Notatki graficzne dla klasy 1. szkoły średniej (poziom podstawowy) zaktualizowane według najnowszych zmian w podstawie programowej 2024 r. To 50 stron notatek A4 w formacie PDF do każdego działu. Notatki są zróżnicowane pod względem koloru (kolorowe i czarno białe) oraz stopnia wypełnienia (wypełnione, z lukami), aby każdy nauczyciel, rodzic i uczeń miał szeroki wybór. Notatki zawierają treści realizujące bezpośrednio zagadnienie z podstawy programowej. Notatki obejmują zagadnienia:
I. Chemizm życia.
1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:
- przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
- przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I, F);
- wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów w oparciu o jej właściwości fizykochemiczne.
2. Składniki organiczne. Uczeń:
- rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza); określa znaczenie biologiczne węglowodanów;
- rozróżnia białka proste i złożone; określa biologiczne znaczenie białek (kolagen, keratyna, hemoglobina, mioglobina); przedstawia wpływ czynników fizykochemicznych na białko (zjawisko denaturacji);
- rozróżnia lipidy proste i złożone;
- porównuje strukturę cząsteczek DNA i RNA; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych.
II. Komórka. Uczeń:
- rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
- wykazuje związek budowy błony biologicznej z pełnionymi przez nią funkcjami;
- rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
- wyjaśnia rolę błony komórkowej w procesach osmotycznych;
III. Energia i metabolizm.
1. Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:
- porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane;
- przedstawia biologiczną rolę ATP.
- przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu;
- wyjaśnia istotę katalizy enzymatycznej;
- wyjaśnia wpływ czynników fizykochemicznych (temperatury, pH) na przebieg katalizy enzymatycznej;
3. Oddychanie komórkowe. Uczeń:
- wyróżnia substraty i produkty oddychania komórkowego; przedstawia znaczenie oddychania komórkowego w pozyskiwaniu energii użytecznej biologicznie;
- wyróżnia substraty i produkty fermentacji mleczanowej;
- porównuje zysk energetyczny oddychania tlenowego i fermentacji mleczanowej;
IV. Podziały komórkowe. Uczeń:
- przedstawia organizację materiału genetycznego w jądrze komórkowym;
- opisuje cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach;
- przedstawia istotę procesu replikacji DNA i uzasadnia jego konieczność przed podziałem komórki;
- wyjaśnia znaczenie apoptozy dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka.
Ostatnio przeglądane materiały
| GALERIA | |
| Kategorie ogólne | Szkoła ponadpodstawowa |
| Klasa/wiek | Szkoła ponadpodstawowa |
| Przedmiot | Biologia |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | białka, chemizm życia, cukry, komórka, notatka graficzna, węglowodory |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 41 - 50 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne) |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | ponad 120 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |


Gra planszowa pt. „listopadowa aura” dla klasy 1 do cyklu „Szkoła na TAK”
Opowieść wigilijna – stacje zadaniowe (lekcja w ruchu)
Liczebnik kartkówka klasa 4/5
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź