KWASY beztlenowe i tlenowe OTRZYMYWANIE I NAZEWNICTWO – zadania utrwalające

Materiał cyfrowy

Przejrzysta karta pracy opracowana zgodnie z podstawą programową chemii dla szkoły podstawowej.
Materiał obejmuje dwa główne zadania o różnym poziomie trudności, dzięki którym uczniowie poznają i utrwalą:

  • metody otrzymywania kwasów,

  • równania reakcji chemicznych prowadzących do ich powstania,

  •  nazwy kwasów tlenowych i beztlenowych.

Każde zadanie zawiera liczne przykłady oraz równania z lukami, które uczeń samodzielnie uzupełnia, dobierając odpowiednie substraty, produkty i współczynniki stechiometryczne.
Dołączona jest również sekcja z rozwiązaniami, pozwalająca na samodzielną kontrolę poprawności wykonania.

🧠 Dlaczego warto?

  • Dla nauczyciela: gotowy, czytelny i zgodny z podstawą programową materiał dydaktyczny. Idealny do wykorzystania na lekcji, podczas powtórki lub sprawdzenia wiedzy uczniów.

  • Dla ucznia: ułatwia zrozumienie, jak powstają kwasy, jak zapisywać równania ich otrzymywania oraz jak poprawnie je nazywać.

  • Dla obu stron: jedno narzędzie – wiele możliwości pracy: samodzielne ćwiczenia, praca w parach lub wspólne omawianie na lekcji.

📘 Zawartość karty pracy:

  • Zadanie 1: Otrzymywanie i nazywanie kwasów beztlenowych i tlenowych – bilansowanie równań i nazewnictwo.

  • Zadanie 2: Otrzymywanie  kwasów beztlenowych i tlenowych – ustalanie substratów, produktów, bilansowanie równań.

  • Wiele przykładów do przećwiczenia,

  • Równania reakcji z lukami do samodzielnego uzupełnienia,

  • Miejsce na zapis zbilansowanych równań,

  • Gotowe rozwiązania wszystkich zadań.

Korzyści:

  • Utrwala znajomość metod otrzymywania kwasów,

  • Wzmacnia umiejętność rozpoznawania i nazywania kwasów,

  • Ćwiczy bilansowanie równań reakcji,

  • Rozwija logiczne i przyczynowo-skutkowe myślenie w chemii.

📎 Zastosowanie:

 

  • Lekcja chemii w klasie 7–8 szkoły podstawowej oraz lekcje o kwasach w liceum,

  • Praca samodzielna lub w parach,

  • Powtórka przed sprawdzianem,

  • Materiał do nauki i utrwalenia w domu.

Materiał przygotowany w programie Canva 

#kwasy #kwasytlenowe #kwasybeztlenowe #otrzymywaniekwasów #nazewnictwokwasów #równaniareakcji #bilansowanierównań #substraty #produkty #kartapracychemia #ćwiczeniadochemii  #chemia #naukachemii

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Chemia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 4
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Edumerja

Jestem nauczycielką chemii z ponad 20-letnim doświadczeniem na każdym etapie kształcenia. Szczególnie interesuje mnie proces uczenia i mechanizmy, które sprawiają, że wiedza i umiejętności zostają przyswojone w sposób trwały. W swojej pracy wykorzystuję trening myślenia, aby rozwijać u uczniów umiejętności  logicznego rozumowania i rozwiązywania problemów. Wykorzystuję matematykę, przyrodę, ekologię, a dodatkowo elementy terapii pedagogicznej. Łączę innowacyjne metody nauczania z tradycyjnymi, dostosowując je do indywidualnych potrzeb moich uczniów, angażując ich, inspirując i skłaniając do samodzielnego myślenia i rozumienia świata. Edu-mer-Ja

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *