Poznajcie Olę Jakubczak i Dorotę Walter, dwie niesamowite dziewczyny, które stworzyły wyjątkowo przyjazną przestrzeń, nie tylko dla uczniów.
Dziewczyny bardzo się cieszę, że przyjęłyście zaproszenie do rozmowy.
Wasza nazwa „Przestrzeń Pozytywnej Edukacji” brzmi obiecująco z wielu względów. Powiedzcie jak to się zaczęło, skąd zrodził się pomysł na tego typu działalność?
O: Całe swoje zawodowe życie uczyłam matematyki, a ponad dwa lata temu zaczęłam własną działalność, prowadząc lekcje indywidualne. Po niecałym roku zapragnęłam stworzyć kurs maturalny i dla ósmoklasistów.
D: I zgłosiłaś się do mnie, a ja akurat kończyłam macierzyński i zastanawiałam się co dalej. Wcześniej znałyśmy się ze szkoły, gdzie wiele lat razem pracowałyśmy i uczyłyśmy matematyki.
O: Najpierw stworzyłyśmy kurs dla ósmoklasistów, ale współpraca nam szła super, dogadywałyśmy się praktycznie bez słów i bardzo chciałam ją kontynuować. Wtedy zrodził się pomysł grupowych zajęć stacjonarnych w Wejherowie. Tak, w wielkim skrócie, powstała Przestrzeń Pozytywnej Edukacji. Nazwa wzięła się stąd, że jestem edukatorką Pozytywnej Dyscypliny, ukończyłam Psychologię Pozytywną i jestem zafascynowana edukacją pozytywną i jej wpływem na uczniów i nauczycieli. Zarówno na zajęciach, jak i w naszych materiałach wykorzystujemy tę wiedzę, łącząc matematykę z samorozwojem, poznawaniem siebie, bazowaniem na mocnych stronach i docenianiem.
D: Prowadząc zajęcia, realizowałyśmy swój autorski program i tworzyłyśmy materiały dla naszych uczniów. Chciałyśmy, aby uczniowie poczuli, że lekcja matematyki nie musi być nudna i trudna, a z nauki można czerpać radość i satysfakcję.
O: Zaczęłyśmy się dzielić naszymi materiałami z innymi nauczycielami w Internecie, wtedy skontaktowała się z nami jedna z założycielek Złotynauczyciel.pl. I tak to się wszystko zaczęło. Teraz mamy już ponad setkę materiałów darmowych i płatnych, dzięki którym nauczyciele mogą poprowadzić ciekawe i angażujące lekcje matematyki. Wszystkie materiały testujemy z naszymi uczniami w Przestrzeni i podążamy za ich sugestiami przy tworzeniu kolejnych.
Sposób, w jaki pracujecie oraz materiały, które tworzycie są z całą pewnością niebanalne i nowatorskie. Do kogo jest skierowana Wasza oferta i co w niej jest wyjątkowego?
D: Dziękujemy za te słowa, bardzo się staramy, aby materiały były ciekawe, a z drugiej strony, aby nauczyciele nie musieli poświęcać dużo czasu na przygotowanie zajęć, bo wiemy, ile pracy wymaga zawód nauczyciela. Karty pracy są wygodne i łatwe do drukowania i kserowania. Często nasze materiały są w dwóch wersjach: kolorowej i czarno-białej, na A4 i A5. Tak, aby wystarczyło kliknąć „drukuj”, a potem „kseruj”, bez konieczności pomniejszania, przekręcania itd. .
O: Tworzenie każdego materiału to większy proces. Część pomysłów tworzymy wspólnie, ale większość pracy wykonuje Dorota. To ona spędza setki godzin przed komputerem, aby wszystko było ciekawe, przejrzyste i realizowało podstawę programową. Potem wszystkie realizacje przegadujemy, poprawiamy, sprawdzamy i dopiero wtedy trafiają na stronę Złotynauczyciel.pl.
D: Największa część naszych materiałów jest skierowana do nauczycieli klas 4 – 8, z przewagą klas 7 i 8. Ale nauczyciele szkół średnich również znajdą coś dla siebie.
Wiem, że byłyście nauczycielkami matematyki w szkole, powiedzcie proszę, czy Waszym zdaniem zachodzą już jakieś zmiany w postrzeganiu nauczania tego przedmiotu? Co według Was funkcjonuje już wystarczająco, a co w obecnym systemie powinno ulec zmianie?
O: Zauważamy, że coraz więcej nauczycieli korzysta z innych materiałów i pomocy dydaktycznych, a nie używa tylko podręcznika. Nauczyciele widzą, że taka podręcznikowa nauka często uczniów nudzi, coraz trudniej jest utrzymać ich uwagę i chcą poznać angażujące metody uczenia oraz sposoby motywowania uczniów. Często piszą do nas i pytają o polecane książki, gry, strony do nauki. Zauważają, że oceny to nie wszystko, że poza wiedzą liczą się także kompetencje.
D: Na naszych zajęciach zauważamy, że uczniowie dużo efektywniej i chętniej się uczą, gdy pracują w grupach, w ruchu, przez zabawę, doświadczanie, próbowanie.
A to się przekłada na zwiększenie ciekawości, chęci do nauki oraz ich wyniki egzaminu. Super byłoby, gdyby do polskich szkół wróciła zabawa, radość uczenia się, współpraca i zastąpiła skupienie na podręczniku i testowaniu.
O: Cudownie byłoby, gdyby na lekcji pracowali uczniowie, to na nich skupiała się odpowiedzialność, mieliby szansę wyboru działań, a nauczyciele towarzyszyli im w tym procesie. Uczniowie mają dużo do zaoferowania i warto dać im szansę się wykazać.
Na Platformie Złoty Nauczyciel znajdziemy sporo Waszych materiałów. Które z nich poleciłybyście szczególnie nauczycielom? Wiecie, taki Must Have, dzięki któremu nauczyciel wzbudzi zainteresowanie, a kto wie, może i odczaruje myślenie o matematyce?
O: Zarówno ja, jak i uczniowie uwielbiamy stacje zadaniowe, to połączenie ruchu, chęci dotarcia do celu i matematyki, sprawdza nam się świetnie. Z kart pracy polecam też kodowanki. Dla nauczyciela są bardzo wygodne, bo wystarczy je skserować, a uczniowie nawet nie wiedzą, kiedy robią wiele przykładów, chcąc zobaczyć, jaki obrazek powstanie.
D: Świetne są też escape booki, czyli małe książeczki z różnymi zadaniami i zagadkami, na każdej stronie, których poszczególne rozwiązania tworzą hasło na końcu. Magia polega na tym, że jest to wydruk jednej strony i uczniowie sami, podążając za instrukcją, składają taką książeczkę. I kolejny raz, to uczniowie pracują na zajęciach, a nauczyciel im towarzyszy. Akurat teraz mamy w naszej ofercie nowego świątecznego escape booka w dwóch wersjach wiekowych (dla klasy 4 – 8).
O: Oooo, jeszcze mi się przypomniało, jak chętnie uczniowie pracują z kartami do gry z równań i wyrażeń algebraicznych. Mają one wiele zastosowań i można przeprowadzić różne lekcje z nimi. Są świetne do pracy indywidualnej, w parze, czy grupie.
D: A podstawą naszej pracy na zajęciach dla ósmoklasistów jest nasz zbiór zadań zgodny z wymaganiami egzaminacyjnymi.
Wasza praca i zaangażowanie są widoczne każdego dnia na Waszym profilu, jesteście bardzo kreatywne, zdradzicie nam plany na kolejny rok?
O: W dalszym ciągu będziemy się dokształcać, brać udział w różnych szkoleniach, warsztatach, kursach i konferencjach, aby pogłębiać wiedzę, szukać nowych pomysłów i inspiracji. Głównie poszerzamy wiedzę ze sposobów efektywnego uczenia się, neurodydaktyki, grywalizacji, specyficznych trudności w nauce, a nawet grafiki.
D: Z wykształcenia jestem nauczycielką fizyki i kusi mnie, aby rozszerzyć naszą działalność o materiały z tego przedmiotu. Już jeden się pojawił w sklepie. Kolejnym planem jest połączenie matematyki (a konkretnie zadań egzaminacyjnych) z grywalizacją. Wstępny pomysł już jest i dojrzewa we mnie.
O: Wnikliwi obserwatorzy pewnie już zauważyli, że zaczęłam prowadzić szkolenia i warsztaty dla nauczycieli z efektywnych metod pracy z uczniami, motywacji, psychologii pozytywnej. W przyszłym roku na pewno będzie ich więcej.
D: Jedno jest pewne, nie będziemy się nudzić! Poza zaplanowanymi rzeczami jesteśmy otwarte na zmiany, nowości i współpracę.