Koń by się uśmiał – prosty i skuteczny sposób na HISTORIĘ dla klas IV.
Koń by się uśmiał, czyli historia z przymrużeniem oka, to propozycja dla wszystkich tych, którzy szukają ciekawego pomysłu na nauczanie i uczenie się historii. Uczeń staje się detektywem, który poprzez analizę dostępnych materiałów tworzy spójną, kreatywną notatkę graficzną na temat konkretnej postaci.
Największą trudność w uczeniu się sprawia dzieciom selekcja materiału, określenie najważniejszych treści. Dzięki eBookowi „Koń by się uśmiał, czyli historia z przymrużeniem oka”, nauka staje się zabawą, a sam uczeń rozwija umiejętność efektywnego czytania, przetwarzania, przyswajania i zachowywania potrzebnej wiedzy. Pozycja stanowi alternatywę dla typowych podawczych form przekazywania informacji. Odpowiada na potrzeby zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i tych potrzebujących wsparcia.
Co zawiera książka?
Publikacja składa się z pięciu części. Pierwsza przedstawia postaci historyczne, ujęte w humorystycznej formie. Wygłaszane przez nie treści, czy też towarzyszące im opisy nawiązują do ich dziejów i pozwalają rozpoznać ich tożsamość. Druga część, to szarfy, w których zapisujemy tytuł, temat tworzonej grafonotki, czyli notatki graficznej. Kolejny moduł zawiera ramki, pudełka, w które należy wpisać najistotniejsze informacje dotyczące omawianej postaci. Jeśli uznamy, że postać sama chciałaby coś jeszcze dodać na swój temat, możemy wykorzystać do tego dymki dialogowe umieszczone w czwartej części e-booka. Możemy również skrócić czas pracy nad charakterystyką postaci i wypełnić gotową, zintegrowaną graficznie kartę pracy.
A jak pracować z książką?
Krok pierwszy:
Rozpoznaj postać lub postaci na grafice. Zwróć uwagę na wypowiedzi w dymkach. Zastanów się, dlaczego użyte zostały takie słowa.
Krok drugi:
Wytnij szarfy. Zapisz w nich imię i nazwisko lub przydomek postaci. Umieść szarfę nad grafiką.
Krok trzeci:
Zastanów się, co wiesz o postaciach z grafiki. Najważniejsze informacje zapisz w pudełkach. Używaj słów kluczy, punktorów. Gotowe pudełka rozmieść wokół postaci.
Krok czwarty:
Być może postacie z grafiki chciałyby coś jeszcze od siebie dodać? Możesz zapisać treść w dymkach dialogowych.
Jeśli wszystkie elementy notatki są już uzupełnione, naklej je na kolorową kartkę. Mogą wystawać poza granice tła. Jeśli chcesz, by materiały posłużyły Ci na dłużej, zalaminuj je po wycięciu. Pisz ścieralnymi mazakami. Z łatwością poprawisz ewentualny błąd.
Możemy wydrukować same plakaty i stworzyć galerię postaci historycznych.
Zaprezentowana metoda nauki historii opiera się na zasadach myślenia wizualnego. Różni się jednak znacząco od dostępnych na rynku notatek graficznych, czy kart pracy utrzymanych w duchu skechnotingowym tym, że oddaje uczniowi prawo do decydowania o ważności informacji zapisanych w grafonotce. Dzięki procesowi analizy treści, dziecko już na etapie selekcji danych uruchamia mechanizm przetwarzania informacji, który jest niezbędny do skutecznej nauki. Zastosowanie skojarzeń wizualnych wzmacnia efektywność kodowania wiedzy w pamięci.
Praca z e-bookiem przygotowuje uczniów do logicznego i krytycznego myślenia. Zwiększa ich samodzielność, zapewnia aktywny udział w przetwarzaniu niezbędnej wiedzy. Pobudza kreatywność, utrzymuje zainteresowanie, skupienie i koncentrację.
Korzyści:
- rozwinięcie umiejętności selekcjonowania, przetwarzania, przyswajania i zachowywania potrzebnej wiedzy,
- rozwój logicznego i krytycznego myślenia,
- zwiększenie samodzielności pracy i odpowiedzialności za własny proces uczenia się,
- pobudzenie kreatywności – większa łatwość w generowaniu pomysłów
- łatwiejsze rozwiązywanie sytuacji problemowych
- wyższy poziom utrzymania koncentracji,
- bardziej efektywne zapamiętywanie oparte na metodach skojarzeniowych
GALERIA |
|
Kategorie ogólne | Szkoła podstawowa (klasy 4-8) |
Klasa/wiek | Klasa 4 |
Przedmiot | Historia |
Dokumenty | |
Pliki graficzne | |
Pliki wideo | |
Pliki audio | |
Download Tag | edukacja zdalna, gazetka, karta pracy, karty obrazkowe, notatka graficzna, plakat, pomocedydaktyczne, Stacje zadaniowe |
Instrukcja | |
Liczba stron wraz z stroną tytułową | |
Czy materiał zawiera odpowiedzi? | |
Przeznaczenie materiału | |
Dodatkowe notatki dla rodzica | |
Średni czas aktywności | |
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności |
Recenzje
By Anna on
Polecam to ludyczne utrwalenie materiału. Moi uczniowie polubili tę formę powtórki.
Dla 26 z 49 osób ta recenzja była pomocna.
Pomóż innym użytkownikom znaleźć najbardziej pomocne recenzje
Czy ta Recenzja jest pomocna? TAK NIE
Napisz recenzję
Zostaw swoją odpowiedź Anuluj odpowiedź