Jako poloniści musimy trzymać się spisu lektur obowiązkowych, ale mamy już pewną swobodę w doborze tytułów nadobowiązkowych do omówienia z uczniami. I tu chciałabym polecić nieco zapomnianą książkę, która doskonale nadaje się już dla czwartoklasistów. Myślę o powieści Jadwigi Korczakowskiej „Spotkanie nad morzem”.
Lektura nie jest bardzo obszerna, więc nie przeraża dzieci ilość tekstu. Natomiast treść jest niesamowicie bogata w wartościowe przesłania:
– tolerancja,
– osierocenie
– niepełnosprawność
– skutki II wojny światowej
– relacje między dziećmi
– przyjaźń.
Wymieniłam tylko te najważniejsze, ale wraz z uczniami można doszukać się jeszcze wielu innych i skupić się na tych, które uznamy za istotne.
Jednak, omawiając ten tekst z czwartoklasistami, musiałam pamiętać, że mają jeszcze duży problem z notowaniem. Stąd zainspirowałam się notatkami rysunkowymi, na które trafiałam w Internecie i stworzyłam własne dopasowane do tej lektury i tego, o czym chciałam z dziećmi rozmawiać. Dzięki temu uczniowie tylko uzupełniali luki, a bonusem dla nich było kolorowanie obrazków, co na tym poziomie edukacji nadal jest bardzo chętnie wykonywaną przez dzieci czynnością.
Poniżej zamieszczam moje propozycje lekcji, tematów i notatek do tej lektury. Są to wyłącznie pewne sugestie, z których można, ale wcale nie trzeba skorzystać. Zawsze należy pamiętać o tym, że nasza lekcja powinna być dostosowana do poziomu wiedzy i umiejętności naszych uczniów, nie zaś do naszych aspiracji i wyobrażeń:)
Ostatnio przeglądane materiały
| GALERIA | |
| Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
| Klasa/wiek | Klasa 4 |
| Przedmiot | Język polski |
| Dokumenty | |
| Pliki graficzne | .jpg |
| Pliki wideo | |
| Pliki audio | |
| Download Tag | scenariusz |
| Instrukcja | |
| Liczba stron wraz z stroną tytułową | |
| Czy materiał zawiera odpowiedzi? | |
| Przeznaczenie materiału | |
| Dodatkowe notatki dla rodzica | |
| Średni czas aktywności | |
| Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |


Gazetka szkolna nt. wulgaryzmów – Słowa mają moc! (Kultura języka – gazetka szkolna)
New English Adventure 1 – Unit 4: Food – Karty pracy dla klasy 1
SYTUACJE SPOŁECZNE I JA – karty opowiadań, pytań i zadań cz.1
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź