Sprawozdanie z doświadczenia z działu o ruchu drgającym, w którym uczniowie mierzą i porównują zależności między okresem, amplitudą i masą wahadła. Jako ciężarki proponuję nakrętki do śrub, bardzo dobrze się sprawdzają. Uczniowie zamiast statywu mogą popisać się kreatywnością i użyć krzeseł, kija od miotły itp., co jest dodatkową atrakcją.
Dokument przygotowałam w dwóch wersjach – dłuższej (I), z większą liczbą pomiarów, i krótszą (II), gdzie tylko porównujemy przykładowe wyniki (zależności są wtedy już widoczne). Można więc dostosować wariant pod to, ile czasu na lekcji możemy na to doświadczenie poświęcić albo dostosować pod możliwości uczniów, dając chętnym dłuższą lub krótszą wersję.
Po pomiarach znajdują się zdania do uzupełnienia, z pojęciem izochronizmu (które pojawia się w podręcznikach WSiP, ale można je wprowadzić jako ciekawostkę). Ostatnie strony zawierają prawidłowo uzupełnione odpowiedzi do wniosków (bez przykładowych pomiarów).
GALERIA | |
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
Klasa/wiek | Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa |
Przedmiot | Fizyka |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | doświadczenie, drgania, eksperyment, fale mechaniczne, karta pracy |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 4 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Tak |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | do 45 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź