Scenariusz lekcji wychowawczej, Edukacja medialna – jak odróżniać fakty od manipulacji w internecie.

Materiał cyfrowy

„Fakt czy manipulacja?” – uczymy się rozpoznawać prawdę w świecie informacji

 W dobie fake newsów, clickbaitów i medialnego szumu, umiejętność odróżniania faktów od manipulacji staje się kluczową kompetencją XXI wieku. Mój scenariusz to interaktywna lekcja wychowawcza dla uczniów klas IV-VIII, która łączy edukację medialną z kreatywną pracą zespołową i refleksją nad emocjami towarzyszącymi odbiorowi informacji.

Podczas zajęć uczniowie:

  • poznają techniki manipulacji stosowane w internecie (clickbait, emocjonalny język, półprawdy),

  • tworzą w grupach plakaty informacyjne, w których celowo ukrywają fałszywe treści,

  • ćwiczą krytyczne myślenie, analizując plakaty innych i wskazując nieprawdziwe informacje,

  • dzielą się własnymi doświadczeniami związanymi z dezinformacją i presją grupy.

To lekcja, która nie tylko uczy, ale też angażuje, integruje i buduje odporność informacyjną młodych ludzi. Uczniowie wychodzą z niej z poczuciem sprawczości i świadomością, że w cyfrowym świecie warto myśleć samodzielnie.

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8
Przedmiot Rozwój społeczno-emocjonalny
Dokumenty .docx
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 6
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

edukacja-i-terapia

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *