GALERIA | |
Kategorie ogólne | Rozwój nauczyciela/Kursy/Szkolenia/Webinary |
Klasa/wiek | 2-3 lata, 3-4 lata, 4-5 lat, 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3, Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8 |
Przedmiot | Rozwój społeczno-emocjonalny |
Dokumenty | .docx |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | emocje, scenariusz, wzór, zabawa, zadania, zadanie, zadaniespecjalne |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 61 - 70 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | do 45 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Scenariusze lekcji o empatii – dla Przedszkola, klasy 0 dla klas 1-3, 4-6, 7-8
Czy marzysz o stworzeniu klasy, gdzie uczniowie rozumieją się nawzajem, wspierają i budują relacje oparte na zaufaniu i współpracy? Nasze scenariusze lekcji o empatii są odpowiedzią na potrzeby nauczycieli, którzy chcą wprowadzić w życie dzieci wartości, które będą miały znaczenie na całe życie!
Dlaczego empatia jest kluczem do sukcesu wychowawczego?
Empatia nie jest tylko modnym słowem – to umiejętność, która rozwija się przez praktykę. Zdolność rozumienia innych, wspierania w trudnych chwilach i budowania więzi sprawia, że dzieci stają się pewniejsze siebie, lepiej komunikują się z rówieśnikami i potrafią działać w zespole. A najlepszym sposobem na rozwijanie empatii jest nauka przez doświadczanie!
Dlatego stworzyłam serię scenariuszy, które przeniosą uczniów w świat pełen emocji, wartości i inspirujących historii. Każdy scenariusz zawiera ciekawe opowiadania, gry zespołowe, dramy i ćwiczenia, które zaangażują uczniów w wyjątkowy sposób!
Przekonaj się, co przygotowaliśmy dla różnych grup wiekowych:
Dla najmłodszych (3-6 lat) – Pierwsze kroki w świecie emocji
„Empatyczny miś” – Bajka terapeutyczna, która pomoże dzieciom zrozumieć uczucia rówieśników.
„Kolorowe serca” – Zabawy w grupie, które uczą, jak reagować, gdy ktoś jest smutny.
„Mały jeżyk i jego przyjaciele” – Jak być dobrym przyjacielem, kiedy inni czują się inaczej?
Dla dzieci z zerówki – Empatia w codziennych sytuacjach
„Magiczne okulary empatii” – Historia, w której dzieci uczą się patrzeć na świat oczami innych.
„Serduszko pełne zrozumienia” – Tworzenie „Empatycznego Kącika”, gdzie każde dziecko może opowiedzieć o swoich emocjach.
Dla uczniów klas 1-3 – Podstawy empatycznego myślenia
„Empatyczna przygoda” – Scenariusz oparty na grach i dramie, które pomagają dzieciom zauważać uczucia innych.
„Jak rozpoznać emocje?” – Ćwiczenia na odgrywanie ról i naukę rozpoznawania uczuć na podstawie gestów i mimiki.
„Co zrobić, kiedy przyjaciel jest smutny?” – Praktyczne scenki, które uczą, jak reagować, gdy ktoś potrzebuje wsparcia.
Dla klas 4-6 – Rozwój społecznych kompetencji
„Drużyna Empatii” – Scenariusz z elementami storytellingu i współpracy, gdzie uczniowie uczą się, jak wspólnie rozwiązywać trudne sytuacje.
„Siła empatycznej rozmowy” – Drama, podczas której uczniowie analizują różne podejścia do konfliktów i uczą się konstruktywnych rozwiązań.
Dla starszych uczniów (klasy 7-8) – Wyzwania młodych dorosłych
„Empatia w świecie dorosłych decyzji” – Scenariusz z realistycznymi sytuacjami, które zmuszają do refleksji nad konsekwencjami własnych działań.
„Czy potrafisz wybaczyć?” – Warsztat o budowaniu zaufania i sztuce przebaczania, oparty na prawdziwych historiach.
Dlaczego warto?
Każdy scenariusz to nie tylko suche informacje – to żywe historie i zadania, które:
Rozwijają empatię w sposób praktyczny i angażujący.
Wzmacniają więzi między uczniami.
Uczą współpracy i podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
Nie czekaj! Wprowadź empatię na swoje lekcje!
Jeśli chcesz, aby Twoi uczniowie byli nie tylko świetni w nauce, ale także potrafili być wrażliwymi, otwartymi ludźmi, którzy potrafią działać w grupie i wspierać się nawzajem – te scenariusze są dla Ciebie!
Tematy scenariuszy lekcji o empatii dla różnych grup wiekowych
Dla 3-latków:
„Co to jest empatia?” – Zrozumienie uczuć innych.
Cel: Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz kształtowanie postawy empatii wobec innych dzieci.
Zajęcia: Zabawy w rozpoznawanie emocji , opowiadanie o misiu Emilku , zabawa plastyczna „Serduszko pełne dobroci” .
Dla 4-latków:
„Jak być dobrym przyjacielem?” – Empatia w praktyce.
Cel: Kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji i wyrażania empatii w codziennych sytuacjach .
Zajęcia: Scenki dramowe „Jak mogę pomóc?” , zabawa ruchowa „Emocje w lustrze” , praca plastyczna „Drzewo przyjaźni” .
Dla 5-latków:
„Serce pełne dobroci” – Jak okazywać empatię w codziennym życiu?
Cel: Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji oraz reagowania na potrzeby rówieśników w różnorodnych sytuacjach .
Zajęcia: Opowieść „Serduszko Empatii w akcji” , praca plastyczna „Drzewo Empatii” , drama „Co zrobiłby dobry przyjaciel?” .
Dla 6-latków:
„Co czuję, kiedy Ty czujesz?” – Nauka empatii w relacjach rówieśniczych.
Cel: Zrozumienie różnych emocji oraz rozwijanie umiejętności wyrażania empatii w sytuacjach codziennych .
Zajęcia: Opowieść „Przygoda Małego Lwa w Krainie Empatii” , ćwiczenie „Empatyczny detektyw” , praca projektowa „Mapa Empatii” .
Dla klasy „0” (zerówki):
„Magiczne okulary empatii” – Jak widzieć i rozumieć emocje innych?
Cel: Nauka rozpoznawania emocji i pomagania rówieśnikom w trudnych chwilach .
Zajęcia: Opowieść o małym jeżyku , zabawa plastyczna „Drzewo przyjaźni” , ćwiczenie „Karty empatii” .
Dla klasy 1:
„Empatia – język serca” – Jak rozumieć innych i być dobrym przyjacielem?
Cel: Kształtowanie umiejętności zauważania emocji i reagowania empatycznie w różnych sytuacjach .
Zajęcia: Drama „Empatyczny dialog” , praca plastyczna „Serce Empatii” , scenki rodzajowe „Co zrobić, kiedy ktoś czuje się źle?” .
Dla klasy 2:
„W świecie uczuć” – Jak empatia pomaga budować przyjaźnie?
Cel: Rozwijanie umiejętności empatycznego rozwiązywania konfliktów oraz wyrażania wsparcia .
Zajęcia: Burza mózgów „Co czujemy?” , drama „Język empatii” , tworzenie „Drzewa Empatii” jako projektu grupowego .
Dla klasy 3:
„Empatia w działaniu” – Jak rozwiązywać problemy i dbać o dobre relacje?
Cel: Rozwijanie empatii oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów w relacjach rówieśniczych .
Zajęcia: Drama „Jak reagować na różne emocje?” , praca projektowa „Kodeks Empatycznej Klasy” , scenki rodzajowe „Jak pomóc koledze w trudnej sytuacji?” .
Dla klas 4-6:
„Drużyna Empatii” – Zrozumieć emocje innych i współpracować.
Cel: Nauka rozumienia emocji rówieśników i wspierania ich w trudnych sytuacjach .
Zajęcia: Opowiadanie „Jak Krzyś nauczył się empatii” , drama „Jak wspólnie rozwiązać problem?” , burza mózgów „Co byś zrobił na miejscu?” .
Dla klasy 7:
„Empatia i odpowiedzialność w świecie młodych dorosłych”
Cel: Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego rozwiązywania konfliktów z uwzględnieniem empatii i perspektywy innych osób .
Zajęcia: Opowiadanie „Decyzja, która zmieniła wszystko” , dyskusja „Co mogłem zrobić lepiej?” , drama „Język empatii w praktyce” .
Dla klasy 8:
„Empatia w dorosłym świecie – zrozumienie i odpowiedzialność”
Cel: Przygotowanie do podejmowania dojrzałych decyzji , uwzględniających uczucia i potrzeby innych .
Zajęcia: Opowiadanie „Trudna decyzja Marty” , drama „Jak rozwiązać konflikt?” , praca projektowa „Klucz do empatii” .
Gotowe do wprowadzenia empatii na wyższy poziom?
Empatia to coś więcej niż tylko rozumienie emocji – to działanie, które zmienia relacje, wzmacnia więzi i buduje społeczeństwo pełne szacunku i zrozumienia.
#Empatia #ScenariuszeLekcji #EdukacjaEmocjonalna #NaukaPrzezZabawę #WychowanieDzieci #RelacjeRówieśnicze #RozwójEmocjonalny #KompetencjeSpołeczne #EdukacjaZdalna #WychowaniePrzedszkolne #ScenariuszeDlaNauczycieli #Drama #Storytelling #LekcjeWychowawcze #EmpatycznaKlasa #RozwójDzieci #Nauczyciele #EdukacjaWczesnoszkolna #PomocDzieciom #WspieranieDzieci #WartościWychowawcze #DzieciIWychowanie #EdukacjaDzieci #LekcjeDlaPrzedszkola #LekcjeEmpatii #EmpatyczneDzieci #KomunikacjaMiędzyludzka #SzkołaPodstawowa #ZrozumienieEmocji
Recenzje
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź