Karty edukacyjno-terapeutyczne NVC „Język Żyrafy” – klasy 4–8 Porozumienie bez przemocy
Naucz młodzież rozmawiać w duchu empatii – w oparciu o metodę Marshalla Rosenberga.
Zestaw 28 kart edukacyjno-terapeutycznych opartych na koncepcji Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC) Marshalla Rosenberga został stworzony z myślą o uczniach klas 4–8 szkoły podstawowej.
Każda karta zawiera realistyczną sytuację z życia szkolnego i rówieśniczego oraz dwa możliwe sposoby reakcji:
-
język szakala – pełen ocen, etykietek i oskarżeń,
-
język żyrafy – pełen uważności, empatii i jasnego wyrażania potrzeb.
Dzięki kartom uczniowie uczą się świadomie wybierać sposób komunikacji i odkrywają, że to, jak mówią, ma wpływ na jakość ich relacji i poczucie bezpieczeństwa.
Co zawierają karty?
✔️ 28 kart z autentycznymi sytuacjami z życia młodzieży (koleżeństwo, praca w grupie, social media, konflikty, lekcje, obowiązki)
✔️ przykłady języka szakala i żyrafy, które pomagają zobaczyć różnicę w komunikacji
✔️ praktyczne ćwiczenie w 4 krokach NVC (obserwacja – uczucie – potrzeba – prośba)
✔️ pytania do refleksji, które zachęcają do autorefleksji i rozmowy w klasie
Do czego się przydadzą?
🔸 na godzinach wychowawczych – by wspierać budowanie bezpiecznej i empatycznej klasy
🔸 w warsztatach z komunikacji i profilaktyki przemocy rówieśniczej
🔸 na zajęciach integracyjnych – do pracy nad współpracą i wzajemnym szacunkiem
🔸 w pracy indywidualnej z pedagogiem/psychologiem – jako narzędzie wspierające rozmowę o emocjach i potrzebach, zajęciach TUS, zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
🔸 jako gotowy materiał do organizacji Dnia Empatii w szkole
🔸 ELEMENT PROFILAKTYKI PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
Dlaczego warto?
✅ rozwijają umiejętność rozpoznawania emocji i potrzeb
✅ uczą świadomej, empatycznej komunikacji
✅ pomagają rozwiązywać konflikty w spokojny, konstruktywny sposób
✅ bazują na sprawdzonej, międzynarodowej metodzie NVC Marshalla Rosenberga
✅ gotowe do wykorzystania w klasie lub pracy indywidualnej
| GALERIA |
|
| Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
| Klasa/wiek | Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8 |
| Przedmiot | Rozwój społeczno-emocjonalny |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | asertywność, bezpieczeństwo, bezpieczeństwowinternecie, burza mózgów, ćwiczenia, do zalaminowania, dokumenty szkolne, Edukacja zdrowotna, emocje, Godzina wychowawcza, Gra, gra dydaktyczna, gra interaktywna, karty obrazkowe, konwersacje, metody aktywne, Motywacja, myślenie krytyczne, Rewalidacja, rozwiązywanie konfliktów, rozwój, rozwój nauczyciela, Trening umiejętności społecznych, TUS, warsztaty, Warsztaty dla rodziców, zabawa, zasady zachowania, zestaw |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 7 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Nie |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | 15 - 30 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |



Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź