Skąd się wzięły nazwy miesięcy – karty

Materiał cyfrowy

Przedstawiam pomoc dydaktyczną, która dotyka zagadnień językowych, a mianowicie nazw miesięcy. Czy jesteście pewni, skąd wzięła się na przykład nazwa miesiąca: styczeń, luty? Zastanawialiście się nad etymologią tych słów?

Przygotowałam 12 kart A4 w przyjemnej dla oka, pastelowej grafice, związanej z przyrodą. Na każdej z nich wypisałam nazwę mięsiąca oraz wytłumaczyłam w przystępny sposób jej pochodzenie. Dodatkowo wypisałam dawne, staropolskie nazwy wszystkich miesięcy.

Karty te mogą posłużyć jako element gazetki szkolnej (można powiesić dany miesiąc obok kalendarza). Jest to także dobry materiał do czytania ze zrozumieniem. Można rozdać karty uczniom i poprosić ich, by wytłumaczyli na podstawie treści nazwę miesiąca. Wcześniej możemy zapytać dzieci, czy mają pomysły, skąd wzięła się dana nazwa. Może napiszą na ten temat jakąś historię/mit?

Dodatkowo przygotowałam także mniejsze karty – prostokątne fiszki. Na nich umieściłam same nazwy miesięcy. Są trzy rodzaje fiszek:

1. z grafiką odpowiadającą nazwie danego miesiąca i nazwą współczesną;

2. z grafiką odpowiadającą nazwie danego miesiąca i nazwą dawną/staropolską;

3. z nazwą dawną – bez grafiki.

Karty te można wykorzystać jako wprowadzenie do zajęć. Możemy rozdać uczniom fiszki z grafiką lub bez (w zależności od wieku/umiejętności grupy), by nakierować ich, o czym będziemy rozmawiać.

Fiszki nadadzą się także jako gra typu memo. Na ich podstawie możemy także zadziałać słowotwórczo – pokazując budowę słowotwórcza danego miesiąca. Pomysłów może być wiele.

Format PDF, 15 stron do wydruku.

źródło, skąd czerpałam informacje na temat nazw miesięcy to: polszczyzna.pl oraz powroty.gov.pl

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 1, Klasa 2, Klasa 3, Klasa 4, Klasa 5, Klasa 6, Klasa 7, Klasa 8
Przedmiot Język polski
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 15
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica
Średni czas aktywności do 45 min
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności

montepolski

Nauczycielka języka polskiego i historii. Jestem zwolenniczką edukacji alternatywnej, nastawionej przede wszystkim na dziecko. Tworzę kreatywne materiały do samodzielnej pracy dzieci na bazie pedagogiki M. Montessori, której filozofia jest mi bardzo bliska. W moich plikach znajdziecie także gry, które aktywizują i umilają uczniom naukę.

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *