Jako poloniści musimy trzymać się spisu lektur obowiązkowych, ale mamy już pewną swobodę w doborze tytułów nadobowiązkowych do omówienia z uczniami. I tu chciałabym polecić nieco zapomnianą książkę, która doskonale nadaje się już dla czwartoklasistów. Myślę o powieści Jadwigi Korczakowskiej „Spotkanie nad morzem”.
Lektura nie jest bardzo obszerna, więc nie przeraża dzieci ilość tekstu. Natomiast treść jest niesamowicie bogata w wartościowe przesłania:
– tolerancja,
– osierocenie
– niepełnosprawność
– skutki II wojny światowej
– relacje między dziećmi
– przyjaźń.
Wymieniłam tylko te najważniejsze, ale wraz z uczniami można doszukać się jeszcze wielu innych i skupić się na tych, które uznamy za istotne.
Jednak, omawiając ten tekst z czwartoklasistami, musiałam pamiętać, że mają jeszcze duży problem z notowaniem. Stąd zainspirowałam się notatkami rysunkowymi, na które trafiałam w Internecie i stworzyłam własne dopasowane do tej lektury i tego, o czym chciałam z dziećmi rozmawiać. Dzięki temu uczniowie tylko uzupełniali luki, a bonusem dla nich było kolorowanie obrazków, co na tym poziomie edukacji nadal jest bardzo chętnie wykonywaną przez dzieci czynnością.
Poniżej zamieszczam moje propozycje lekcji, tematów i notatek do tej lektury. Są to wyłącznie pewne sugestie, z których można, ale wcale nie trzeba skorzystać. Zawsze należy pamiętać o tym, że nasza lekcja powinna być dostosowana do poziomu wiedzy i umiejętności naszych uczniów, nie zaś do naszych aspiracji i wyobrażeń:)
GALERIA | |
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
Klasa/wiek | Klasa 4 |
Przedmiot | Język polski |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | .jpg |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | scenariusz |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | |
Przeznaczenie materiału | |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź