Ogarniamy chaos w grupie/klasie. Sprawdzone sposoby na dyscyplinę w przedszkolu, klasach 1+3 wraz z innowacją

Materiał cyfrowy

Propozycja dla nauczycieli rozpoczynających pracę z grupami przedszkolnymi/ klasami 1-3 edukacji wczesnoszkolnej, lub doświadczonymi pedagogami szukającymi nowych pomysłów na wdrożenie skutecznej dyscypliny. 

Materiał składa się z części teoretycznej, oraz 10 praktycznych kroków do realizacji z którymi łatwiej zapanować nad trudnymi emocjami i zachowaniami dzieci w wieku przedskzolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera również materiały praktyczne i pomysły na zadania do druku.

Pracę z publikacją można wdrożyć w placówce jako projekt lub innowację. Na ostatnich stronach znajdą Państwo propozycje wzorcowej dokumentacji.

Z niniejszym komedium nauczyciel będzie wprowadzał dzieci/uczniów w świat dyscypliny w sposób spójny, rozpoczynając od modelowania podstawowych zasad współpracy i pracy w grupie w ideii wzajemnego szacunku dla potrzeb każdej ze stron (zarówno dzieci, jak i nauczyciela i rodziców).

Innowacja opiera się na opracowanych 10 celach do realizacji. Każdy z nich prezentuje kolejny krok, który przybliża grupę/klasę do pracy w harmonii i szacunku.

W miarę opanowania przez grupę/klasę poszczególnych etapów, nauczyciel będzie wdrażał kolejne. Gdy każdy z 10 celów zostanie zrealizowany praca z innowacją będzie obejmowała ćwiczenie tych umiejętności i modelowanie relacji opartych o komunikację bez przemocy.

 Cel 1- Dobrostan nauczyciela to dobrostan grupy, czyli jak nie zwątpić w swoje zasoby.

Etap ten jest przeznaczony na zapoznanie się nauczyciela z założeniami komunikacji bez przemocy. Jest to czas na dostosowanie założeń pracy w grupie, form komunikacji i pracy z dziećmi/uczniami do metod zgodnych z założeniami innowacji.

Cel 2- Kodeks, który działa!

Dzieci/uczniowie zapoznają się z nową formą kodeksu opartego nie o nakazy i zakazy, a o potrzebę wzajemnego szacunku. Nauczyciel wdraża kodeks zgodnie z opracowanymi etapami i w określony sposób.

Cel 3- Harmonogram kluczem do organizacji pracy.

Grupa/ klasa opracowuje harmonogram swojego dnia, który wspomaga sprawną realizację zadań przewidzianych do realizacji na dany dzień.

Cel 4- Praca nad sobą.

Etap autorefleksji, w której nauczyciel mierzy się z postawionymi sobie założeniami i dotychczasowym postępem grupy/ klasy.

Cel 5- Czy leci z nami pilot? Czyli,… jak opanować chaos.

Pomysły na sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Sposoby na opanowanie silnych emocji dzieci z poszanowaniem dla ich potrzeb i możliwości rozwojowych.

Cel 6- Przewidywać nieprzewidywalne.

Działania profilaktyczne, które wdrożone wpływają pozytywnie na dyscyplinę i relacje w grupie.

Cel 7- Ja mówię, a oni nie słuchają. Kilka słów  nie tylko dla nauczycieli, ale i dla rodziców.

Współpraca nauczyciela i rodziców nad szlifowaniem umiejętności, które wspierają w dzieciach potrzebę efektywnego komunikowania się i uczestniczenia w rozmowach.

Cel 8- Nikt nie lubi jak się mu wszystko odbiera! Alternatywa lekiem na bunt.

Oddawanie decyzyjności w akceptowalnym zakresie i formie, by nie wywoływać u dzieci potrzeby buntu przeciwko narzuconym zasadom.

Cel 9- Płacze, krzyczy, gryzie, szczypie… a inni naśladują!

Kolejne kroki w radzeniu sobie z nieakceptowanymi formami wyrażania swoich emocji.

Cel 10- Granice wzmacniają bezpieczeństwo. Szukajmy pomocy by mądrze je wyznaczać.

Budowanie współpracy pomiędzy nauczycielem i rodzicem oraz specjalistami mogącymi wspomóc dziecko/ ucznia w radzeniu sobie z trudnościami.

 

Kategorie ogólne Przedszkole
Klasa/wiek 2-3 lata, 3-4 lata, 4-5 lat, 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3
Przedmiot Rozwój społeczno-emocjonalny
Dokumenty .docx
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 81 - 90
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

nauczycielskie-przydasie

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *