„Fakt czy manipulacja?” – uczymy się rozpoznawać prawdę w świecie informacji
W dobie fake newsów, clickbaitów i medialnego szumu, umiejętność odróżniania faktów od manipulacji staje się kluczową kompetencją XXI wieku. Mój scenariusz to interaktywna lekcja wychowawcza dla uczniów klas IV-VIII, która łączy edukację medialną z kreatywną pracą zespołową i refleksją nad emocjami towarzyszącymi odbiorowi informacji.
Podczas zajęć uczniowie:
-
poznają techniki manipulacji stosowane w internecie (clickbait, emocjonalny język, półprawdy),
-
tworzą w grupach plakaty informacyjne, w których celowo ukrywają fałszywe treści,
-
ćwiczą krytyczne myślenie, analizując plakaty innych i wskazując nieprawdziwe informacje,
-
dzielą się własnymi doświadczeniami związanymi z dezinformacją i presją grupy.
To lekcja, która nie tylko uczy, ale też angażuje, integruje i buduje odporność informacyjną młodych ludzi. Uczniowie wychodzą z niej z poczuciem sprawczości i świadomością, że w cyfrowym świecie warto myśleć samodzielnie.
Ostatnio przeglądane materiały
| GALERIA | |
| Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
| Klasa/wiek | Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8 |
| Przedmiot | Rozwój społeczno-emocjonalny |
| Dokumenty | .docx |
| Pliki graficzne | |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | scenariusz |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 6 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | do 45 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |


Stacje zadaniowe do lektury ,,W pustyni w puszczy”
Karta do zabawy „Kto tak jak ja…”
Edukacja zdrowotna – Lekcja 4 – Zachowania chroniące zdrowie i ryzykowne dla zdrowia
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź