Propozycja dla nauczycieli rozpoczynających pracę z grupami przedszkolnymi/ klasami 1-3 edukacji wczesnoszkolnej, lub doświadczonymi pedagogami szukającymi nowych pomysłów na wdrożenie skutecznej dyscypliny.
Materiał składa się z części teoretycznej, oraz 10 praktycznych kroków do realizacji z którymi łatwiej zapanować nad trudnymi emocjami i zachowaniami dzieci w wieku przedskzolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera również materiały praktyczne i pomysły na zadania do druku.
Pracę z publikacją można wdrożyć w placówce jako projekt lub innowację. Na ostatnich stronach znajdą Państwo propozycje wzorcowej dokumentacji.
Z niniejszym komedium nauczyciel będzie wprowadzał dzieci/uczniów w świat dyscypliny w sposób spójny, rozpoczynając od modelowania podstawowych zasad współpracy i pracy w grupie w ideii wzajemnego szacunku dla potrzeb każdej ze stron (zarówno dzieci, jak i nauczyciela i rodziców).
Innowacja opiera się na opracowanych 10 celach do realizacji. Każdy z nich prezentuje kolejny krok, który przybliża grupę/klasę do pracy w harmonii i szacunku.
W miarę opanowania przez grupę/klasę poszczególnych etapów, nauczyciel będzie wdrażał kolejne. Gdy każdy z 10 celów zostanie zrealizowany praca z innowacją będzie obejmowała ćwiczenie tych umiejętności i modelowanie relacji opartych o komunikację bez przemocy.
Cel 1- Dobrostan nauczyciela to dobrostan grupy, czyli jak nie zwątpić w swoje zasoby.
Etap ten jest przeznaczony na zapoznanie się nauczyciela z założeniami komunikacji bez przemocy. Jest to czas na dostosowanie założeń pracy w grupie, form komunikacji i pracy z dziećmi/uczniami do metod zgodnych z założeniami innowacji.
Cel 2- Kodeks, który działa!
Dzieci/uczniowie zapoznają się z nową formą kodeksu opartego nie o nakazy i zakazy, a o potrzebę wzajemnego szacunku. Nauczyciel wdraża kodeks zgodnie z opracowanymi etapami i w określony sposób.
Cel 3- Harmonogram kluczem do organizacji pracy.
Grupa/ klasa opracowuje harmonogram swojego dnia, który wspomaga sprawną realizację zadań przewidzianych do realizacji na dany dzień.
Cel 4- Praca nad sobą.
Etap autorefleksji, w której nauczyciel mierzy się z postawionymi sobie założeniami i dotychczasowym postępem grupy/ klasy.
Cel 5- Czy leci z nami pilot? Czyli,… jak opanować chaos.
Pomysły na sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Sposoby na opanowanie silnych emocji dzieci z poszanowaniem dla ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
Cel 6- Przewidywać nieprzewidywalne.
Działania profilaktyczne, które wdrożone wpływają pozytywnie na dyscyplinę i relacje w grupie.
Cel 7- Ja mówię, a oni nie słuchają. Kilka słów nie tylko dla nauczycieli, ale i dla rodziców.
Współpraca nauczyciela i rodziców nad szlifowaniem umiejętności, które wspierają w dzieciach potrzebę efektywnego komunikowania się i uczestniczenia w rozmowach.
Cel 8- Nikt nie lubi jak się mu wszystko odbiera! Alternatywa lekiem na bunt.
Oddawanie decyzyjności w akceptowalnym zakresie i formie, by nie wywoływać u dzieci potrzeby buntu przeciwko narzuconym zasadom.
Cel 9- Płacze, krzyczy, gryzie, szczypie… a inni naśladują!
Kolejne kroki w radzeniu sobie z nieakceptowanymi formami wyrażania swoich emocji.
Cel 10- Granice wzmacniają bezpieczeństwo. Szukajmy pomocy by mądrze je wyznaczać.
Budowanie współpracy pomiędzy nauczycielem i rodzicem oraz specjalistami mogącymi wspomóc dziecko/ ucznia w radzeniu sobie z trudnościami.
GALERIA |
|
Kategorie ogólne | Przedszkole |
Klasa/wiek | 2-3 lata, 3-4 lata, 4-5 lat, 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3 |
Przedmiot | Rozwój społeczno-emocjonalny |
Dokumenty | .docx |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | emocje |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 81 - 90 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela, dla rodzica |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | ponad 120 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź