Lekcja 3 – program nauczania „DIY Matematyka w I – III” / zeszyt część 1, dodawanie pisemne bez przenoszenia

Materiał cyfrowy

Co to?

Zeszyt prowadzący lub dodatkowy w zajęciach z matematyki, w zależności od potrzeb. Prosty i intuicyjny. Mówię do dzieci „a może zeszyt?” i pozwalam im robić tyle, ile chcą. Bardzo często robią wszystkie przykłady i chcą więcej. Tutaj 10 stron.

Dla kogo?

Do szkoły publicznej, prywatnej i dla małych grup. 

Do edukacji domowej I – III.

Daj go uczniowi, który robi zadania szybciej, niż inni i temu, który w siebie nie wierzy.

Porób zadania z dzieckiem dla przyjemności.

Na początku wystarczy umieć dodawać do 10, żeby wykonywać działania na trzycyfrowych liczbach. Trzycyfrowy wynik w tym wieku robi wrażenie 😉

O co chodzi w zeszycie?

Jedna cyfra mieści się w dwóch kratkach.

Stronę nr 3 warto wydrukować w kolorze, bo kolor podpowiada, o co chodzi w technice pisemnej.

Co do linii pomocniczych w słupkach – po kilku przykładach już nie są narysowane, jednak wielu uczniów je sobie dorysowuje. Niektórzy robią tak przez rok i dłużej. Zgadzam się na to, skoro tego potrzebują.

Załączam jedną stronę zeszytu i zdjęcia zeszytów pisanych ręcznie dla dzieci.

Główna zawartość zeszytu to ćwiczenia w zadaniach pisemnych. Wytłumacz dzieciom, że zaczynamy od prawej i że dodajemy każdy słupek oddzielnie. „Dwa i trzy to pięć. Piątkę zapisujemy na dole. Dwa i nic (tam, gdzie pusta kratka)… to dwa.”

Poziom podnosi się stopniowo. Dzieci przyjdą do Ciebie mówiąc „zrobiłam/em już kilka stron”. W tej części jest dodawanie bez przenoszenia, więc zanim się obejrzysz, będzie zrobione. A jaka będzie satysfakcja… u Ciebie też 😉

Na początku zeszytu zadań na stronie jest tyle, aby strona wyglądała schludnie, później ilość zadań gęstnieje.

W niektórych grupach używam tych zeszytów jako formy odpoczynku.

Kiedy dzieci przychodzą do mnie przebodźcowane, zmęczone, z kiepskim humorem… Biorą zeszyt i w ciszy, spokoju wykonują proste rachunki. Matma jest uspokajająca, bo jest zawsze taka sama, przewidywalna.

Czasem okazuje się, że wszystkie rachunki już zrobione, a chcieliby jeszcze. Ja dopisuję je wtedy ręcznie. Ty masz gotowy, wypisany zeszyt do pobrania.

Będą kolejne części.

Jeśli i tego zabraknie, daj znać w komentarzu 😉

Kategorie ogólne Edukacja domowa
Klasa/wiek 4-5 lat, 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3, Klasa 4
Przedmiot Matematyka
Dokumenty
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową
Czy materiał zawiera odpowiedzi?
Przeznaczenie materiału
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

DzikieDziecko

Uczę matmy prywatnie w I - III od 10 lat. Zaczynam od razu od „słupków”, bo porządkują zapis matematyczny już na wstępie, wygodnie ćwiczy się na nich poprawne pisanie cyferek, a dodatkowo są bardzo budujące emocjonalnie. „Ojej, jesteś w pierwszej klasie i potrafisz dodać trzycyfrową liczbę? Pewnie jesteś świetny z matmy!” To nic, że pierwszoklasista często nie potrafi tej trzycyfrowej liczby odczytać…;)
Ale budują się kompetencje i pozytywne emocje jednocześnie.
Jestem nauczycielką nauczania wczesnoszkolnego i terapeutą pedagogicznym. Matma jest w mojej głowie od dziecka. Jest dla mnie wszędzie.

Lekcja 3 zawiera w sobie gotowy zeszyt matematyczny, który „sam” się prowadzi. Stworzyłam go po latach zajęć z dziećmi, widząc, co faktycznie jest warte ćwiczenia na początku edukacji.
Zeszyt jest bardzo intuicyjny.
Dzieci często sięgają po niego między innymi po to, żeby… odpocząć.
Proste działania matematyczne dają satysfakcję, spokój i wytchnienie, których czasem brakuje w dziecięcym życiu.

Docelowo umieszczę tu cały materiał, jaki realizuję w klasach I - III, który pokrywa się z większą częścią materiału klasy IV. Pobierając wszystkie moje materiały można więc ułożyć sobie program nauczania matmy na cały okres I - III.
/Uczenie w ten sposób chroni też dzieci przed różnicą programową, jakiej doświadczają na początku klasy IV./

Jestem nauczycielką demokratyczną i oldschoolową jednocześnie. Marzy mi się uczenie na podręcznikach Stefana Banacha, klasa szkolna licząca do 8 uczniów oraz uczenie matmy w terenie (w sklepie, parku, lesie…)

Moje materiały nadają się do uczenia w klasach wieloosobowych, tych mniej licznych oraz stanowić mogą wsparcie rodziców uczących swoje pociechy indywidualnie w domu.

Czy pamiętacie, że kiedyś matma w I - III była trudniejsza? Przed 4 klasą uczyliśmy się działań „w słupkach”. Teraz takie działania są dopiero od 4 klasy, razem z najciekawszą podstawową arytmetyką. To nie pomaga w odkrywaniu miłości do matmy.

Oto plan tematów ćwiczeń i zabaw, którymi kieruję się w klasach I-III.
Sukcesywnie będę dodawać materiały według tego planu.

I. Liczby oraz systemy zapisywania liczb
II. Działania pisemne
III. Figury geometryczne
IV. Ułamki zwykłe

Do pełnego programu nauczania klasy IV dochodzą jeszcze takie działy:

V. Ułamki dziesiętne
VI. Pola figur
VII. Prostopadłościany i sześciany

Jeśli użytkownicy portalu Złoty Nauczyciel napiszą, że jest potrzeba, umieszczę tu zabawy i ćwiczenia również do działów V, VI i VII.
Póki co, i tak mamy co robić ;)

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *