Poniżej przedstawiam propozycję cyklu 12 spotkań (scenariuszy) po 45 minutowych zajęciach dla dzieci w wieku 8–12 lat.
Tematyka cyklu dotyczy radzenia sobie z problemami w relacjach z rodzicami, w tym: • niesłuchaniem rodziców, • kłótniami, • zakazami rodziców • oraz budowaniem lepszych relacji rodzinnych.
W każdym scenariuszu znajdują się: 1. Opis przebiegu zajęć – struktura spotkania (wprowadzenie, część główna, ćwiczenia/gry, podsumowanie). 2. Trzy sposoby rozwiązania problemu – konkretne, proste strategie, które dzieci mogą zastosować w codziennych sytuacjach. 3. Ćwiczenia, zadania i pogadanki – propozycje gier, scenek rodzajowych, zadań plastycznych i ruchowych oraz pogadanek, które pomagają utrwalić poznane strategie. 4. Propozycje zachowania w trudnej sytuacji wskazówki, jak postępować zarówno jako osoba będąca „ofiarą” (dziecko, które doświadcza konfliktów, zakazów czy braku zrozumienia), jak i jako „osoba przejawiające zachowanie” (dziecko, które przez swoje zachowanie utrudnia komunikację lub doprowadza do kłótni)
Spotkanie 1: „Słucham, ale też chcę być wysłuchany – otwarta rozmowa” Cel: • Wprowadzenie tematu relacji z rodzicami – dlaczego warto słuchać, ale także wyrażać swoje zdanie. • Zachęcenie do otwartej, spokojnej rozmowy z rodzicami.
Spotkanie 2: „Czemu zakazy? – zrozumienie perspektywy rodziców” Cel: • Pomóc dzieciom zrozumieć, dlaczego rodzice stawiają zakazy i jakie mogą być ich motywacje (ochrona, troska, doświadczenie). • Rozwijać umiejętność empatii i szukania kompromisu.
Spotkanie 3: „Kłótnie w domu – jak rozmawiać, zamiast kłócić się” Cel: • Nauczyć dzieci, jak radzić sobie z konfliktami w relacjach rodzinnych, zwłaszcza podczas kłótni. • Pokazać, że konstruktywna rozmowa może rozwiązać wiele problemów.
Spotkanie 4: „Rozumienie i szacunek – budowanie pozytywnych relacji z rodzicami” Cel: • Rozwijać umiejętność budowania relacji opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. • Uświadomić dzieci, że rodzice także mają uczucia i mogą potrzebować wsparcia.
Spotkanie 5: „Sposób na zakazy – negocjacje i kompromis” Cel: • Pomóc dzieciom znaleźć sposoby negocjacji z rodzicami w sytuacjach, gdy nie zgadzają się one z ich oczekiwaniami. • Uczyć, jak szukać kompromisu, który uwzględnia potrzeby obu stron.
Spotkanie 6: „Jak radzić sobie z krytyką i kłótniami?” Cel: • Nauczyć dzieci, jak reagować na krytykę rodziców oraz jak unikać eskalacji konfliktów. • Rozwijać umiejętność konstruktywnej rozmowy podczas sporów.
Spotkanie 7: „Mój głos w rodzinie – wyrażanie opinii” Cel: • Zachęcić dzieci do wyrażania własnych opinii w rodzinie. • Pokazać, że każdy głos ma znaczenie i może przyczynić się do lepszych relacji.
Spotkanie 8: „Wzajemne wsparcie – budowanie relacji przez pomoc” Cel: • Pokazać, że wzajemne wsparcie w rodzinie buduje silniejsze więzi. • Uczyć, jak prosić o pomoc oraz jak pomagać innym.
Spotkanie 9: „Kiedy rodzice nie słuchają – szukanie kompromisu” Cel: • Pomóc dzieciom radzić sobie, gdy czują, że ich rodzice nie słuchają ich potrzeb. • Uczyć, jak szukać kompromisu i jak wyrazić swoje zdanie w sposób, który buduje dialog.
Spotkanie 10: „Mój czas i przestrzeń – radzenie sobie z ograniczeniami” Cel: • Uświadomić dzieciom, że ograniczenia (zakazy) są częścią życia, ale można je zrozumieć i znaleźć w nich pozytywne strony. • Uczyć, jak radzić sobie z sytuacjami, gdy czują się ograniczone.
Spotkanie 11: „Zrozumienie konfliktów – radzenie sobie z niesłuchaniem” Cel: • Pomóc dzieciom radzić sobie z sytuacjami, gdy rodzice lub rodzeństwo nie słuchają ich potrzeb. • Uczyć, jak wyrażać swoje zdanie i szukać rozwiązań, gdy pojawiają się konflikty w domu.
Spotkanie 12: „Manifest dobrych relacji – podsumowanie i plany na przyszłość” Cel: • Podsumować zdobyte umiejętności i refleksje z poprzednich spotkań. • Stworzyć wspólny manifest zasad budowania pozytywnych relacji w rodzinie
GALERIA |
![]() ![]() |
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 1-3) |
Klasa/wiek | Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3, Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8 |
Przedmiot | Materiały na zajęcia wychowawcze |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | Godzina wychowawcza, nauczanie przez odkrywanie, Nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, Rewalidacja, rozwój nauczyciela, scenariusz, Trening umiejętności społecznych, TUS, Warsztaty dla rodziców, Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia, WOPFU |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 61 - 70 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne) |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | ponad 120 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź