Curling – Gra planszowa

Materiał cyfrowy

Curling to gra dla 2-4 dzieci. Zawodnicy dzielą się na dwie drużyny (nie muszą mieć po tyle samo zawodników) i na zmianę starają się umieścić swoje kamienie w domu, czyli wewnątrz narysowanych kół. W przeciwieństwie do prawdziwego curlingu ta gra nie wymaga zręczności. Gra się jedynie 4 kamieniami w partii (przy większej ilości gra staje się zbyt skomplikowana). W grze można zarówno starać się umieścić własne kamienie najbliżej żółtego koła jak i wybijać z tym miejsc kamienie przeciwnej drużyny.

Liczba graczy:

  • 2-4

Ta gra planszowa może służyć do nauki:

  • orientacji w przestrzeni (prawej i lewej strony)
  • dodawania w zakresie 1-14
  • współpracy graczy
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: nie
  • Kostki: 2 zwykłe
  • Żetony/Karty: po 8 kart dla kapitanów, po 4 karty dla szczotkujących i 8 żetony kamieni (dołączone do gry)
  • Inne: klepsydra 30s lub sekundnik

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • Dzień olimpijczyka (6 marca)
  • Światowy Dzień Sportu (6 kwietnia)

Zasady gry „Curling”:

Curling jest grą zespołową, w której rywalizują 2 drużyny. W prawdziwym curlingu każda z drużyn powinna liczyć 3 zawodników w tej grze wystarczą 1-2 osoby:
Kapitan – ustala strategię gry. W prawdziwym curlingu funkcja kapitana jest stała. W tej grze powinna przechodzić na kolejnych z graczy z drużyny (co jedną partię). Kapitan rzuca kostkami i wybiera jak mocne ma być odbicie oraz na którą stronę poleci kamień (dobierając odpowiednie karty).
Szczotkujący – w prawdziwym curlingu ci dwaj zawodnicy szczotkują lód, aby nieco zmienić trasę puszczanego kamienia. W tej grze to gracz, który ma prawo dodać lub odjąć 1 od rzutu kostek (wykłada wtedy odpowiednią kartę na stół). Ma na to tylko 30 sekund (ewentualnie minutę) od momentu rzutu kostkami przez kapitana. (Najlepiej, gdy możemy ten czas mierzyć klepsydrą lub minutnikiem).

Przebieg gry „Curling”:

Jeśli w drużynie gra tylko jeden gracz, to łączy on wszystkie funkcje.
Na początku obaj kapitanowie rzucają 2 kostkami. Który z nich wyrzuci w sumie więcej oczek ten zaczyna grę. Choć w prawdziwym curlingu drużyna gra 8 kamieniami to w tej grze kapitan ma tylko 4 własne kamieni (żetonów). Ich kolor pozostaje przypisany do drużyny do końca gry.

Na początku kolejki kapitan informuje pozostałych graczy swojej drużyny, na które pole (numer) będą starać się trafić (pomoże to szczotkującemu w korekcji wyniku) oraz wykłada dwie karty rzutu (prawa-lewa i wybicie1 lub wybicie2). Potem rzuca 2 kostkami. Od tego momentu szczotkujący ma 30s na dołożenie swojej karty. Jeśli powie „już” można przejść do ustawiania kamieni (żetonów) w domu (na kołach). Jeśli nic nie powie to czekamy, aż minie 30s. Po ruchu szczotkującego obliczany jest wynik i kamień (żeton) drużyny rzucającej umieszczony jest na odpowiednim polu w domu (numer w kolorowych kręgach). Przy ustawianiu należy uwzględnić stronę, którą wyznaczył kapitan). Jeśli na tym polu stał już jakiś kamień to przesuwamy go zgodnie z kartą wybicia na numer o 1 lub 2 większy na przeciwną stroną (np.: jeśli był kamień na lewej 2 to przechodzi on na prawą 3 lub prawą 4). Jeśli wybity kamień trafia na zajęte pole to wybija stojący tam kamień na aut i zajmuje jego miejsce. Jeśli w wyniku wybicia lub błędnej korekty szczotkującego należałoby przesunąć kamień na pole z liczbą większą niż 12 to kamień taki też trafia na aut. Te naprzemienne rzuty powtarzamy 4 razy (tyle kamieni ma każda z drużyn) – tak kończy się jedna partia. Partii trzeba rozegrać parzystą ilość – w ten sposób każda z drużyn będzie tę samą liczbę razy kończyć partię.

Partię wygrywa drużyna, która ma kamień najbliżej środka (w obliczaniu pomaga opis na plan-szy). Za ten kamień dostaje 1 punkt. Jeśli następny w kolejności odległości od środka kamień należy do wygrywającej drużyny to za niego drużyna dostaje również 1 punkt. Punktuje każdy kamień, który znajduje się bliżej środka niż kamienie przeciwnika. Jeśli kamienie przeciwników leżą w tej samej odległości od środka to nie dają one punktów. Kamienie na aucie nie są liczone do punktów drużyny. Całą grę wygrywa drużyna, która zdobyła więcej punktów we wszystkich partiach.

W grze wykorzystano grafiki na licencji Public Domain CC0 z pixabay.com

Kategorie ogólne Przedszkole
Klasa/wiek 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1
Przedmiot
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową
Czy materiał zawiera odpowiedzi?
Przeznaczenie materiału
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

basiowegry

Jestem nauczycielem wychowania przedszkolnego. Na co dzień pracuję w przedszkolu integracyjnym w Warszawie. Poza tym udostępniam za darmo materiały w ramach projektu edukacyjnego Basiowe Gry Planszowe. Ponadto jestem redaktorem naczelnym dwumiesięcznika CZAS DZIECIŃSTWA na łamach, którego prezentowane są praktyczne porady dla rodziców, wychowawców i terapeutów dzieci w wieku przedszkolnym.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *