Skarb syren – Gra planszowa

Materiał cyfrowy

Skarb syren to gra planszowa dla 2-3 graczy. Zadaniem każdego z nich jest wypłynięcie z głębin i zdobycie skarbu. Gra ćwiczy umiejętność rozróżniania prawej i lewej strony.

Liczba graczy:

  • dowolna (najlepiej 2-4)

Ta gra planszowa może służyć do nauki:

  • porównywania liczb
  • planowania
  • podejmowania decyzji
  • radzenia sobie z porażką

Ta gra planszowa wymaga dodatkowo:

  • Pionki: 1 szt. dla każdego gracza
  • Kostki: 1 specjalna (3 ścianki z napisem „prawy” lub literą „P” i 3 ścianki z napisem „lewy” lub literą „L”) lub moneta z literami L i P.
  • Żetony/Karty: tak, ale tylko do modyfikacji logopedycznej (dołączone do gry)

Powiązane Święta kalendarzowe i wydarzenia:

  • Europejski Dzień Morza (20 maja)
  • Światowy Dzień Morza (27 września)

Zasady gry:

Gra „Skarb syren” wymaga przygotowania specjalnej kostki: 3 ścianki z napisem „prawo” (lub literą P) oraz 3 ścianki z napisem „lewo” (lub literą L). W tym celu można na zwykłej kostce napisać niezmywalnym flamastrem odpowiednie litery lub nakleić napisy na sześcienny klocek. Można też użyć monety czy żetonu podpisując P na awersie a L na rewersie.

W grze wszyscy gracze stają się syrenami. Każdy ma za zadanie dotarcie do legendarnego skarbu znajdującego na powierzchni morza. Zwykłe ryby nie stanowią zagrożenia dla syren, wiec z pola z takim obrazkiem zawsze trafia się bliżej powierzchni (do góry). Rekiny bywają groźne, więc przy braku szczęścia gracz może być zmuszony do pójścia drogą, która oddali go od upragnionej powierzchni.

Wszyscy gracze siadają z jednej strony stołu/gry. Ułatwi to sprawdzanie prawidłowości wybranego kierunku (u wszystkich graczy lewa i prawa strona kartki będzie w tym samym miejscu). Gra rozpoczyna się od ustawienia pionków na polu „start”. Następnie kolejno rzucają kostką i sprawdzają, w którym kierunku trzeba przesunąć pionek. Przesuwają go do kolejnego pola po jednej z linii wychodzących do góry (z pola, na którym stoją). W przypadku pola z rekinem może się zdarzyć, że choć linia początkowo idzie do góry to jej koniec będzie się znajdował niżej. Gra kończy, gdy pierwszy gracz dotrze do wyspy ze skarbem.

Gra stworzona z wykorzystaniem grafiki na licencji Public Domain z openclipart.org

Sugerowana Modyfikacja Logopedyczna

Grę można w łatwy sposób przystosować grę do ćwiczenia różnicowania głosek z różnych szeregów. W tym celu określamy głoski do rozróżniania wpisując je do kwadracików na górze głównej planszy. W ten sposób ustalamy dodatkową zasadę do gry – zamiast rzucania kostką będzie losowanie kartoników. Np. różnicując „s” i „sz” mówimy dzieciom, że mowa syren jest inna od naszej i jeśli twoja syrenka w swojej kolejce usłyszy „s” to będzie musiała skręcić w prawo. Jeśli usłyszy „sz” to będzie musiała skręcić w lewo. Poniżej zamieszczam przykładowe karty dla głosek „s” i „sz”. Do gry dołączone są też puste karty, aby każdy mógł wpisać użyć potrzebnych mu słów czy sylab.

Kategorie ogólne Przedszkole
Klasa/wiek 5-6 lat, 6-7 lat, Klasa 1
Przedmiot
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag
Instrukcja

basiowegry

Jestem nauczycielem wychowania przedszkolnego. Na co dzień pracuję w przedszkolu integracyjnym w Warszawie. Poza tym udostępniam za darmo materiały w ramach projektu edukacyjnego Basiowe Gry Planszowe. Ponadto jestem redaktorem naczelnym dwumiesięcznika CZAS DZIECIŃSTWA na łamach, którego prezentowane są praktyczne porady dla rodziców, wychowawców i terapeutów dzieci w wieku przedszkolnym.

Musisz się zalogować i musiałes pobrać ten plik, aby wysłać recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.