Czasowniki w formie – lekcja biegana (sztafeta) [formy osobowe i nieosobowe czasowników – ćwiczenia w ruchu]

Materiał cyfrowy

„Czasowniki w formie” to kompletny pomysł na lekcję w ruchu – uczniowską sztafetę. Klasa podzielona na zespoły ćwiczy umiejętność określania form czasownika (osoba, liczba, rodzaj, czas, tryb w wersji dla kl. 5 oraz wszystkie kategorie dla starszych) i podawania bezokoliczników. To forma ćwiczeń gramatycznych, która budzi emocje, angażuje, pozwala na współpracę, uczenie się od rówieśników, powtarzanie informacji z wykorzystaniem własnych notatek czy podręczników.

1. Przygotowanie

  • Wydrukuj dwustronnie karty ze zrywkami na kolorowych kartkach – po 1 sztuce – każda w innym kolorze.
  • Ponacinaj wzdłuż przerywanych linii.
  • Przypnij na gazetkach na korytarzu szkolnym (lub w sali czy na boisku).
  • Wydrukuj kartę z poleceniami  i rozetnij w wyznaczonych miejscach.
  • Wydrukuj karty pracy dla grup.

2. Przeprowadzenie zajęć

  • Podziel klasę na 5 grup. Niech uczniowie ustalą kolejność w sztafecie, która ich czeka.
  • Pozwól przedstawicielowi każdej grupy wylosować kartkę z poleceniem oraz wziąć kartę pracy grupy (ty decydujesz, czy uczniowie określają tylko 5 kategorii czy wszystkie).
  • Pierwsza osoba z każdej grupy rusza w poszukiwaniu odpowiedniej formy czasownika. Gdy znajdzie, zrywa ją i wraca do swojego zespołu.
  • Kolejny uczeń zapamiętuje, co jest na odwrocie zrywki (czyli jakiej formy on będzie szukał) i karteczka jest wklejana na karcie pracy.
  • Następnie uczniowie podają bezokolicznik i określają formę fleksyjną wklejonego czasownika, wpisując informacje w wyznaczone miejsca.
  • Gdy uznają, że zrobili wszystko dobrze, może ruszyć kolejny uczeń.
  • Sztafeta ma 5 takich rund.
  • Po odszukaniu wszystkich czasowników i wypełnieniu karty pracy grupy wymieniają się swoimi odpowiedziami i wspólnie z nauczycielem sprawdzają poprawność wykonania zadań (odpowiedzi – w zestawie lub prezentacja na tablicę interaktywną do wersji łatwiejszej).
  • Uczniowie przyznają sobie nawzajem punkty, zliczają je, po czym karty wracają do autorów, którzy analizują popełnione błędy i poprawiają odpowiedzi.
Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 16
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

zagraj-w-polski

Nazywam się Agnieszka Ptasiewicz. Jestem polonistką z dwudziestoletnim stażem pracy, egzaminatorką i wielbicielką game based learning oraz nowoczesnych technologii w edukacji. Hobbystycznie tworzę wirtualne escape roomy. Zagrajcie ze mną w polski! 💛

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *