Przejrzysta karta pracy opracowana zgodnie z podstawą programową chemii dla szkoły podstawowej.
Materiał obejmuje dwa główne zadania o różnym poziomie trudności, dzięki którym uczniowie poznają i utrwalą:
-
metody otrzymywania kwasów,
-
równania reakcji chemicznych prowadzących do ich powstania,
-
nazwy kwasów tlenowych i beztlenowych.
Każde zadanie zawiera liczne przykłady oraz równania z lukami, które uczeń samodzielnie uzupełnia, dobierając odpowiednie substraty, produkty i współczynniki stechiometryczne.
Dołączona jest również sekcja z rozwiązaniami, pozwalająca na samodzielną kontrolę poprawności wykonania.
🧠 Dlaczego warto?
-
Dla nauczyciela: gotowy, czytelny i zgodny z podstawą programową materiał dydaktyczny. Idealny do wykorzystania na lekcji, podczas powtórki lub sprawdzenia wiedzy uczniów.
-
Dla ucznia: ułatwia zrozumienie, jak powstają kwasy, jak zapisywać równania ich otrzymywania oraz jak poprawnie je nazywać.
-
Dla obu stron: jedno narzędzie – wiele możliwości pracy: samodzielne ćwiczenia, praca w parach lub wspólne omawianie na lekcji.
📘 Zawartość karty pracy:
-
Zadanie 1: Otrzymywanie i nazywanie kwasów beztlenowych i tlenowych – bilansowanie równań i nazewnictwo.
-
Zadanie 2: Otrzymywanie kwasów beztlenowych i tlenowych – ustalanie substratów, produktów, bilansowanie równań.
-
Wiele przykładów do przećwiczenia,
-
Równania reakcji z lukami do samodzielnego uzupełnienia,
-
Miejsce na zapis zbilansowanych równań,
-
Gotowe rozwiązania wszystkich zadań.
✨ Korzyści:
-
Utrwala znajomość metod otrzymywania kwasów,
-
Wzmacnia umiejętność rozpoznawania i nazywania kwasów,
-
Ćwiczy bilansowanie równań reakcji,
-
Rozwija logiczne i przyczynowo-skutkowe myślenie w chemii.
📎 Zastosowanie:
-
Lekcja chemii w klasie 7–8 szkoły podstawowej oraz lekcje o kwasach w liceum,
-
Praca samodzielna lub w parach,
-
Powtórka przed sprawdzianem,
-
Materiał do nauki i utrwalenia w domu.
Materiał przygotowany w programie Canva
#kwasy #kwasytlenowe #kwasybeztlenowe #otrzymywaniekwasów #nazewnictwokwasów #równaniareakcji #bilansowanierównań #substraty #produkty #kartapracychemia #ćwiczeniadochemii #chemia #naukachemii
Ostatnio przeglądane materiały
| GALERIA |
|
| Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
| Klasa/wiek | Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa |
| Przedmiot | Chemia |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna, chemia wokół nas, ćwiczenia, cząsteczki i stechiometria chemiczna, karta pracy, kartkówka, kwasy, materiały dydaktyczne, pomocedydaktyczne, powtórzenie, Równania, systematyka związków nieorganicznych, zadania |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 4 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne) |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | do 45 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |


Zaplątane zdania – czytanie ze zrozumieniem-poziom podstawowy
Klasa 8. Fizyka. Znajdź to! Prąd elektryczny. Gra typu dobble. Wersja BIG.
Scenariusz pierwszej lekcji chemii – „Poszukiwanie profesora X – lot w kosmos” 
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź