Zmiany w ortografii od 2026 roku. Treść zmian, 50 zadań i dyktanda

Materiał cyfrowy

Poniższe opracowanie ma pomóc uczniom w przyswojeniu zmian w ortografii.

Część 1. to tekst dotyczący zmian. Źródłem informacji jest strona Rady Języka Polskiego (rjp.pan.pl). Pod niektórymi punktami zostały dodane fragmenty z ogłoszonego również przez Radę zbioru Zasady pisowni i interpunkcji polskiej, ponieważ wprowadzają one elementy uzupełniające treść zmian.

Część 2. zawiera większość zmian. Zostały one podzielone na działy (wielka litera itp.) i przełożone na język bliższy uczniom. Dodane są również zadania utrwalające daną zasadę. Część 3. to zbiór zadań dotyczących najważniej-szych zmian, a część 4. – dwa przykładowe dyktanda.

Uwaga! Treść dokumentu Rady dwa razy uległa zmianie, ostatnio w czerwcu tego roku. Jeżeli jeszcze jakaś zasada będzie zmieniona, możesz otrzymać również bezpłatnie nową wersję tego materiału. 

Życzę Państwu, uczniom i sobie powodzenia we wprowadzaniu zmian do codziennego pisania.

Opracowanie: Pracownia Edukacyjno-Artystyczna Skene

Od 2008 roku powstają tu materiały dla uczniów, polonistów i instruktorów teatralnych.

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 7, Klasa 8, Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 21 - 30
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

A po polsku?

Z wykształcenia polonista, politolog i anglista. Ta mieszanka wynikła z pragnienia zrozumienia świata. Cząstka literacko-językowa jest mi najbliższa. 5 lat politologii pozwoliło przyjrzeć się dokładniej tłu zjawisk literackich i językowych, a filologia angielska - czytać Jane Austen w oryginale.

Z zamiłowania i doświadczenia, ale też dzięki uczestnictwu w wielu kursach i warsztatach  - autor scenariuszy i reżyser teatralny.

Od ponad 20 lat pracuję z amatorskimi grupami teatralnymi i tworzę materiały dla nauczycieli, aby wspomagać ich pracę z teatrem szkolnym. Tworzyłam kameralne występy szkolne, ale też duże widowiska dla widowni liczonej w tysiącach.

Przez wiele lat pracowałam też jako nauczyciel, dlatego dzielę się również materiałami związanymi z językiem polskim w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.

Moje działania realizuję jako Pracownia Edukacyjno-Artystyczna Skene (od 2008 roku). 

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *