3 gry – trening uważności dla klas 4-8

Materiał cyfrowy

Ulubiona gra uczniów! Brak nudy na lekcjach. 

Trening uważności, świetna zabawa na koncentrację, a do tego przekazanie wartościowych treści.

Wystarczy kilka minut na początku lekcji, ale można też przygotować na jej podstawie całe 45-minutowe zajęcia (w instrukcji jest propozycja).

Zaangażowana jest cała klasa!

3 propozycje: zapobieganie przemocy, wartość edukacji i bycie życzliwym. Można wykorzystać na 3 nadchodzące okazje: 2.10 – Międzynarodowy Dzień Bez Przemocy, 14.10 – DEN, 21.11 – Międzynarodowy Dzień Życzliwości.

Można też bez okazji 😉

Na zastępstwa, lekcje świetlicowe i gdy nie wiadomo, co robić 😉

Rozruszaj mózgi swoich uczniów za pomocą tej atrakcyjnej zabawy!

Dlaczego warto?

1. Budują uważność i koncentrację

Uczeń musi wsłuchiwać się w słowa poprzednika lub zwracać uwagę na jego gesty. Dzięki temu trenuje uważność – „bycie tu i teraz” – i umiejętność szybkiego reagowania. To świetne ćwiczenie koncentracji, które przydaje się na lekcjach.

2. Wzmacniają współpracę i poczucie wspólnoty

Zabawa działa tylko wtedy, gdy każdy odegra swoją rolę. To uczy odpowiedzialności za grupę i pokazuje, że sukces zależy od współpracy wszystkich, a nie tylko od jednostki.

3. Rozwijają ekspresję i odwagę

Ruchy i głośne wypowiadanie zdań wymagają przełamania bariery wstydu. Uczniowie ćwiczą występowanie przed grupą w bezpiecznej, zabawowej atmosferze. Dzięki temu łatwiej im potem prezentować się w bardziej „poważnych” sytuacjach.

4. Wprowadzają element humoru i zabawy

Śmieszne gesty, nieoczekiwane reakcje i absurdalne połączenia wywołują śmiech. To rozluźnia atmosferę i sprzyja lepszym relacjom w klasie.

5. Łączą treści wychowawcze i edukacyjne

Każda wersja gry niesie inny przekaz:

  • Dzień Bez Przemocy – pokazuje, jak ważny jest szacunek i empatia.

  • Dzień Edukacji Narodowej – podkreśla rolę wiedzy, nauczycieli i uczenia się.

  • Dzień Życzliwości – skupia się na dobrych gestach, wsparciu i pozytywnym nastawieniu.

W ten sposób uczniowie uczą się wartości przez doświadczenie, a nie tylko przez wykład.

6. Rozwijają wyobraźnię i twórcze myślenie

Zabawy łączą słowo, ruch i emocje. Uczniowie widzą, że nauka nie ogranicza się do siedzenia w ławce, ale może być pełna kreatywności i radości.

7. Tworzą pozytywne wspomnienia z lekcji

Takie aktywności budują skojarzenie: „w szkole jest ciekawie, możemy się wspólnie bawić i uczyć”. To bardzo wzmacnia motywację i zaangażowanie uczniów.

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8
Przedmiot Materiały na zajęcia wychowawcze
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 9
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Aleksandra Tkocz

Mamy e-MOC-je to nazwa naszego projektu edukacyjnego, który obejmuje materiały dla nauczycieli. Autorkami są nauczycielka języka polskiego i wychowania do życia w rodzinie z ponad 30-letnim stażem pracy w zawodzie - Aleksandra Tkocz oraz nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego i wychowania do życia w rodzinie oraz pedagog specjalny i oligofrenopedagog, także z ponad 30-letnim stażem - Teresa Ochojska. Absolwentki pozytywnej psychologii studiów podyplomowych o kierunku: trener umiejętności psychospołecznych. Autorki i współautorki wielu innowacji pedagogicznych z tematyki dotyczącej  pracy z emocjami dzieci, poprawy relacji społecznych w środowisku szkolnym, dydaktyki języka polskiego, dydaktyki nauczania wczesnoszkolnego.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *