Uratuj nadwornego projektanta Kwadrata i jego rodzinę! – wielkie geometryczne powtórzenie wiadomości.
Czas trwania: 2 x 45min
Autor: Rita Wilk
Klasa: V
Dział matematyki: Figury na płaszczyźnie, pola figur.
Zakres wykorzystanych treści publikacji „Matematyka jest wszędzie”:
s.54 “Plan pomieszczenia” (Uczniowie tworzą własny plan miasta)
s.58 “Inwentaryzacja” (uczniowie tworzą budynki w kształcie figur geometrycznych)
Cele ogólne:
I.1 Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
II.1 Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
III.1 Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
IV.3 Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Cele szczegółowe:
II.1 Dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej.
II.5 Stosuje wygodne dla siebie sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia oraz rozdzielność mnożenia względem dodawania.
V.3 Wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne.
VIII.2 Mierzy z dokładnością do 1° kąty mniejsze niż 180°.
VIII.3 Rysuje kąty mniejsze od 180°.
VIII.4 Rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty.
IX.1 Rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne.
IX.3 Stosuje twierdzenie o sumie kątów wewnętrznych trójkąta.
IX.4 Rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez.
IX.5 Zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu. IX.8 W trójkącie równoramiennym wyznacza przy danym jednym kącie miary pozostałych kątów oraz przy danych obwodzie i długości jednego boku długości pozostałych boków.
XI.1 Oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków.
XI.2 Oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm.
XI.3 Stosuje jednostki pola: mm2, cm2, dm2, m2, km2, ar, hektar (bez zamiany jednostek w trakcie obliczeń).
XI.7 Oblicza miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów.
XIV.1 Czyta ze zrozumieniem tekst zawierający informacje liczbowe.
XIV.4 Dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla niego strategie rozwiązania.
XIV.5 Do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
XIV.6 Weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania np. poprzez szacowanie, sprawdzanie wszystkich warunków zadania, ocenianie rzędu wielkości otrzymanego wyniku.
Metody i sposoby realizacji celów:
Praktycznego działania – twórcza praca nad tworzeniem planu miasta
uczenie się przez zabawę – metoda dywergencyjna
Spodziewane efekty i mierniki ich oceny:
Uczeń mierzy z dokładnością do 1° kąty mniejsze niż 180°.
Uczeń rysuje kąty mniejsze od 180°.
Uczeń rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty.
Uczeń rozpoznaje i nazywa trójkąty ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne, równoboczne i równoramienne.
Uczeń rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez.
Uczeń w trójkącie równoramiennym wyznacza przy danym jednym kącie miary pozostałych kątów oraz przy danych obwodzie i długości jednego boku długości pozostałych boków.
Uczeń oblicza obwód wielokąta o danych długościach boków.
Uczeń oblicza pola: trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trapezu, przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych, w tym także dla danych wymagających zamiany jednostek i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami, na przykład pole trójkąta o boku 1 km i wysokości 1 mm.
Uczeń oblicza miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów.
Poprawne uzupełnienie planu miasta oraz stworzenie odpowiedniego planu nowego miasta pozwala na zweryfikowanie i ocenę efektów.
Spis pomocy dydaktycznych:
Arkusze papieru co najmniej A4,
Przybory geometryczne,
Przybory do rysowania,
Wydrukowane listy, polecenia oraz plany miasta.
Praktyczne wskazówki:
Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w małych grupach.
Przed rozpoczęciem zajęć należy wydrukować odpowiednią ilość listów (zał.1), poleceń (zał.2) i planów miasta Geocity (zał.3), następnie zapakować w kopertę aby miały charakter listu. Należy również poprosić, aby uczniowie mieli ze sobą arkusze papieru w formacie co najmniej A4, przybory geometryczne oraz przybory do rysowania. wielkość grup oraz sposób podziału pozostawiam w gestii nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel wprowadza uczniów w świat opisany w liście, przedstawia formę pracy w jakiej będą pracować i dzieli uczniów na grupy. Nauczyciel przekazuje iż celem jest wykonanie poleceń opisanych w liście pozostawionym przez projektanta Kwadrata. Podczas pracy uczniowie powinni mieć możliwość korzystania z podręcznika lub własnych notatek.
Uwaga: lekcja może być również przeprowadzona jako projekt zaliczeniowy z geometrii, wtedy uczniowie korzystają tylko z własnej wiedzy i pracują samodzielnie. Dla tych, którzy zdecydują się na taką formę pracy z tym scenariuszem załączam propozycję zasad oceniania.
Ostatnio przeglądane materiały
GALERIA | |
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
Klasa/wiek | Klasa 5, Klasa 6 |
Przedmiot | Matematyka |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | Figury geometryczne, geometria, jednostki, Jednostki długości, nauczanie projektowe (PBL), projekt, projekty matematyczne |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 8 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Nie |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | 90 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź