Masz wrażenie, że uczniowie mają problem z pisaniem opowiadania twórczego, a włączanie elementów urozmaicania stylu sprawia im wiele problemów?
To proponuję Ci pakiet metodyczny , na który składają się cztery spójne części , które prowadzą klasę przez cały proces: poznanie cech gatunku → analiza i kompozycja → urozmaicanie stylu → redagowanie i autokorekta. Całość jest zgodna ze strategiami OK i wykorzystuje cykl Kolba – uczniowie doświadczają, reflektują, budują wiedzę i stosują ją w praktyce.
🧩 Co zawiera pakiet:
Lekcja 1. Jak napisać ciekawe opowiadanie?
- Prezentacja prowadząca nauczyciela i uczniów przez wszystkie etapy lekcji.
- 3 karty pracy do pracy indywidualnej i zespołowej.
- Zadanie porównawcze: analiza dwóch opowiadań i wnioski.
- Refleksja ucznia: co już umiem, co rozwijać.
- Przepis na ciekawe opowiadanie– lista składników i sposób przygotowania.
Lekcja 2. Na tropie opowiadania
- Prezentacja do lekcji.
- Test na uważność (przypomnienie kluczowych elementów).
- Karta pracy z kodem kolorów do analizy opowiadania.
- Zadania rozwijające rozpoznawanie elementów fabuły i narracji.
- Zakładka z pełnym zestawem elementów opowiadania twórczego.
- Ćwiczenia utrwalające: narrator, narracja, przebieg przyczynowo – skutkowy.
Lekcja 3. Tworzymy barwne opowiadanie
- Prezentacja krok po kroku
- Układanka – elementy urozmaicania stylu: nazwa – wyjaśnienie – przykład.
- Karta zadania do pracy w grupach (sprawdzanie opowiadania Alka według kryteriów-pytań).
- Karta poprawy opowiadania z legendą symboli.
- Słowniczek Pomocniczek wspierający redagowanie.
Lekcja 4 – BONUS: Redagujemy własne opowiadanie
- Praktyczne pisanie opowiadania na podany temat (wdrożenie całego cyklu).
- 2 karty: samoocena i informacja zwrotna (OK) – uczniowie planują, piszą, czytają i wprowadzają autokorektę.
🎯 Dlaczego warto?
- Kompletny, czteroczęściowy cykl oparty na ocenianiu kształtującym i cyklu Kolba.
- Rozwój: kompozycja, narracja, styl, redagowanie i autorefleksja.
- Gotowe prezentacje, karty pracy, narzędzia do refleksji.
- Świetna baza do egzaminu ósmoklasisty.
- Oszczędność czasu i spójność metodyczna.
📘 Dla kogo
Nauczyciele języka polskiego (SP), edukacja domowa- rodzice i uczniowie
Ostatnio przeglądane materiały
| GALERIA |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
| Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
| Klasa/wiek | Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8 |
| Przedmiot | Język polski |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | .jpg |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | ćwiczenia, długie formy wypowiedzi, egzaminósmoklasisty, formy wypowiedzi, gra dydaktyczna, jezykpolski, Kajko i Kokosz, karta pracy, konspekt, konspektyzajęć, lektury, lektury obowiązkowe, materiały dydaktyczne, metody aktywne, myślenie krytyczne, nauczanie przez odkrywanie, opowiadanie, rutyny myślenia krytycznego, słowniczek |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 51 - 60 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne) |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | ponad 120 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |


Domino – Arytmetyka dodatnich i ujemnych ułamków | matematyka
Czym jest zdrowie? – Zdrowie jako wartość
Domino – Mnożenie i dzielenie dodatnich i ujemnych ułamków | matematyka 





Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź