Ćwiczenie doskonalące określanie informacji gramatycznej czasownika (osoba, liczba, rodzaj, tryb, aspekt, strona) oraz rozpoznawanie imiesłowów.
Materiał ma formę tabeli: w lewej kolumnie znajduje się zdanie z czasownikiem lub imiesłowem, po prawej znajduje się rozpisana informacja gramatyczna (dokładne informacje dotyczące formy czasownika LUB informacja tylko o stronie czasownika LUB nazwa imiesłowu), a w środkowej kolumnie znajduje się kod QR.
Wiersze tabeli należy wyciąć w formie pasków, a następnie każdy pasek przeciąć na pół, tak by kod QR został przepołowiony. Zadaniem ucznia jest dopasować do siebie przecięte połówki, a poprawność wykonanego zdania można zweryfikować czytnikiem kodów QR (niektóre telefony mają już tę funkcję, w innych należy zainstalować odpowiednią bezpłatną aplikację). Po poprawnym wykonaniu zadania pojawia się pozytywny komentarz (np. „Brawo, bystrzaki!”, „Znawcy od aspektu!”. Plik zawiera 22 przykłady.
Może ktoś powie: „uczniowie nawet nie przeczytają zdań, tylko dopasują po obrazkach… Niczego się nie nauczą!”, a ja powiem: „trochę wiary w młodzież” 🙂 Na pewno niektórzy pokombinują (kod QR są czasem różnych rozmiarów, można też oczywiście dopasowywać na chybił-trafił itd.), ale z pewnością też znajdzie się kilka osób, które docenią mniej typową formę nauki, a lekcja języka polskiego będzie troszkę bardziej interaktywna i wymagająca współpracy.
Zadanie sprawdzi się jako utrwalenie wiedzy, praca w parach/grupach z wykorzystaniem telefonów komórkowych na lekcji.
GALERIA |
|
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
Klasa/wiek | Klasa 7, Klasa 8 |
Przedmiot | Język polski |
Dokumenty | .doc |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | czasownik |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | 3 |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | Nie |
Przeznaczenie materiału | dla nauczyciela |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | 15 - 30 min |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź