Anna Staręga – nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie, wieloletni trener efektywnego uczenia się opartego na naturalnych predyspozycjach dziecka, konsultant w obszarze metod efektywnej nauki, grafonoter.
Jestem nauczycielem historii. Jak zaczynałam swoją zabawę z edukacją, wydawało mi się, że będę uczyć najciekawszego przedmiotu pod słońcem. Szybko okazało się, że uczniowie nie podzielają mojego entuzjazmu. Zaczęłam więc szukać przyczyny. Okazało się, że ich dotychczasowa przygoda z historią oznaczała konieczność wkuwania na pamięć dat, zagadnień. Byłam przerażona... Ja takiej historii też bym nienawidziła. Opracowałam więc projekt, którego celem było nauczyć dzieciaki rozumieć historię. Uczyliśmy się nie tyle samego materiału, co sposobów na zrozumienie poszczególnych treści i wiązanie faktów. Tak powstał projekt 5 KROKÓW DO SKUTECZNEJ NAUKI. Później zauważyłam, że moim uczniom jest łatwiej rozwijać umiejętności historyczne (analiza, wnioskowanie, łączenie faktów, ulokowanie wydarzenia w czasie) jeśli tłumacząc trudniejsze zagadnienia, wzbogacam je prostymi rysunkami. Okazało się, że działały jak supły pamięci. Zaczęłam więc tworzyć GRAFONOTKI Z HISTORII, czyli notatki oparte o zasady myślenia wizualnego. A później już poszło samo - powstał metodownik, czyli zbiór metod na skuteczną naukę historii. Zaczełam się zastanawiać, czy moje sposoby są zarezerwowane wyłącznie dla historii, czy można je wykorzystać szerzej. Na to pytanie odpowiedzieli mi sami uczniowie, przynosząc np. grafonotki z innych przedmiotów. Pomyślałam, że skoro metody są uniwersalne warto byłoby się nimi podzielić. I tak narodziło się moje dziecko - Akademia Kreatywności. Projekt w którym uczę, jak się uczyć. Książka „Koń by się uśmiał, czyli historia z przymrużeniem oka”, to kolejny pomysł na zaciekawienie uczniów przedmiotem, konkretna propozycja skutecznej nauki.