Polonistyczne Taboo – od romantyzmu do Młodej Polski

Materiał cyfrowy

Polonistyczne Taboo

Angażująca gra, która ułatwia zapamiętywanie pojęć, motywów, bohaterów, a jednocześnie bawi i stawia wyzwania przed uczniami.

Gra idealna do
–> bieżących powtórek z epok,
–> powtórek maturalnych,
–> prowadzenia zastępstw.
Do wykorzystania od zaraz!

Możliwości
Uczniowie mogą grać w parach lub małych grupach (ok. 4-osobowych). 
Wersja 1. – Taboo. Możemy wykorzystać materiał do powtórek z epoki/epok. Uczniowie dzielą karty między sobą, nie podglądając. Zapoznają się z terminami, które wylosowali (warto dać uczniom z 5 minut, żeby mogli poszukać znaczeń terminów, które sprawiają im trudność, bądź po prostu ich nie pamiętają). Następnie wskazujemy, która osoba zaczyna (np. można powiedzieć, że zaczyna osoba, która jest najstarsza/najmłodsza w grupie – to pozwoli się też szybko zintegrować) i zgodnie z ruchem wskazówek zegara kolejne osoby próbują naprowadzić innych na termin znajdujący się na karcie, bez używania słów poniżej. 
Wersja 2. Odwrócone Taboo – wykorzystanie materiału do utrwalenia pojęć. Uczeń – odwrotnie niż w taboo – ma wykorzystać wszystkie terminy, które są pod hasłem. Inni zgadują. Dzięki temu uczniowie uczą się definiowania pojęć, tworzenia zdań i poszerzają swój zasób słownictwa.

-> Elementy rywalizacji: osoba, która zgadnie termin, zabiera kartę jako punkt – pod koniec zajęć można zapytać, kto ile ma kart.
-> Jeżeli nikt nie jest w stanie odgadnąć hasła, można polecić uczniowi, żeby na razie odłożył kartę i później, razem z innymi osobami w grupie, spróbował podjąć refleksję, czemu akurat to hasło sprawiło trudność.

Oczywiście wersji jest mnóstwo – najważniejsze, żeby zrealizowała Twój cel dydaktyczny 🙂

Co zawiera materiał?
W pliku znajdują się w sumie 104 hasła, które uwzględniają najważniejsze terminy z epok, ale także imiona niektórych bohaterów, nazwy lektur i autorów. Na jednej stronie jest 8 kart. Dzięki takiej ilości nauczyciel może wybrać sobie terminy, które uważa za istotne, i nie musi korzystać z tych, które nie były wprowadzane na lekcjach. 
Romantyzm – 40 haseł
Pozytywizm – 32 hasła
Młoda Polska – 32 hasła

🙂

Kategorie ogólne Szkoła ponadpodstawowa
Klasa/wiek Szkoła ponadpodstawowa
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 14
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

klaudia-g

Jestem nauczycielem języka polskiego, logopedą, tutorem, trenerem. Od siedmiu lat pracuję w edukacji, w której wdrażam oraz rozwijam filozofię myślenia krytycznego, wykorzystując różne narzędzia i metody. Swoją rolę w nauczaniu określam jako bycie mentorem, przewodnikiem stawiającym na partnerską relację z uczniem. Uwielbiam tworzyć lekcje interdyscyplinarne, które pozwalają uczniowi szerzej spojrzeć na otaczającą go rzeczywistość.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *