Ogarniamy chaos w grupie/klasie. Sprawdzone sposoby na dyscyplinę w przedszkolu, klasach 1+3 wraz z innowacją

Materiał cyfrowy

Propozycja dla nauczycieli rozpoczynających pracę z grupami przedszkolnymi/ klasami 1-3 edukacji wczesnoszkolnej, lub doświadczonymi pedagogami szukającymi nowych pomysłów na wdrożenie skutecznej dyscypliny. 

Materiał składa się z części teoretycznej, oraz 10 praktycznych kroków do realizacji z którymi łatwiej zapanować nad trudnymi emocjami i zachowaniami dzieci w wieku przedskzolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera również materiały praktyczne i pomysły na zadania do druku.

Pracę z publikacją można wdrożyć w placówce jako projekt lub innowację. Na ostatnich stronach znajdą Państwo propozycje wzorcowej dokumentacji.

Z niniejszym komedium nauczyciel będzie wprowadzał dzieci/uczniów w świat dyscypliny w sposób spójny, rozpoczynając od modelowania podstawowych zasad współpracy i pracy w grupie w ideii wzajemnego szacunku dla potrzeb każdej ze stron (zarówno dzieci, jak i nauczyciela i rodziców).

Innowacja opiera się na opracowanych 10 celach do realizacji. Każdy z nich prezentuje kolejny krok, który przybliża grupę/klasę do pracy w harmonii i szacunku.

W miarę opanowania przez grupę/klasę poszczególnych etapów, nauczyciel będzie wdrażał kolejne. Gdy każdy z 10 celów zostanie zrealizowany praca z innowacją będzie obejmowała ćwiczenie tych umiejętności i modelowanie relacji opartych o komunikację bez przemocy.

 Cel 1- Dobrostan nauczyciela to dobrostan grupy, czyli jak nie zwątpić w swoje zasoby.

Etap ten jest przeznaczony na zapoznanie się nauczyciela z założeniami komunikacji bez przemocy. Jest to czas na dostosowanie założeń pracy w grupie, form komunikacji i pracy z dziećmi/uczniami do metod zgodnych z założeniami innowacji.

Cel 2- Kodeks, który działa!

Dzieci/uczniowie zapoznają się z nową formą kodeksu opartego nie o nakazy i zakazy, a o potrzebę wzajemnego szacunku. Nauczyciel wdraża kodeks zgodnie z opracowanymi etapami i w określony sposób.

Cel 3- Harmonogram kluczem do organizacji pracy.

Grupa/ klasa opracowuje harmonogram swojego dnia, który wspomaga sprawną realizację zadań przewidzianych do realizacji na dany dzień.

Cel 4- Praca nad sobą.

Etap autorefleksji, w której nauczyciel mierzy się z postawionymi sobie założeniami i dotychczasowym postępem grupy/ klasy.

Cel 5- Czy leci z nami pilot? Czyli,… jak opanować chaos.

Pomysły na sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Sposoby na opanowanie silnych emocji dzieci z poszanowaniem dla ich potrzeb i możliwości rozwojowych.

Cel 6- Przewidywać nieprzewidywalne.

Działania profilaktyczne, które wdrożone wpływają pozytywnie na dyscyplinę i relacje w grupie.

Cel 7- Ja mówię, a oni nie słuchają. Kilka słów  nie tylko dla nauczycieli, ale i dla rodziców.

Współpraca nauczyciela i rodziców nad szlifowaniem umiejętności, które wspierają w dzieciach potrzebę efektywnego komunikowania się i uczestniczenia w rozmowach.

Cel 8- Nikt nie lubi jak się mu wszystko odbiera! Alternatywa lekiem na bunt.

Oddawanie decyzyjności w akceptowalnym zakresie i formie, by nie wywoływać u dzieci potrzeby buntu przeciwko narzuconym zasadom.

Cel 9- Płacze, krzyczy, gryzie, szczypie… a inni naśladują!

Kolejne kroki w radzeniu sobie z nieakceptowanymi formami wyrażania swoich emocji.

Cel 10- Granice wzmacniają bezpieczeństwo. Szukajmy pomocy by mądrze je wyznaczać.

Budowanie współpracy pomiędzy nauczycielem i rodzicem oraz specjalistami mogącymi wspomóc dziecko/ ucznia w radzeniu sobie z trudnościami.

 

Kategorie ogólne Przedszkole
Klasa/wiek 2-3 lata, 3-4 lata, 4-5 lat, 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3
Przedmiot Rozwój społeczno-emocjonalny
Dokumenty .docx
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 81 - 90
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *