Literacka jenga

Materiał cyfrowy

Literacka jenga

Któż nie grał w Jengę? Proste zasady, element nieprzewidywalności, koncentracja i sprawność manualna – to pierwsze zalety, które przychodzą mi do głowy, ale z pewnością jest ich więcej. Jak wykorzystuję Jengę na lekcji? Do grania w analizę i interpretację tekstu literackiego.
Każdy klocek dostał swój numer i kolor (wyszło mi po 16 w każdym kolorze, co daje 48 zadań o zróżnicowanym poziomie trudności). Przypisane im zostały polecenia: czerwone za 2 punkty, zielone za 3, zaś niebieskie za 4. Dodatkowo, poza przyklejeniem karteczki z numerem i kolorem, na jednej z małych bocznych ścianek narysowałam mazakiem kropkę w tym samym kolorze – dzięki temu w całej konstrukcji uczeń widzi, który kolor wyciąga, może więc grać strategicznie. Oczywiście zadania za 2 punkty są dużo prostsze niż te za 4 i trochę łatwiejsze od tych za 3. Przekonałam się, że warto poświęcić tej grze całą lekcję (raczej na podsumowanie pracy z tekstem literackim, choć w sprawniejszej klasie może być również na początek – na rozgrzewkę). Różnorodność zastosowań pozwala na wielokrotne jej użycie.
Jak grać w taką Jengę? W wersji podstawowej zasady są niezwykle klarowne i większość dzieci je zna. Zadaniem graczy jest naprzemienne wyciąganie po jednym klocku z dowolnej kondygnacji wieży (poniżej pełnego najwyższego piętra). Co dalej?
Jest kilka możliwości:
1. Każdy wyciąga zadania dla siebie (możemy określić, ile zadań uczeń ma wykonać lub ile uzbierać punktów).
2. Wyjmujemy polecenia dla przeciwnika i po rundzie wymieniamy sie nimi, można wcześniej nie uprzedzać uczniów o przyszłej zamianie.
3. Wyjmujemy tylko polecenia w określonym kolorze w jednej rundzie (stopniowanie trudności zadań).
4. Sumujemy zdobyte punkty i kto ma mniej, przegrywa – dostaje od przeciwnika dwa wybrane przez niego klocki.
5. Współpracujemy jako gracze i dążymy do tego, by uzbierać oczko (21) lub inną wartość podaną przez nauczyciela. Zadania wykonujemy razem.
       Wariantów jest z pewnością więcej. Jeśli popatrzymy na możliwości samych klocków, świetnie nadają się do losowania zadań (jest ich tak dużo, że wystarczą dla całej klasy), więc możemy je wykorzystać jako quiz klasowy, losowaną kartkówkę, zadania na rozgrzewkę na początek lekcji, pracę domową, zadanie lekcyjne – co tylko chcemy. Na koniec wystarczy samoocena, refleksja uczniowska lub ocena koleżeńska wykonanej pracy i podziękowanie uczniom za zaangażowanie.
      Wprowadza to nie tylko powiew świeżości i atrakcyjności do pracy z tekstem, ale również pokazuje, że lektura może kojarzyć się przyjemnie i wyzwalać twórczy potencjał.
* Do gry należy poświęcić jeden lub kilka kompletów jengi. Pierwsza strona dokumentu służy jako grafika informacyjna i drukujemy jedną dla grupy, druga strona jest to wycięcia i naklejenia na klocki jengi.

Kategorie ogólne Szkoła ponadpodstawowa
Klasa/wiek Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową
Czy materiał zawiera odpowiedzi?
Przeznaczenie materiału
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Polak z pomysłem

Jestem dyplomowaną nauczycielką języka polskiego, pasjonatką oceniania kształtującego i ambasadorkąa eTwinning, Microsoft Innovative Educator Expert, współzałożycielką Podlaskiego Klubu Kreatywnych Nauczycieli, ambasadorką Wiosny Edukacji, trenerem Kreatywnego Umysłu, należę do grupy Superbelfrzy RP, lubię metody aktywizujące i narzędzia cyfrowe w edukacji, piszę i nagrywam piosenki edukacyjne dla moich uczniów, prowadzę bloga edukacyjnego kreaktywnanauka.blogspot.com. Od lat tworzę pomoce dydaktyczne, z których korzystają moi uczniowie, teraz dzielę się nimi z innymi nauczycielami.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *