Z czego zasłynęli, kim byli? Dynastia Piastów w Polsce (Kto ma?)

Materiał cyfrowy

Gra dedykowana jest uczniom klasy 5 szkoły podstawowej. Składa się z kart, na których zamieszczono 26 pytań dotyczących 26 osób, które odegrały decydującą rolę lub zapisały się znacząco w średniowiecznej historii Polski. Podstawową grupą są kolejni władcy – począwszy od legendarnych przodków Mieszka I i skończywszy na Ludwiku Węgierskim, będącym wnukiem Władysława Łokietka. Pytania sformułowane są w sposób naprowadzający na właściwą odpowiedź, więc gra powinna sprawiać przyjemność nawet słabszym uczniom. Gdyby jednak pojawiły się trudności, to do talii kart dołączony jest pakiet kontrolny zawierający zestawienie pytań z właściwymi odpowiedziami (dla ułatwienia – numer pytania znajduje się w rogu każdej z kart). Gra może stanowić doskonałe wypełnienie luźnej lekcji powtórzeniowej, sprawdzającej wiedzę podstawową w zakresie programu nauczania historii w klasie 5.

Liczba osób w klasie nie musi odpowiadać liczbie kart w talii: jeśli klasa jest mniej liczna, można rozdać dodatkowe karty osobom losowo wybranym, albo chętnym lub wskazanym przez nauczyciela. W talii znajdują się wzorniki jokerów, które można wydrukować, jeśli dzieci w klasie jest więcej niż 26. Wówczas osoba, której rozdano jokera jest obserwatorem gry. Jedna rozgrywka trwa od 10 do 15 min., więc w ciągu całej lekcji można rozegrać około 3 partii. Po takim powtórzeniu można mieć pewność, że wychowankowie zapamiętali dokładnie kto był kim w okresie, którego dotyczą karty.

Grę rozpoczyna uczeń rozdający karty. Zostawia sobie jedną i odczytuje z niej pierwsze pytanie, rozpoczynając od słów ,,kto ma?”. Pozostali uczniowie studiują odpowiedzi na swoich kartach. Dziecko, na którego karcie znajduje się odpowiednia informacja mówi ,,ja mam” i podaje odpowiedź. Następnie czyta pytanie ze swojej karty dotyczące następnej postaci historycznej. Odpowiedź na ostatnie pytanie za każdym razem znajduje się na karcie osoby, która rozpoczęła grę.

Zabawę można też zorganizować w domu. W tym celu rozkładamy karty na podłodze treścią do spodu. Pierwszy gracz losuje kartę i ją odwraca, kolejni gracze odwracają sukcesywnie pozostałe karty. Jeśli znajdą właściwą odpowiedź układają na pierwszej karcie i szukają odpowiedzi do następnego pytania. Karty, które zostały już odwrócone działają jak wszystkie gry ,,memory”. Można też zabierać karty z odgadniętymi odpowiedziami – wówczas wygrywa ten, komu udało się zebrać ich najwięcej.

Wesołej przygody!

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 5
Przedmiot Historia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 6
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica UWAGA! Zalecam wydrukowanie kart na grubszych kartkach A4 lub po wydrukowaniu naklejenie ich na kartoniki. Podczas drukowania proszę w ustawieniach drukarki wybrać opcję ,,dopasuj do strony”.
Średni czas aktywności do 15 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

skutecznik historyczny

Mam doktorat humanistyczny i pracuję naukowo, a prywatnie jestem matką, która stara się możliwie najskuteczniej pomóc córce w wypełnianiu obowiązków szkolnych. Zbieram więc doświadczenia w zakresie edukacji na poziomie szkoły podstawowej, starając się uczynić wiedzę z historii najbardziej przyswajalną dla mojego dziecka. W ubiegłym roku szkolnym, tak jak w poprzednich latach, uczyło się z przygotowanych przeze mnie notatek. Nie było oceny niższej niż celujący 🙂

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *