Kami Kreatywnie: Czy można oswoić hejt?

Zapraszamy do przeczytania gościnnego wpisu na temat hejtu, którego Autorką jest „Kami Kreatywnie”. Materiały autorstwa Kami, możecie znaleźć klikając w ten LINK.

Jest ona nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i etyki z wieloletnim stażem, jednocześnie mamą trzech chłopców. W 2017 roku została laureatką nagrody „Nauczyciel Innowator”. Od stycznia jest również dyplomowaną arteterapeutką.

Kami Kreatywnie: Dzisiejszy post będzie bardziej osobisty, związany z sytuacją, która niedawno przytrafiła się mojemu dziecku. Podczas zabawy z jednym z ulubionych kolegów usłyszał, od niego, że nie będzie się z nim bawił, nie lubi go, bo jest gruby.  Zszokowało mnie to, a jego bardzo zabolało. Coraz młodsze dzieci używają mowy nienawiści, chyba nie bardzo zdając sobie sprawę co mówią  i jakie ma to konsekwencje. Dlatego właśnie pomyślałam, aby stworzyć zajęcia o hejcie, który dotyka coraz młodsze dzieci i niekoniecznie w Internecie. Warto jest również uświadomić, że  tolerancja działa w 2 strony, jeśli wymagamy jej od innych, sami akceptujmy to, co  może być dla nas odmienne. To, że coś akceptujemy nie oznacza, że musi nam się  to podobać, mamy prawo wyrazić swoją opinię, ale w taki sposób,  aby nie urazić drugiej strony. Pamiętajmy też  o tym, że  tak samo zaboli etykieta gruby jak i chudy, oraz o tym, że  przykład idzie od dorosłych,  tych najbliższych oraz tych co stanowią autorytety,  zastanówmy się  więc co mówimy przy dzieciach … Warto o tym rozmawiać. Zajęcia te są z elementami arteterapii.

Scenariusz

Temat: Czy można oswoić hejt?

Wiek uczestników: 7-10

Środki dydaktyczne: kartony z napisem HEJT, koperty z tekstami(scenkami sytuacyjnymi), karton A1 lub tablica, marker, kolorowe kartony, kredki, klej

Uczniowie siedzą w grupach 4-osobowym, każda grupa dostaje karton z napisem HEJT.

1.Na początku prowadzący rozmawia z dziećmi na temat znaczenia tego  słowa.

– Kto wie co znaczy to słowo?

– W jakich sytuacjach możemy mówić o hejcie?

– Czy doświadczyliście hejtu?

Następnie dzieci zapisują, jak najwięcej słów  rozpoczynających się jedną z liter słowa hejt. H, E, J, T.

https://drive.google.com/file/d/1bVyVapCbGDeS602TDGCbI07ZGkPtavrj/view?usp=sharing

2.Prowadzący czyta definicję

Hejt jest popularną formą negowania innych osób za ich poglądy, wygląd czy zachowanie.

(można rozszerzyć definicję, abyśmy czuli, że dzieci rozumieją)

3. Prowadzący rozdaje uczestnikom koperty, w środku każdej z nich jest tekst. Uczestnicy zastanawiają się nad tym

–   Jak pomóc 2 stronom, osobie hejtowanej oraz tej co hejtuje. 

– Dlaczego ktoś wypowiada takie słowa do innych, z czego to może wynikać. 

– Co  powiedzieć osobie, która doznała hejtu, jak wzmocnić jej poczucie wartości?

https://drive.google.com/file/d/1UTgfWpy4Rfr7OeoKo05pKJRw5k2kFQqL/view?usp=sharing

Przykładowe teksty w kopertach:

  •  Dzieci bawią się na podwórku.  W pewnym momencie jedno dziecko mówi do drugiego: „Nie lubię Cię, bo jesteś gruby…
  •   Dwie koleżanki rozmawiają, nagle jedna mówi do drugiej: Masz straszną bluzką, nie będę się z Tobą bawić.
  •  Dwóch kolegów gra w piłką w jednej drużynie, nagle jeden mówi do drugiego: „Jesteś najsłabszy ze wszystkich, nie będę Cię już lubił?
  • Dwie dziewczynki bawią się na podwórku, nagle jedna mówi do drugiej : Nie umiesz rysować, Twoje rysunki są brzydkie, nie będę się z Tobą bawić

4.  Następnie prowadzący dzieli tablicę na dwie części:

– DLACZEGO HEJTUJEMY

– CO POWIEDZIEĆ KOLEDZE, KTÓRY DOZNAŁ HEJTU

Uczestnicy podają swoje propozycje, prowadzący spisuje je.

5. Na koniec prowadzący mówi do uczestników: „Teraz kiedy wiemy już trochę więcej na temat hejtu, z czego on wynika, jak się czują osoby, które go doznają, możemy powiedzieć, że trochę go oswoiliśmy.  Weźcie kartony z napisem HEJT i podrzyjcie je na najmniejsze kawałki, ale żadnego z kawałków nie zgubcie. Następnie wybierzcie kolorowy karton,  zastanówcie się co można z tych kawałków stworzyć, coś co będzie symbolem dobra. Symbolem  walki z hejtem.  W ten sposób może uda się symbolicznie go  oswoić. Narysujcie obrys tego symbolu na kolorowym kartonie i wyklejcie go kawałkami, które podarliście

6. Refleksja

– Czy udało się oswoić hejt?

– Czym go oswoiliście?

– Co oznaczają Wasze symbole?

Motto zajęć : „Zło, dobrem zwyciężaj ” 🙂 

 Jeśli i Tobie spodobało się Drogi Czytelniku, miło mi będzie jeśli zostawisz po sobie komentarz.

 Zapraszam do grupy na Facebooku Nauczyciele etyki w edukacji wczesnoszkolnej Będziemy tam wymieniać się inspiracjami w tym zakresie:https://www.facebook.com/groups/1903110169883250/?ref=share

Zapraszamy na profil Autorki na naszej stronie Kami kreatywnie, oraz bloga kamikreatywnie.blogspot.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.