Notatki graficzne klasa 5 szkoła podstawowa

Materiał cyfrowy

Notatki graficzne dla klasy 5 szkoły podstawowej zaktualizowane według najnowszych zmian w podstawie programowej 2024 r. Jest to 70 stron A4 w formie PDF. Notatki są zróżnicowane pod względem koloru (kolorowe i czarno białe) oraz stopnia wypełnienia (wypełnione, z lukami, same grafiki) aby każdy nauczyciel, rodzic i uczeń miał szeroki wybór. Notatki zawierają treści realizujące 97% podstawy programowej plus bonusowe treści takie jak metoda naukowa oraz tkanki roślinne. Notatki dotyczą zagadnień:

I Organizacja i chemizm życia. Uczeń:

  • przedstawia hierarchiczną organizację budowy organizmów;
  • rozpoznaje (na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) podstawowe elementy budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) i przedstawia ich funkcje;
  • porównuje budowę komórki bakterii, roślin i zwierząt, wskazując cechy umożliwiające ich rozróżnienie;
  • przedstawia istotę fotosyntezy jako jednego ze sposobów odżywiania się organizmów (substraty, produkty i warunki przebiegu procesu) (bonus: jakie korzyści niesie proces fotosyntezy?)
  • przedstawia oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów)
  • przedstawia czynności życiowe organizmów. (na podstawie rysunków psiaka😊)

II Różnorodność życia.:

1. Klasyfikacja organizmów. Uczeń:

  • przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej;
  • przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do odpowiedniego królestwa;

2. Wirusy – bezkomórkowe formy materii. Uczeń:

  • uzasadnia, dlaczego wirusy nie są organizmami;
  •  przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS).

3. Bakterie – organizmy jednokomórkowe. Uczeń:

  • podaje miejsca występowania bakterii;
  • przedstawia czynności życiowe bakterii;
  • przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez bakterie (gruźlica, borelioza, tężec, salmonelloza);
  • wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka.

4. Różnorodność i jedność roślin:

1)  mchy – uczeń:

  • dokonuje obserwacji przedstawicieli mchów (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) i przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej,

2) paprociowe, widłakowe, skrzypowe – uczeń:

  • dokonuje obserwacji przedstawicieli paprociowych, widłakowych i skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) oraz przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej,

3) rośliny nagonasienne – uczeń:

  • przedstawia cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny,
  • rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych,
  • przedstawia znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka;

4) rośliny okrytonasienne – uczeń:

  • rozróżnia formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa),
  • dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe); rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat, owoc)
  • rozróżnia elementy budowy kwiatu i określa ich funkcje w rozmnażaniu płciowym,
  • rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew liściastych,
  • przedstawia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka;

5. Grzyby – organizmy cudzożywne. Uczeń:

  •  przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych);
  • wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów;
  • wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe);
  • przedstawia wybrane czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie)
  • przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka.

Zapraszam serdecznie <3 

Kategorie ogólne Szkoła podstawowa (klasy 4-8)
Klasa/wiek Klasa 5
Przedmiot Biologia
Dokumenty .pdf
Pliki graficzne .pdf
Pliki wideo
Pliki audio
Download Tag , , , , , , , , , , ,
Instrukcja
Liczba stron wraz z stroną tytułową 71 - 80
Czy materiał zawiera odpowiedzi? Tak
Przeznaczenie materiału dla nauczyciela, dla rodzica, dla ucznia (praca samodzielne)
Dodatkowe notatki dla rodzica Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Twoje dziecko może oglądać film i uzupełniać notatkę o najważniejsze treści biologiczne. Ten sposób sprawdził się już u setek uczniów. Zapraszam <3
Średni czas aktywności
Informacje dodatkowe dotyczące czasu aktywności Te notatki graficzne są spójne z filmami o tematyce biologicznej dostępnymi na YouTube na kanale Odwrócona Lekcja. Jeden film trwa średnio 10 minut i pozwala na uzupełnienie jednego całego tematu. Uczeń wybiera stopień wypełnienia notatki dzięki czemu może wpisywać pojedyncze słowa w luki zdań lub też całe zdania i własne dopiski.

Sylwia Gręba

Nauczycielka biologii. Ukończyła studia magisterskie na wydziale biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Przez kilka lat związana z publiczną szkołą podstawową. Korepetytorka. Autorka notatek dla uczniów i materiałów dydaktycznych dla nauczycieli. Współtwórca i współwłaściciel platformy kursów online dla nauczycieli – KREOTEAM. Ambasador systemu NEON współpracuje z wydawnictwem Nowa Era. Posiada własną stronę internetową, na której dzieli się swoimi pomysłami na realizację treści biologicznych i notatkami zarówno z uczniami jak i nauczycielami. "Serdecznie zapraszam" <3

Napisz recenzję

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *