Notatki graficzne BIOLOGIA klasa 7 szkoła podstawowa

Materiał cyfrowy

Notatki graficzne dla klasy 7 szkoły podstawowej zaktualizowane według najnowszych zmian w podstawie programowej 2024 r. To ponad 100 stron notatek A4 w formacie PDF do każdego działu. Notatki są zróżnicowane pod względem koloru (kolorowe i czarno białe) oraz stopnia wypełnienia (wypełnione, z lukami, same grafiki) aby każdy nauczyciel, rodzic i uczeń miał szeroki wybór. Notatki zawierają treści realizujące bezpośrednio zagadnienie z podstawy programowej. Notatki dotyczą zagadnień:

1. Skóra. Uczeń:

  • przedstawia funkcje skóry;
  • rozpoznaje elementy budowy skóry (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz określa związek budowy tych elementów z funkcjami pełnionymi przez skórę;
  • podaje przykłady chorób skóry (grzybice skóry, czerniak) oraz zasady ich profilaktyki;

2. Układ ruchu. Uczeń:

  • rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn;
  • przedstawia funkcje kości; określa cechy budowy fizycznej kości
  •   przedstawia rolę i współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w wykonywaniu ruchów;
  •  podaje zasady profilaktyki skrzywień kręgosłupa.

3. Układ pokarmowy i odżywianie się. Uczeń:

  •       rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy układu pokarmowego; przedstawia ich funkcje
  • podaje przykłady chorób układu pokarmowego (WZW A, WZW B, WZW C, rak jelita grubego) oraz zasady ich profilaktyki

4. Układ krążenia. Uczeń:

  • rozpoznaje elementy budowy układu krążenia (na schemacie, rysunku, według opisu itd.) i przedstawia ich funkcje;
  • analizuje krążenie krwi w obiegu małym i dużym;
  •  przedstawia rolę głównych składników krwi (krwinki czerwone i białe, płytki krwi, osocze);
  •  wymienia grupy krwi układu AB0 i Rh
  •  przedstawia zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia tętniczego

5. Układ odpornościowy. Uczeń:

  • wskazuje lokalizację (na schemacie, rysunku, według opisu itd.) węzłów chłonnych oraz określa ich funkcje;
  •  rozróżnia odporność wrodzoną i nabytą

6. Układ oddechowy. Uczeń:

  • rozpoznaje elementy budowy układu oddechowego (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) i przedstawia ich funkcje oraz określa związek budowy tych elementów z pełnioną funkcją;
  • przedstawia mechanizm wentylacji płuc (wdech i wydech);
  • analizuje przebieg wymiany gazowej w tkankach i w płucach;

7. Układ moczowy i wydalanie. Uczeń:

  •  przedstawia istotę procesu wydalania i podaje przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka (mocznik, dwutlenek węgla) oraz wymienia narządy biorące udział w ich wydalaniu;
  • rozpoznaje elementy układu moczowego (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje;
  •  podaje przykłady chorób układu moczowego (zakażenia dróg moczowych, kamica nerkowa) oraz zasady ich profilaktyki;
  • przedstawia znaczenie badania moczu w diagnostyce zakażeń układu moczowego, kamicy nerkowej i cukrzycy.

8. Układ nerwowy. Uczeń:

  •  rozpoznaje elementy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz określa ich funkcje;

9. Narządy zmysłów. Uczeń:

  •  rozpoznaje elementy budowy oka (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje w powstawaniu obrazu;
  •  rozpoznaje elementy budowy ucha (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje;
  • opisuje wpływ hałasu na zdrowie człowieka;
  • przedstawia rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku; wskazuje umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom

10. Układ dokrewny. Uczeń:

  • wymienia gruczoły dokrewne (przysadka, tarczyca, trzustka, nadnercza, jądra i jajniki); wskazuje ich lokalizację i podaje nazwy hormonów wydzielanych przez nie (hormon wzrostu, tyroksyna, insulina, glukagon, adrenalina, testosteron, estrogeny i progesteron) oraz przedstawia rolę tych hormonów;

11. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:

  •  rozpoznaje elementy budowy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego (na schemacie, według opisu itd.) oraz podaje ich funkcje;

IV. Homeostaza. Uczeń:

  • analizuje współdziałanie poszczególnych układów narządów w utrzymaniu niektórych parametrów środowiska wewnętrznego na określonym poziomie (temperatura, ilość wody w organizmie);
Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 7
Przedmiot Biologia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 101 lub więcej
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Twoje dziecko może oglądać film i uzupełniać notatkę o najważniejsze treści biologiczne. Ten sposób sprawdził się już u setek uczniów. Zapraszam <3
Średni czas aktywności ponad 120 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Jeden film trwa średnio 10 minut i pozwala na uzupełnienie jednego całego tematu. Uczeń wybiera stopień wypełnienia notatki dzięki czemu może wpisywać pojedyncze słowa w luki zdań lub też całe zdania i własne dopiski.

Sylwia Gręba

Nauczycielka biologii. Ukończyła studia magisterskie na wydziale biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Przez kilka lat związana z publiczną szkołą podstawową. Korepetytorka. Autorka notatek dla uczniów i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli. Współtwórca i współwłaściciel platformy kursów online dla nauczycieli – KREOTEAM. Ambasador systemu NEON współpracuje z wydawnictwem Nowa Era. Posiada własną stronę internetową, na której dzieli się swoimi pomysłami na realizację treści biologicznych i notatkami zarówno z uczniami jak i nauczycielami. "Serdecznie zapraszam" <3

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *