Wielkość gospodarstw rolnych – karta pracy

Materiał cyfrowy

Karta pracy składa się z mapy Polski z podziałem na województwa i tabeli z danymi o średniej wielkości gospodarstwa rolnego w 2024 roku. Dodatkowo do karty pracy dołączone są wybrane, historyczne dane statystyczne z lat 2006-2022. Zadaniem ucznia jest stworzenie kartogramu średniej wielkości gospodarstwa.

Po wykonaniu kartogramu można przejść do omówienia problemów polskiego rolnictwa i przyczyn zróżnicowania wielkości gospodarstw.

Historyczne dane statystyczne można wykorzystać do aktywizacji uczniów. Nauczyciel na ławkę rozdaje dane statystyczne z jednego roku. Następnie uczniowie losują nazwę województwa. W przeciągu trzech, czterech minut muszą zebrać jak najwięcej danych z przeszłości dotyczące swojego województwa. Na zakończenie zabawy powinien zostać sformułowany wniosek, że średni wielkość gospodarstw rolnych w Polsce stale rośnie.

W pliku dostępne są trzy wersje.

Pierwsza wersja (6 map na stronę A4), jest idealna do wykonania zadania przez uczniów i wklejenie do zeszytu. Jedna to wersja najbardziej ekonomiczna do powielenia.

Druga wersja (dwie mapy na stronę) i trzecia wersja (jedna mapa na stronę) mogą być pomocna dla nauczyciela do tłumaczenia zasad wykonania zadania, albo dla uczniów słabowidzących.

Karta pracy utrwala wiedzę z zakresu metod prezentacji danych geograficznych i problemów polskiego rolnictwa. Dodatkowo ćwiczenie utrwala umiejętność korzystania z atlasu geograficznego (odszukiwanie nazw województw, wpływ ukształtowania terenu na wielkość gospodarstw).

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 7, Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Geografia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 5
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 15 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *