Projekt edukacyjny: Strażnicy Słowa – Słowa leczą, nie kaleczą- projekt o hejcie dla klas 4-8.

Materiał cyfrowy

Strażnicy Słowa – Słowa leczą, nie kaleczą

Projekt został stworzony dla uczniów klas 4–8 szkoły podstawowej, aby w ciekawy i angażujący sposób poruszyć temat hejtu i przemocy słownej. Nie jest to cykl zwykłych lekcji, ale przygoda z bohaterem – Elianem, Strażnikiem Słowa.

Kim jest Elian?
Elian to postać fikcyjna – chłopak z innego świata, w którym słowa mają moc tworzenia i niszczenia. Jako Strażnik Słowa czuwa nad tym, aby ludzie posługiwali się językiem w sposób mądry i bezpieczny. W projekcie to właśnie on zaprasza uczniów do wspólnej misji. Elian nie daje gotowych odpowiedzi – stawia próby, dzięki którym uczniowie sami odkrywają, jak wielką siłę mają słowa.

Na czym polega projekt:

Uczniowie realizują 5 misji (lekcji), które prowadzą krok po kroku:

  1. Czym jest hejt? – rozpoznają różne rodzaje wypowiedzi (żart, opinia, krytyka, hejt).

  2. Echo słów – uczą się zauważać emocje, jakie zostawiają słowa.

  3. Świadek ma moc – odkrywają, jak reagować, gdy ktoś jest ofiarą hejtu.

  4. Bezpieczni w sieci – poznają zasady reagowania na hejt online.

  5. Deklaracja Dobrego Słowa – wspólnie tworzą klasową deklarację i stają się Strażnikami Słowa.

    Zadania uczniów:

  • rozwiązywanie zagadek i zadań od Eliana,

  • odgrywanie scenek i analizowanie sytuacji,

  • praca twórcza: plakaty, rysunki, symbole, hasła,

  • tworzenie wspólnej „Deklaracji Dobrego Słowa”,

  • dzielenie się swoimi emocjami i refleksjami.

    Co daje projekt?

  • rozwija empatię i wrażliwość na innych,

  • uczy rozróżniać, czym jest hejt, a czym konstruktywna krytyka,

  • wyposaża uczniów w konkretne sposoby reagowania,

  • poprawia relacje i klimat w klasie,

  • wzmacnia poczucie odpowiedzialności za własne słowa.

Elian prowadzi uczniów w taki sposób, aby to oni sami stali się Strażnikami Słowa – osobami, które wiedzą, że słowa mogą leczyć, a nie kaleczyć.

Tu możesz zobaczyć 1 próbę Eliana (pierwszy scenariusz projektu):

https://drive.google.com/file/d/1wJDnarn9xXD-5E-UzCqj_WSARLbSVlcX/view?fbclid=IwdGRjcAMgL_hjbGNrAyAv82V4dG4DYWVtAjExAAEeyxveCEcUTwdM1SE5iJKikK1IpcLebSt7X6qKlJtq4SUiqScAue5ICDimGcU_aem_3Wkk4pnn0QYv7_kCMPPOeQ 

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8
Przedmiot Rozwój społeczno-emocjonalny
Dokumenty .docx
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio .mp3
Download Tag , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 61 - 70
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Aleksandra Tkocz

Mamy e-MOC-je to nazwa naszego projektu edukacyjnego, który obejmuje materiały dla nauczycieli. Autorkami są nauczycielka języka polskiego i wychowania do życia w rodzinie z ponad 30-letnim stażem pracy w zawodzie - Aleksandra Tkocz oraz nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego i wychowania do życia w rodzinie oraz pedagog specjalny i oligofrenopedagog, także z ponad 30-letnim stażem - Teresa Ochojska. Absolwentki pozytywnej psychologii studiów podyplomowych o kierunku: trener umiejętności psychospołecznych. Autorki i współautorki wielu innowacji pedagogicznych z tematyki dotyczącej  pracy z emocjami dzieci, poprawy relacji społecznych w środowisku szkolnym, dydaktyki języka polskiego, dydaktyki nauczania wczesnoszkolnego.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *