Wpisy do dziennika zajęć – Terapia bilateralna

Zawartość:
• 40 wpisów na każdy tydzień roku szkolnego (wrzesień–czerwiec)
• 60 dodatkowych wpisów tematycznych – do wykorzystania według potrzeb

Format: Edytowalny plik .DOCX

Struktura wpisu:
Każdy wpis składa się z czterech czytelnych sekcji:

Rodzaj zajęć i temat

Cele zajęć

Przebieg zajęć (ćwiczenia i zabawy krok po kroku)

Obserwacje i uwagi – gotowe opisy zachowań dziecka i efektywności ćwiczeń
Terapia bilateralna (inaczej: terapia integracji bilateralnej) to forma terapii ruchowej, której głównym celem jest usprawnianie współpracy obu półkul mózgu poprzez ruch naprzemienny i oburęczny. Jest szczególnie pomocna u dzieci, które mają trudności w:

koordynacji ciała,

orientacji przestrzennej,

przekraczaniu linii środkowej ciała,

koncentracji uwagi,

planowaniu ruchu i sekwencjach,

nauce pisania, rysowania i czynnościach grafomotorycznych.

Na czym polega terapia bilateralna?
Terapia polega na wykonywaniu ćwiczeń, które angażują obie strony ciała – często w sposób naprzemienny (np. prawa ręka – lewa noga).
Przykłady ćwiczeń:

rysowanie jednocześnie obiema rękami,

marsz z dotykaniem przeciwległych kończyn,

zabawy z piłką (rzuty, przekładanie),

tor przeszkód z elementami ruchów skrzyżnych,

ruch w rytmie – klaskanie, tupanie, sekwencje,

praca z planszami, lustrzanym odbiciem i kodowaniem ruchów.

Dla kogo jest terapia bilateralna?
Najczęściej stosowana u dzieci: • w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
• z trudnościami w integracji sensorycznej,
• z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego,
• z zaburzeniami uwagi i koordynacji,
• z trudnościami grafomotorycznymi i edukacyjnymi.

Cele terapii bilateralnej:
• integracja pracy półkul mózgowych,
• poprawa koordynacji ruchowej,
• rozwój percepcji wzrokowo-ruchowej,
• wspieranie rozwoju poznawczego i emocjonalnego,
• przygotowanie do nauki czytania i pisania.
To terapia bardzo przyjazna dziecku – prowadzona w formie zabawy, z muzyką, ruchem, rytmem i materiałami sensorycznymi.

Po zakupie otrzymasz:
• Gotowy plik .DOCX z 100 wpisami
• Jasna struktura – możliwość szybkiego dopasowania
• Możliwość druku lub pracy w wersji cyfrowej
Przykład:
Rodzaj zajęć: Terapia bilateralna 


Temat zajęć: Cisza i ruch – integracja zmysłów i ciała 


Cele zajęć:
Redukowanie nadwrażliwości sensorycznej poprzez spokojny, strukturalny ruch
Ćwiczenie bilateralności z naciskiem na wyciszenie
Rozwijanie tolerancji na dotyk, ruch i zmianę kierunku
Przebieg zajęć:
Zabawa „Cichy taniec” – dziecko porusza się w rytmie spokojnej muzyki
– raz jedna ręka
, raz druga
, potem obie 
„Zamykamy i otwieramy dłonie” – wolno, w rytmie 
„Kołyska ciała” – lekkie bujanie
, skręty tułowia 
Rysowanie kół
i ósemek ∞ w powietrzu – dziecko wybiera tempo 

Zakończenie: przytulanie poduszki sensorycznej
, wybór symbolu emocji 


Obserwacje i uwagi:
Uczeń wyciszony, spokojny
, bardzo dobrze zareagował na spokojny rytm zajęć
.
Ruchy naprzemienne i oburęczne wykonywał chętnie, jeśli były oparte na znanym wzorze
.
Zajęcia wspierały samoregulację, świadomość ciała i kontakt z własnymi emocjami 
.
terapia bilateralna dla dzieci
ćwiczenia bilateralne przedszkole
jak wspierać koordynację u dzieci
terapia integracji bilateralnej scenariusze
zajęcia rewalidacyjne ruchowe
naprzemienne wzorce ruchowe dzieci
terapia ruchowa dla dzieci z trudnościami
rozwój motoryki dużej i małej
praca półkul mózgowych ćwiczenia
gotowe wpisy do dziennika terapii
bilateralna integracja w edukacji
wsparcie rozwoju psychoruchowego dziecka
zabawy bilateralne w przedszkolu
narzędzia dla terapeuty pedagogicznego
gotowe materiały terapeutyczne dla nauczycieli
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź