Notatki graficzne BIOLOGIA klasa 1 szkoła średnia (liceum/technikum) poziom podstawowy

Materiał cyfrowy
notatki graficzne biologia LO

Notatki graficzne dla klasy 1. szkoły średniej (poziom podstawowy) zaktualizowane według najnowszych zmian w podstawie programowej 2024 r. To 50 stron notatek A4 w formacie PDF do każdego działu. Notatki są zróżnicowane pod względem koloru (kolorowe i czarno białe) oraz stopnia wypełnienia (wypełnione, z lukami), aby każdy nauczyciel, rodzic i uczeń miał szeroki wybór. Notatki zawierają treści realizujące bezpośrednio zagadnienie z podstawy programowej. Notatki obejmują zagadnienia:

I. Chemizm życia.

1. Składniki nieorganiczne. Uczeń:

  • przedstawia znaczenie biologiczne makroelementów, w tym pierwiastków biogennych;
  • przedstawia znaczenie biologiczne wybranych mikroelementów (Fe, I, F);
  • wyjaśnia rolę wody w życiu organizmów w oparciu o jej właściwości fizykochemiczne.

2. Składniki organiczne. Uczeń:

  • rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza); określa znaczenie biologiczne węglowodanów;
  • rozróżnia białka proste i złożone; określa biologiczne znaczenie białek (kolagen, keratyna, hemoglobina, mioglobina); przedstawia wpływ czynników fizykochemicznych na białko (zjawisko denaturacji);
  • rozróżnia lipidy proste i złożone;
  • porównuje strukturę cząsteczek DNA i RNA; określa znaczenie biologiczne kwasów nukleinowych.

II. Komórka. Uczeń:

  • rozpoznaje elementy budowy komórki eukariotycznej na preparacie mikroskopowym, na mikrofotografii, rysunku lub na schemacie;
  • wykazuje związek budowy błony biologicznej z pełnionymi przez nią funkcjami;
  • rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
  • wyjaśnia rolę błony komórkowej w procesach osmotycznych;

III. Energia i metabolizm.

1. Podstawowe zasady metabolizmu. Uczeń:

  • porównuje istotę procesów anabolicznych i katabolicznych oraz wykazuje, że są ze sobą powiązane;
  • przedstawia biologiczną rolę ATP.

2. Enzymy. Uczeń:

  • przedstawia charakterystyczne cechy budowy enzymu;
  • wyjaśnia istotę katalizy enzymatycznej;
  • wyjaśnia wpływ czynników fizykochemicznych (temperatury, pH) na przebieg katalizy enzymatycznej;

3. Oddychanie komórkowe. Uczeń:

  • wyróżnia substraty i produkty oddychania komórkowego; przedstawia znaczenie oddychania komórkowego w pozyskiwaniu energii użytecznej biologicznie;
  • wyróżnia substraty i produkty fermentacji mleczanowej;
  • porównuje zysk energetyczny oddychania tlenowego i fermentacji mleczanowej;

IV. Podziały komórkowe. Uczeń:

  • przedstawia organizację materiału genetycznego w jądrze komórkowym;
  • opisuje cykl komórkowy, z uwzględnieniem zmian ilości DNA w poszczególnych jego etapach;
  • przedstawia istotę procesu replikacji DNA i uzasadnia jego konieczność przed podziałem komórki;
  • wyjaśnia znaczenie apoptozy dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka.
Kategorie ogólne Szkoła ponadpodstawowa
Klasa/wiek Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Biologia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 41 - 50
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Sylwia Gręba

Nauczycielka biologii. Ukończyła studia magisterskie na wydziale biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Przez kilka lat związana z publiczną szkołą podstawową. Korepetytorka. Autorka notatek dla uczniów i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli. Współtwórca i współwłaściciel platformy kursów online dla nauczycieli – KREOTEAM. Ambasador systemu NEON współpracuje z wydawnictwem Nowa Era. Posiada własną stronę internetową, na której dzieli się swoimi pomysłami na realizację treści biologicznych i notatkami zarówno z uczniami jak i nauczycielami. "Serdecznie zapraszam" <3

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *