Zadania tekstowe – Myśląca Klasa

Materiał cyfrowy
Strona tytułowa materiału dydaktycznego 'Zadania tekstowe - Myśląca Klasa'. Ilustracja przedstawia dzieci pracujące w grupach, w skupieniu nad zadaniami matematycznymi.

Materiał, który chcę zaproponować, zawiera zestaw dwudziestu sześciu tekstowych zadań matematycznych, dobrze pasujących do pracy metodą Petera Liljedahla – Myśląca Klasa. Poziom trudności jest dostosowany do wieku wczesnoszkolnego, a zadania pochodzą z mojej praktyki nauczycielskiej. Teksty można także wykorzystać, pracując innymi metodami.

Czym jest Myśląca Klasa?
To aktywizujący sposób pracy, stosowany podczas wybranych lekcji matematyki, oparty na wieloletnich badaniach. W moim odczuciu jest to całkowite przeciwieństwo „cichych” lekcji matematyki.

Jak pracować?
Scenariusz jest zazwyczaj taki sam. Kilka razy w miesiącu przerywamy pracę z programowymi podstawami matematyki. Organizujemy dzieci w trzyosobowe, losowo dobrane grupy. Pierwsza wylosowana osoba w każdej grupie otrzymuje rolę lidera. Zapewniamy przestrzeń do pracy, przedstawiamy zadanie do rozwiązania i określamy czas przeznaczony na jego wykonanie. Następnie aktywność przejmują grupy, a my ograniczamy się do roli życzliwego obserwatora. Po upływie wyznaczonego czasu przychodzi pora na prezentacje i dyskusje.

Jakie istnieje ryzyko?
Wszystkie grupy chcą przedstawić swoje pomysły, a my zdajemy sobie sprawę, że lekcja ma swoje ograniczenia czasowe.

Dlaczego warto pracować z Myślącą Klasą?
Największą wartością jest pobudzanie uczniów do  myślenia, aktywnej pracy oraz wzmacnianie ich pozytywnego nastawienia do matematyki. Uczniowie wierzą we własne siły oraz w siłę grupy.

Metoda wymaga pewnych przygotowań (w internecie istnieje wiele publikacji na ten temat), a jednym z niezbędnych elementów są konkretne zadania do rozwiązania. Powinny to być teksty, które pobudzają do dynamicznego myślenia, rozmów, dyskusji i wzajemnego uczenia się. Dlatego proponuję zestaw przetestowanych zadań, gotowych do wydrukowania i wykorzystania. Wśród zadań znajdują się również takie, których nie wszystkim grupom udało się poprawnie rozwiązać. Jednak błędy w tej metodzie są bardzo cenne – to właśnie one pobudzają pracę mózgu. Zatem klasa myśli!

Na początku mojego materiału znajduje się krótki konspekt metody wraz z obrazami przedmiotów potrzebnych do realizacji.

Źródło materiału wizualnego: licencja Canva

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 1-3)
Klasa/wiek Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3
Przedmiot Matematyka
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 17
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Nie
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica Materiał ten można także wykorzystać w domu – do wspólnego rozwiązywania w parach, zabaw w grupach, a nawet jako bazę do przeprowadzenia domowego konkursu matematycznego.
Średni czas aktywności do 15 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności Czas 15 minut dotyczy wyłącznie samego procesu rozwiązywania zadania. Pozostała część lekcji będzie przeznaczona na prezentację, analizę i samoocenę grup.

malgar

Jestem polską nauczycielką z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w nauczaniu w szwedzkiej szkole podstawowej. Posiadam podwójne wykształcenie pedagogiczne: polskie i szwedzkie. Specjalizuję się w edukacji wczesnoszkolnej – dziedzinie, która, choć zbieżna z polskim systemem, ma swoje unikalne cechy.  Wybieram i proponuję sprawdzone metody, które dają widoczne rezultaty i cieszą się popularnością wśród dzieci. Szczególną wagę przywiązuję do nauczania kooperatywnego oraz rozwijania umiejętności matematycznych.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *