Świąteczne ćwiczenia językowe dla młodszych uczniów

Materiał cyfrowy
Zestaw świątecznych kart pracy dla dzieci. Na obrazku widoczne są częściowo nakładające się strony ćwiczeń

Świąteczne ćwiczenia językowe to zestaw sześciu stron. Pięć pierwszych zadań ma na celu przygotowanie uczniów do napisania swobodnego tekstu o Świętym Mikołaju i zwierzętach, które stanowi zadanie szóste. Wszystkie ćwiczenia łączy wspólny obrazek o tematyce świątecznej.

Materiał, skierowany do młodszych uczniów, proponuje rozpoczęcie od ustnego opowiadania                      o zawartości ilustracji według określonego schematu: co widać na obrazku i czego nie widać. Na pierwsze pytanie uczniowie mogą odpowiedzieć, wymieniając elementy widoczne na ilustracji. Drugie pytanie wymaga uruchomienia wyobraźni – chodzi o rozwinięcie narracji poza ramy obrazka. Na przykład, uczniowie mogą zastanowić się, jak wyglądają całe domy lub co robią ich mieszkańcy. 

Trzecim krokiem jest formułowanie przez uczniów pytań. Na przykład: Jestem ciekawa/ciekawy, dokąd idzie Święty Mikołaj?

Kolejne trzy strony zawierają mapy myśli, które służą do gromadzenia trzech części mowy pasujących do ilustracji. Materiał zawiera również przykład uzupełnienia części kart myśli, co ułatwia uczniom zrozumienie zadania.

Przedostatnia strona ma na celu zebranie wrażeń zmysłowych opartych na obserwacji, pamięci lub wyobraźni. Uczniowie mogą opisać, co widzą, a także zastanowić się, jakie zapachy lub odgłosy mogłyby towarzyszyć przedstawionej scenie.

Ćwiczenia językowe kończymy napisaniem swobodnego tekstu. Na tym etapie uczniowie mają już zgromadzony materiał potrzebny do stworzenia swojej opowieści.

Nutka matematyki to powiązane tematycznie otwarte zadanie tekstowe z serii Myśląca Klasa. Zadanie to wynika z kontekstu poprzednich lekcji i pozwala uczniom rozwijać umiejętność myślenia logicznego w świątecznej atmosferze.

 Metoda pracy z obrazkiem w pierwszym zadaniu to Spacery po obrazie, która pochodzi z książki Anne-Marie Körling: Textsamtal & bildpromenader. Uczniowie, korzystając z tej techniki, wchodzą w dialog z ilustracją, obserwując szczegóły, snując przypuszczenia i rozwijając swoje wypowiedzi na podstawie zaobserwowanych elementów oraz wyobraźni.

Zadanie tekstowe w sekcji matematycznej wynika z mojej praktyki nauczycielskiej, w której aktywnie pracuję z metodą Petera Liljedahla Myśląca Klasa

Grafika użyta w materiale pochodzi z platformy Canva i jest objęta licencją tej usługi.

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 1-3)
Klasa/wiek Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .jpg
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 10
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

malgar

Jestem polską nauczycielką z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w nauczaniu w szwedzkiej szkole podstawowej. Posiadam podwójne wykształcenie pedagogiczne: polskie i szwedzkie. Specjalizuję się w edukacji wczesnoszkolnej – dziedzinie, która, choć zbieżna z polskim systemem, ma swoje unikalne cechy.  Wybieram i proponuję sprawdzone metody, które dają widoczne rezultaty i cieszą się popularnością wśród dzieci. Szczególną wagę przywiązuję do nauczania kooperatywnego oraz rozwijania umiejętności matematycznych.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *