Czy można sprawić, by klasyczna nowela Bolesława Prusa poruszyła uczniów nie tylko intelektualnie, ale i emocjonalnie? Czy da się stworzyć lekcję, która nie tylko analizuje tekst, ale też pozwala go przeżyć? Tak! Wystarczy sięgnąć po stacje zadaniowe.
„Katarynka” to utwór subtelny, pełen kontrastów i czułych obserwacji. Choć krótka, kryje w sobie ogromny potencjał do rozmowy o samotności, empatii, przemianie wewnętrznej i sile drobnych gestów. Dzięki stacjom zadaniowym uczniowie wchodzą w ten świat całym sobą — myślą, czują, tworzą.
Dlaczego warto?
🔸 Ruch i wybór – uczniowie sami decydują o kolejności i tempie pracy, co buduje poczucie sprawczości i angażuje nawet tych, którzy zwykle pozostają w cieniu.
🔸 Wielowymiarowość lektury – każda stacja dotyka innego aspektu, pokazując, że literatura to nie tylko „co autor miał na myśli”, ale też „co ja czuję i myślę”.
🔸 Integracja z innymi dziedzinami – „Katarynka” świetnie łączy się z muzyką, plastyką, etyką czy edukacją emocjonalną. Stacje inspirują do refleksji, twórczości, a nawet działań społecznych.
🔸 Bezpieczna przestrzeń do rozmowy – praca w małych grupach lub indywidualnie pozwala uczniom dzielić się przemyśleniami bez presji. To szczególnie ważne przy tematach takich jak samotność, niepełnosprawność czy zmiana postawy życiowej.
Efekt?
Lekcja z „Katarynką” w formie stacji zadaniowych staje się nie tylko analizą tekstu, ale też doświadczeniem. Uczniowie wychodzą z niej poruszeni, zainspirowani, a czasem nawet wzruszeni. I co najważniejsze — z poczuciem, że literatura mówi o nich samych.
Przygotowałam 8 kart pracy, które gwarantują naukę, refleksję i emocjonalne zaangażowanie.
Zamień zwykłą lekcję w niezapomniane przeżycie.
Ostatnio przeglądane materiały
-
POWTÓRZENIE: ELEKTROSTATYKA – klasa 8 – lekcja powtórzeniowa – GRA dydaktyczna. Memory. Memo. ZNAJDŹ PARĘ! CZARNY PIOTRUŚ. MOC powtórki.
-
Together 4 Unit 3 – zestaw: Vocabulary Activities + Grammar Activities + Board Game + Speaking Activities + test i kartkówki do działu
-
Karta pracy NWD i NWW | Złam szyfr – utrwal materiał!
| GALERIA |
|
| Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
| Klasa/wiek | Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6 |
| Przedmiot | Język polski |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | ćwiczenia, jezykpolski, Katarynka, lektury, Stacje zadaniowe |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 8 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Nie |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla ucznia (praca samodzielne) |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | do 45 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |



Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź