Współczesna szkoła to nie tylko miejsce nauki, lecz także przestrzeń, w której młodzi ludzie przeżywają swoje emocje, trudności i kryzysy. Coraz częściej nauczyciele, wychowawcy i specjaliści szkolni stają wobec sytuacji, w których uczeń doświadcza poważnych problemów emocjonalnych, depresji lub kryzysu samobójczego.
W takich chwilach to właśnie reakcja dorosłych w otoczeniu ucznia może mieć kluczowe znaczenie – może zadecydować o tym, czy młody człowiek otrzyma potrzebną pomoc i wsparcie. Dlatego tak ważne jest, by nauczyciele potrafili rozpoznawać sygnały ostrzegawcze, wiedzieli, jak rozmawiać i do kogo się zwrócić w sytuacji zagrożenia życia ucznia.
Cele prezentacji / szkolenia
-
Zwiększenie świadomości zjawiska kryzysu samobójczego wśród dzieci i młodzieży.
-
Rozpoznawanie sygnałów ostrzegawczych – zachowań, wypowiedzi i zmian w funkcjonowaniu ucznia, które mogą świadczyć o zagrożeniu samobójstwem.
-
Kształtowanie umiejętności skutecznej komunikacji z uczniem w kryzysie emocjonalnym.
-
Poznanie procedur postępowania w sytuacji kontaktu z osobą:
-
w kryzysie samobójczym,
-
po próbie samobójczej,
-
oraz w żałobie po śmierci samobójczej.
-
-
Wzmocnienie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie współpracy z rodzicami, specjalistami i instytucjami wspierającymi.
Kluczowe zagadnienia
-
Kiedy milczenie boli – rozumienie emocji i mechanizmów towarzyszących kryzysowi samobójczemu.
-
Słowa, które ratują – jak rozmawiać z uczniem, który ujawnia trudne emocje lub myśli samobójcze.
-
Granice roli nauczyciela – co możemy i powinniśmy zrobić, a co wymaga interwencji specjalistycznej.
-
Procedury interwencyjne w szkole – obowiązki, etapy działania, kontakt z rodzicami, policją, pomocą społeczną.
-
Wsparcie po próbie samobójczej – jak przywracać bezpieczeństwo emocjonalne uczniowi i jego klasie.
-
Żałoba po śmierci samobójczej – jak rozmawiać, jak wspierać i jak zapobiegać wtórnym kryzysom.
-
Dbanie o siebie – jak chronić własne zasoby emocjonalne w pracy z trudnymi tematami.
Podsumowanie
Uczeń w kryzysie samobójczym potrzebuje dorosłych, którzy potrafią słuchać, rozumieć i reagować z empatią, ale też znają swoje obowiązki i procedury działania.
Skuteczna komunikacja w takich sytuacjach nie wymaga specjalistycznego wykształcenia psychoterapeutycznego – wymaga uważności, otwartości i gotowości do współpracy.
Każdy nauczyciel może być osobą, która pomoże uczniowi odnaleźć nadzieję i poczucie sensu.
Czasem wystarczy jedna rozmowa, jedno pytanie, jeden gest – by powstrzymać tragedię.🕊️ Bo czasem jedno zdanie, jeden gest lub jedna rozmowa może naprawdę zmienić czyjeś życie.
Ostatnio przeglądane materiały
| GALERIA |
|
| Kategorie ogólne | Rozwój nauczyciela/Kursy/Szkolenia/Webinary |
| Klasa/wiek | Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa |
| Przedmiot | Rozwój społeczno-emocjonalny |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | .jpg |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | depresja, dokumenty szkolne, dyskryminacja, prezentacja |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | 31 - 40 |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
| Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | 90 min |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |


🎃 Matematyczne Halloween 👻🧮 – karta pracy + darmowy dyplom | matematyka, klasy 5–8, halloween, ułamki, działania, równania, pole figur, szkoła podstawowa, konkurs
Świąteczna Kolorowanka – 25 stron PDF
Rozkręcajki- gramatyka 
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź