Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Program wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w przedszkolu i klasach I–III
Materiał stanowi kompleksowy program wspierania dzieci wymagających dodatkowej pomocy w rozwoju. Opracowanie zostało przygotowane z myślą o pracy nauczycieli, pedagogów, specjalistów, którzy chcą w sposób systematyczny i celowy wspomagać rozwój dziecka w kluczowych obszarach funkcjonowania.
Program został podzielony na osiem obszarów wymagających wsparcia, odpowiadających najważniejszym sferom rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Każdy obszar zawiera szczegółowy plan działań, obejmujący konkretne cele terapeutyczne, propozycje ćwiczeń, formy aktywności oraz wskazówki do pracy indywidualnej i grupowej.
W programie wyróżniono następujące obszary:
-
Rozwój sprawności manualnej – działania ukierunkowane na usprawnianie dłoni i palców, rozwój precyzji ruchów oraz przygotowanie do nauki pisania.
-
Rozwój mowy – ćwiczenia wspierające rozwój kompetencji językowych, artykulacyjnych i komunikacyjnych.
-
Rozwój funkcji słuchowych – zadania kształtujące słuch fonemowy, analizę i syntezę słuchową oraz umiejętności niezbędne do nauki czytania.
-
Rozwój funkcji wzrokowych – ćwiczenia usprawniające spostrzegawczość, pamięć wzrokową oraz percepcję wzrokową.
-
Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej – działania wspomagające współpracę oka i ręki, istotne w procesie pisania i wykonywania precyzyjnych czynności.
-
Rozwój sprawności motorycznej i orientacji przestrzennej – aktywności rozwijające motorykę dużą i małą, świadomość ciała oraz orientację w przestrzeni.
-
Rozwój umiejętności społecznych – ćwiczenia ukierunkowane na budowanie relacji, komunikację, współpracę i regulację emocji.
-
Rozwój umiejętności poznawczych – zadania wspierające myślenie, koncentrację, pamięć, logiczne wnioskowanie oraz gotowość do nauki szkolnej.
Całość materiału tworzy spójny system oddziaływań wspierających dziecko w harmonijnym rozwoju, pozwalający na indywidualizację pracy i dostosowanie działań do potrzeb oraz możliwości uczniów.
Ostatnio przeglądane materiały
| GALERIA | |
| Kategorie ogólne | Dokumentacja nauczyciela |
| Klasa/wiek | 3-4 lata, 4-5 lat, 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3 |
| Przedmiot | Edukacja przedszkolna |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | edukacja wczesnoszkolna, Nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, Pedagog specjalny, rozwój nauczyciela, wzór |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 12 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | do 45 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |


Naucz się związków frazeologicznych w mgnieniu oka- karty graficzne do nauki o języku
Kolorowanki „Zawody” – zestaw do druku dla przedszkola i klas 1–3
I HAVE… WHO HAS? – Christmas ESL Game (24 karty) || Świąteczna gra językowa dla Young Learners: Ja mam, Kto ma
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź