Notatki graficzne BIOLOGIA klasa 6 szkoła podstawowa

Materiał cyfrowy

Notatki graficzne dla klasy 6 szkoły podstawowej zaktualizowane według najnowszych zmian w podstawie programowej 2024 r. Są to 72 strony A4 w formie PDF do każdego tematu. Notatki są zróżnicowane pod względem koloru (kolorowe i czarno białe) oraz stopnia wypełnienia (wypełnione, z lukami, same grafiki) aby każdy nauczyciel, rodzic i uczeń miał szeroki wybór. Notatki zawierają treści realizujące 96% podstawy programowej do klasy 6. Notatki dotyczą zagadnień:

6. Różnorodność i jedność świata zwierząt:

1)     tkanki – uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) tkanki zwierzęce na przykładzie organizmu człowieka (tkanka nabłonkowa, mięśniowa, łączna, nerwowa) i wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji;

2)     płazińce – uczeń:

  • przedstawia środowiska i tryb życia płazińców,
  • obserwuje przedstawicieli płazińców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
  • wykazuje związek budowy morfologicznej tasiemców z pasożytniczym trybem życia,
  • omawia sposoby profilaktyki chorób wywoływanych przez wybrane pasożyty (tasiemiec uzbrojony i tasiemiec nieuzbrojony),

3)     nicienie – uczeń:

  •  przedstawia środowisko i tryb życia nicieni,
  • dokonuje obserwacji przedstawicieli nicieni (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
  •  przedstawia drogi inwazji nicieni pasożytniczych (owsik) i omawia sposoby profilaktyki owsicy;

4)     pierścienice (skąposzczety i pijawki) – uczeń:

  • przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz przystosowania pierścienic do trybu życia,
  • dokonuje obserwacji poznanych przedstawicieli pierścienic (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
  • przedstawia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka;

5)     stawonogi – uczeń:

  • przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia skorupiaków, owadów i pajęczaków oraz wskazuje cechy adaptacyjne umożliwiające im opanowanie różnych środowisk,
  • dokonuje obserwacji przedstawicieli stawonogów (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
  • przedstawia znaczenie stawonogów w przyrodzie i dla człowieka;

6)     mięczaki – uczeń:

  • przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia ślimaków, małży i głowonogów,
  • dokonuje obserwacji przedstawicieli mięczaków (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt,
  • przedstawia znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka;

7)     różnorodność zwierząt bezkręgowych – uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup wymienionych w pkt 2–6 na podstawie jego cech morfologicznych;

8)     ryby kostnoszkieletowe – uczeń:

  • dokonuje obserwacji przedstawicieli ryb (zdjęcia, filmy, schematy, hodowle akwariowe itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ryb do życia w wodzie,
  • określa ryby jako zwierzęta zmiennocieplne,
  • przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ryb,
  • przedstawia znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka;

9)     płazy – uczeń:

  • dokonuje obserwacji przedstawicieli płazów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie,
  • określa płazy jako zwierzęta zmiennocieplne,
  • przedstawia sposób rozmnażania i rozwój płazów,
  • przedstawia znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka;

10)  gady – uczeń:

  •  przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania gadów do życia na lądzie,
  • określa gady jako zwierzęta zmiennocieplne,
  • przedstawia sposób rozmnażania i rozwój gadów,
  • przedstawia znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka;

11)  ptaki – uczeń:

  • przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ptaków do lotu,
  • określa ptaki jako zwierzęta stałocieplne,
  • przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ptaków,

12)  ssaki łożyskowe – uczeń:

  • przedstawia ich cechy wspólne
  • określa ssaki jako zwierzęta stałocieplne,
  • przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ssaków,
  • przedstawia znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka;
Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 6
Przedmiot Biologia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 71 - 80
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Twoje dziecko może oglądać film i uzupełniać notatkę o najważniejsze treści biologiczne. Ten sposób sprawdził się już u setek uczniów. Zapraszam <3
Średni czas aktywności
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Jeden film trwa średnio 10 minut i pozwala na uzupełnienie jednego całego tematu. Uczeń wybiera stopień wypełnienia notatki dzięki czemu może wpisywać pojedyncze słowa w luki zdań lub też całe zdania i własne dopiski.

Sylwia Gręba

Nauczycielka biologii. Ukończyła studia magisterskie na wydziale biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Przez kilka lat związana z publiczną szkołą podstawową. Korepetytorka. Autorka notatek dla uczniów i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli. Współtwórca i współwłaściciel platformy kursów online dla nauczycieli – KREOTEAM. Ambasador systemu NEON współpracuje z wydawnictwem Nowa Era. Posiada własną stronę internetową, na której dzieli się swoimi pomysłami na realizację treści biologicznych i notatkami zarówno z uczniami jak i nauczycielami. "Serdecznie zapraszam" <3

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *