A oni sami muszą umieć z tego skorzystać na lekcji. 

Polecam! Będę wrzucał z czasem zagadnienia do Notatników do innych lektur. 

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 1
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności 90 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Jakub Polonistyczny

Jestem nauczycielem języka polskiego od kilkunastu lat. Poza dziennymi studiami na filologii polskiej ukończyłem również podyplomowo edukację przedszkolną i wczesnoszkolną, historię oraz historię sztuki.

Nauczanie języka polskiego bardzo szeroko rozumianego jako nauki kultury (malarstwa, muzyki, filmu, filozofii i kulturoznawstwa oraz wszelkich innych nauk pokrewnych humanistyce) jest mi szalenie bliskie. W swojej pracy staram się przekazywać i budzić w uczniach zainteresowanie przede wszystkim kulturą oraz dobrą w moim odczuciu literaturą. Ponadto wspieram ich zawsze w umiejętności wyrażania własnego zdania zawsze popartego odpowiednimi argumentami. 

Nie lubię oceniać, natomiast bardzo cenię sobie dawanie uczniom konstruktywnej informacji zwrotnej o ich postępach w nauce, brakach, tym, nad czym powinni popracować. Nie chcę z nich zrobić polonistów, lecz świadomych użytkowników języka z wrażliwością na człowieczeństwo ... 

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *