Notatki graficzne BIOLOGIA klasa 8 szkoła podstawowa

Materiał cyfrowy

Notatki graficzne dla klasy 8 szkoły podstawowej zaktualizowane według najnowszych zmian w podstawie programowej 2024 r. To 75 stron notatek A4 w formacie PDF do każdego działu. Notatki są zróżnicowane pod względem koloru (kolorowe i czarno białe) oraz stopnia wypełnienia (wypełnione, z lukami, same grafiki) aby każdy nauczyciel, rodzic i uczeń miał szeroki wybór. Notatki zawierają treści realizujące bezpośrednio zagadnienie z podstawy programowej. Notatki dotyczą zagadnień:

V. Genetyka. Uczeń:

  • przedstawia strukturę i rolę DNA;
  • wskazuje znaczenie struktury podwójnej helisy w procesie replikacji DNA; podaje znaczenie procesu replikacji DNA;
  • opisuje budowę chromosomu (chromatydy, centromer) i podaje liczbę chromosomów komórek człowieka oraz rozróżnia autosomy i chromosomy płci;
  • przedstawia znaczenie biologiczne mitozy i mejozy, rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne;
  • przedstawia nowotwory jako skutek niekontrolowanych podziałów komórkowych oraz przedstawia czynniki sprzyjające ich rozwojowi (np. niewłaściwa dieta, składniki dymu tytoniowego, niewłaściwy tryb życia, promieniowanie UV, promieniowanie X, zanieczyszczenia środowiska, wirus HPV);
  • przedstawia dziedziczenie jednogenowe, posługując się podstawowymi pojęciami genetyki (fenotyp, genotyp, gen, allel, homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność);
  • przedstawia dziedziczenie płci u człowieka;
  • wyjaśnia dziedziczenie grup krwi człowieka (układ AB0, czynnik Rh);
  • określa, czym jest mutacja oraz wymienia możliwe przyczyny ich występowania (mutacje spontaniczne i wywołane przez czynniki mutagenne)
  • podaje przykłady chorób genetycznych człowieka warunkowanych mutacjami (mukowiscydoza, zespół Downa).

VI. Ewolucja życia. Uczeń:

  • wyjaśnia istotę procesu ewolucji organizmów i przedstawia źródła wiedzy o jej przebiegu;
  • wyjaśnia na przykładach, na czym polega dobór naturalny i sztuczny oraz przedstawia różnice między nimi;
  • przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a małpami człekokształtnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.

VII. Ekologia i ochrona środowiska. Uczeń:

  • wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami;
  • opisuje cechy populacji (liczebność, zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa)
  • analizuje oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność;
  • analizuje oddziaływania nieantagonistyczne: mutualizm i komensalizm;
  • przedstawia strukturę troficzną ekosystemu, rozróżnia producentów, konsumentów (I i dalszych rzędów) i destruentów
  • przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

 

VIII.  Zagrożenia różnorodności biologicznej. Uczeń:

  • przedstawia poziomy różnorodności biologicznej;
Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 8
Przedmiot Biologia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 71 - 80
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Twoje dziecko może oglądać film i uzupełniać notatkę o najważniejsze treści biologiczne. Ten sposób sprawdził się już u setek uczniów. Zapraszam <3
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Jeden film trwa średnio 10 minut i pozwala na uzupełnienie jednego całego tematu. Uczeń wybiera stopień wypełnienia notatki dzięki czemu może wpisywać pojedyncze słowa w luki zdań lub też całe zdania i własne dopiski.

Sylwia Gręba

Nauczycielka biologii. Ukończyła studia magisterskie na wydziale biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Przez kilka lat związana z publiczną szkołą podstawową. Korepetytorka. Autorka notatek dla uczniów i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli. Współtwórca i współwłaściciel platformy kursów online dla nauczycieli – KREOTEAM. Ambasador systemu NEON współpracuje z wydawnictwem Nowa Era. Posiada własną stronę internetową, na której dzieli się swoimi pomysłami na realizację treści biologicznych i notatkami zarówno z uczniami jak i nauczycielami. "Serdecznie zapraszam" <3

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *