Sprawozdanie z doświadczenia z elektrostatyki. Uczniowie budują własny elektroskop i na nim badają elektryzowanie się różnych ciał przez tarcie, dotyk i indukcję. Pojawiają się pojęcia szeregu tryboelektrycznego, uziemienia i nośników ładunku.
W sprawozdaniu znajdują się dwa kody QR (wraz z krótkimi linkami do przepisania, jeśli skan kodu nie jest możliwy), ale nie jest konieczne ich wykorzystanie. Jeden prowadzi do przetestowanej instrukcji wykonania elektroskopu (https://zf.if.uj.edu.pl/WFD/Elektroskop_ze_sloika.pdf), a druga do wpisu o szeregu tryboelektrycznym https://pl.wikipedia.org/wiki/Szereg_tryboelektryczny.
Paczka zawiera trzy pliki:
- listę materiałów do druku, wraz z kodem QR do instrukcji przygotowania elektroskopu (wraz z kodem QR do wyżej opisanej instrukcji) – aby wręczyć je uczniom przed lekcją
- sprawozdanie – 3 strony, podzielone na części, z instrukcją wykonywania, miejscami na rysunki i pytaniami kontrolnymi,
- przykładowe rozwiązania dla nauczyciela.
Polecam, aby nauczyciel przygotował awaryjnie przetestowany przez siebie drut miedziany (np. do instalacji elektrycznych w mieszkaniach), aby dać uczniom, w razie, gdyby ich druty się nie sprawdziły. Najdłuższa część to wykonanie elektroskopu, więc można polecić uczniom jego wstępne przygotowanie w domu (np. połączenie i wycięcie elementów).
#fizyka #elektrostatyka #doświadczenie
GALERIA |
![]() |
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
Klasa/wiek | Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa |
Przedmiot | Fizyka |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | doświadczenie, eksperyment, elektron, elektrostatyka, elektryzowanie, karta pracy |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 7 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | do 45 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź