Karty koncepcyjne – pozytywizm

Materiał cyfrowy

👉 Co to jest?
Karty koncepcyjne to zestaw gotowych kart z kluczowymi pojęciami, nazwiskami i tytułami dzieł literackich, które można wykorzystać na lekcjach języka polskiego. Zadaniem uczniów jest łączenie i grupowanie haseł w logiczne zestawy – tak, aby odnaleźć między nimi powiązania i stworzyć własną mapę wiedzy.

👉 Dlaczego warto?

  • Aktywizują uczniów – zamiast biernego notowania uczniowie pracują w grupach, dyskutują i argumentują swoje wybory.

  • Porządkują wiedzę – ułatwiają systematyzację materiału i powtarzanie najważniejszych treści przed sprawdzianem czy maturą.

  • Rozwijają kompetencje kluczowe – krytyczne myślenie, współpracę, komunikację i uzasadnianie własnych stanowisk.

  • Uniwersalne narzędzie – można je wykorzystać zarówno podczas wprowadzania epoki, jak i przy powtórkach.

👉 Jak używać?

  1. Podziel klasę na małe grupy.

  2. Rozdaj zestawy kart do wycięcia.

  3. Poproś uczniów o pogrupowanie pojęć w kategorie (np. idee, lektury, konteksty historyczne, twórcy) lub wymyślenie własnych.

  4. Poproś, aby każda grupa przedstawiła swoją propozycję i krótko ją uzasadniła.

  5. Zestawcie razem wszystkie kategorie – stworzycie wspólną „mapę epoki”.

👉 Dla kogo?
Karty koncepcyjne przygotowane zostały z myślą o uczniach szkoły średniej, szczególnie przy omawianiu epoki pozytywizmu i lektur obowiązkowych.

Kategorie ogólne Szkoła ponadpodstawowa
Klasa/wiek Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 3
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 15 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

askagorka

Jestem "dochtórką" nauk humanistycznych  :) pasjonatką edukacji niecodziennej, nieopresyjnej, angażującej, polonistką z wieloletnim doświadczeniem. Od blisko 18 lat pracuję w Szkole No Bell (najlepszej szkole na świecie), w której skupiam się na wprowadzaniu nowoczesnych metod nauczania, łamaniu schematów edukacyjnych i propagowaniu otwartego myślenia o potrzebach edukacyjnych dzieci.Działam na rzecz upowszechnia nowoczesnych metod i formuł kształcenia. Dzielę się swoją wiedzą z dyrektorami, nauczycielami i doradcami metodycznymi, prowadząc kursy i szkolenia. Koordynowałam projekt przygotowania i opracowania czterech innowacyjnych programów nauczania dla Ośrodka Rozwoju Edukacji: „Obywatel Świata”, „Odkrywca biznesu”, „Zainteresowania i pasje”, „Mały Wynalazca”. Współpracuję z uczelniami (Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Warszawski, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie), biorąc udział w badaniach i rozmaitych przedsięwzięciach edukacyjnych ogniskujących się wokół edukacji i efektywności kształcenia. Nawiązałam również współpracę z Holistik Think Tankiem - organizacją non-profit, której celem jest promowanie nowego sposobu myślenia o edukacji i dostarczanie szkołom konkretnych, systemowych rozwiązań.„Popełniłam" również publikacje artykuły i opracowań naukowych. Uczestniczyłam w debatach, konferencjach i spotkaniach eksperckich.  

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *